در چند روز اخیر اخبار ضد و نقیضی از مجلس در مورد هیئت رئیسه به گوش می رسد، به طوری که رسانه ها و اخبار نگاه خود را از سمت پاستور به سمت بهارستان تغییر داده اند.

گروه سیاسی_ بعد از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی در حال حاضر موضوع انتخاب هیئت رئیسه مجلس برای سال دوم در صدر اخبار داخلی قرار دارد. در چند روز اخیر اخبار ضد و نقیضی از مجلس در مورد هیئت رئیسه به گوش می رسد، به طوری که رسانه ها و اخبار نگاه خود را از سمت پاستور به سمت بهارستان تغییر داده اند. فراکسیون ها در حال حاضر در تلاش هستند تا بتوانند سهم بیشتری از کرسی های صدر مجلس را به خود اختصاص بدهند.
سه فراکسیون امید، ولایی و مستقلین به نظر درباره سکانداران ۱۲ صندلی هیات رئیسه مجلس اختلافات عمیقی دارند. فراکسیون ولایی که گرایش فکری بیشتری به طیف پایداری دارد درصدد حذف علی مطهری از نائب ریسی مجلس می باشد، به نظر می رسد این تصمیم طیف ولایی و مستقلین به ماجرایی که ریشه آن به اسفند سال ۹۵ می باشد، برمی گردد. علی مطهری در اسفند ماه سال گذشته با تعدادی از نمایندگان مجلس به دیدار رئیس دولت اصلاحات رفته بود، این اقدام آنها با واکنش تند مجلس نشینان افراطی مواجه شد و آنها در حال حاضر به بهانه آن دیدار در صدد جایگزین کردن حاج بابایی به جای مطهری می باشند، فراکسیون ولایی لابی و چانه زنی برای این اتفاق را از چند روز قبل با فراکسیون مستقلین زدند، چون در این دور به نظر می رسد فراکسیون مستقل گرایش بیشتری به طیف ولایی پیدا کرده است، هر چند باید بیان کرد که شکست در انتخابات ریاست جمهوری نیز مزید بر علت شده تا طیف اصول گرا برای جبران و ناکامی شکست نگاهی به مجلس داشته باشند.
الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: حضور علی مطهری در جایگاه نایب رییسی مجلس خط قرمز فراکسیون امید است.
همچنین بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید تصریح کرد: درصورت عدم تحقق کف مطالبات فراکسیون امید مبنی بر حفظ وضع موجود هیئت رئیسه مجلس، مسعود پزشکیان به عنوان کاندیدای رییس مجلس معرفی شود. رئیس فراکسیون امید مجلس  با اشاره به تصمیم‌گیری این فراکسیون برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس در هفته جاری گفت که حفظ مطهری و پزشکیان، نواب رئیس فعلی مجلس خط قرمز این فراکسیون خواهند بود.

همچنین در این بین باید به نقش لاریجانی در جدایی و انفکاک خود با فراکسیون امید تأکید کرد. لاریجانی با مهره چینی نیروهای خود در فراکسیون ها درصدد است که هیئت ریسه مجلس را از اصلاح طلبان و اعتدالیون خالی کند، وی از طریق کاظم جلالی سعی دارد سیاست های خود درباره هئیت رئیسه مجلس به کرسی بنشاند.

نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون اصولگرایان ولایی درباره تفاهم بین اصول گرایان ولایی و مستقلین ولایی گفت: در جلسه مشترک فراکسیون ولایی و فراکسیون مستقلین قرار شد لیستی مشترک با فرمول ۶ + ۶ ارائه شود که در این صورت لاریجانی به عنوان گزینه ریاست مجلس سهمیه فراکسیون مستقلین به حساب می‌آید.

به طور کلی می توان گفت که چانه زنی بین نیروهای فراکسیون مستقل و ولایی برای تصاحب کرسی های هیئت ریسه بیشتر شده و اخبار و مذاکرات نشان می دهد که این طیف درباره هیئت ریسه به توافق رسیدند، در این بین نقش نیروهایی که از طریق لیست امید به بهارستان راه یافتند بسیار اساسی است، به طور مثال کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقل در یک گردش ۱۸۰ درجه ای از فراکسیون امید فاصله گرفت و برای اجماع فراکسیون مستقل و ولایی در چانه زنی می باشد.