آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که به مکزیک سفر کرده است گفته مشکلات مهاجرت با کشیدن دیوار حل نمی‌شود بلکه تنها هنگامی حل خواهد شد که ابرقدرت‌ها به احوال همسایگان خود هم توجه می‌کنند.

به گزارش یوپنا صدر اعظم آلمان روز شنبه (دهم ژانویه- ۲۰ خرداد) در مکزیکوسیتی، پایتخت، بدون اشاره به نام دونالد ترامپ گفت: “آشکار است که دلایل مهاجرت و ترک دیار ابتدا باید مورد توجه قرار گیرد و کشیدن دیوار و جدا کردن خودمان از دیگران چاره‌ساز نیست.”
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، احداث دیوار میان مرزهای جنوبی کشورش با مکزیک را یکی از اصلی‌ترین وعده‌های انتخاباتی خود قرار داده و همچنان اصرار دارد که این کار را خواهد کرد.
خانم مرکل که دوران کودکی خود را در آلمان‌شرقی و پشت دیوارهای دولت کمونیستی تجربه کرده معتقد است بهبود کیفیت زندگی و بالا بردن استانداردها در مناطقی که مهاجران از آنجا کوچ می‌کنند، راه حل اصلی مقابله با پدیده مهاجرت است.
خانم مرکل که دولتش در جریان موج مهاجرت دو سال گذشته به اروپا، میزبان یک میلیون مهاجر جدید شد، بارها به علت سیاست‌هایش در زمینه مهاجرت مورد انتقاد قرار گرفته است.
در اقدام دیگری که می‌تواند به مقابله جدید خانم مرکل و دونالد ترامپ تعبیر شود، صدراعظم آلمان گفته از مواضع مکزیک در قبال پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی، نفتا، حمایت می‌کند.
حمایت آلمان به عنوان یکی از غول‌های اقتصاد جهان از مکزیک، آن هم در آستانه مذاکراتی که قرار است در جهت بازبینی نفتا میان آمریکا، مکزیک و کانادا صورت گیرد، می‌تواند پیام ویژه‌ای برای کاخ‌سفید تلقی شود که خروج از نفتا را در صورت تامین نشدن “منافع ایالات متحده” مدنظر قرار داده است./بی بی سی