شی جین پینگ؛ رئیس جمهور چین گفت: استقرار سامانه های ضد موشکی تاد آمریکا در کره جنوبی امنیت را در شبه جزیره کره و کل منطقه تضعیف می کند و در فرآیند خلع سلاح هسته ای کره شمالی نیز تأثیری نخواهد داشت.

شی جین پینگ؛ رئیس جمهور چین گفت: استقرار سامانه های ضد موشکی تاد آمریکا در کره جنوبی امنیت را در شبه جزیره کره و کل منطقه تضعیف می کند و در فرآیند خلع سلاح هسته ای کره شمالی نیز تأثیری نخواهد داشت.
به گزارش یوپنا به نقل از راشا تودی، رئیس جمهور چین در جریان بازدید از مسکو، در مصاحبه ای با خبرگزاری تاس هشدار داد: استقرار سامانه دفاع ضد موشکی تاد در کره جنوبی آسیب جدی به امنیت راهبردی تمام کشورها در منطقه، از جمله چین و روسیه خواهد زد و منجر به از بین رفتن توازن استراتژیک منطقه ای خواهد شد.
جین پینگ همچنین اظهار داشت: این اقدام نه تنها خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ کمکی نخواهد کرد و به حفظ ثبات و صلح در منطقه نخواهد انجامید، بلکه به افزایش تنش ها در منطقه منجر خواهد شد.
وی افزود: پکن مکرراً نگرانی عمیق خود را نسبت به این موضوع ابراز کرده است.
رئیس جمهور چین با بیان این مطلب که دو کشور همکاری نزدیک خود را نسبت به حل این مشکل امنیتی حفظ خواهند کرد، تصریح کرد: مسکو و پکن نگرش یکسانی درباره استقرار سیستم دفاع موشکی تاد و تأثیرات منفی آن در موقعیت منطقه دارند.
وی بار دیگر رؤسای جمهور آمریکا و کره جنوبی را خطاب قرار داد و اظهار داشت: گروه های مرتبط در تلاش هستند تا نسبت به توقف این تصمیم، اقدامات لازم را انجام دهند.
جین پینگ همچنین گفت: بحران شبه جزیره کره از طریق گفت و گو حل می شود و تمام طرف های درگیر می بایست یک رویکرد منطقی را مدنظر قرار دهند.
وی در ادامه یک رویکرد دوجانبه را پیشنهاد کرد که از یکسو به طور تدریجی به خلع سلاح اتمی کره شمالی منجر شود و از سوی دیگر شکاف عمیقی که به واسطه این اقدام مشترک کره جنوبی و ایالات متحده در منطقه ایجاد شده را پایان دهد.
آمریکا مدعی است پکن نسبت به این که این سامانه دفاع موشکی به منظور محافظت از کره جنوبی در برابر تهدید اتمی بالقوه کره شمالی است مردد است و این در حالیست که چین معتقد است که به احتمال زیاد آمریکائی ها از طریق رادارهای قوی این سیستم دفاع موشکی، به کنترل و ارزیابی فعالیت های نظامیش در منطقه می پردازند.

منبع اصلی

مترجم: میثم خاکپور