فهرست نهایی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم توسط حجت الاسلام حسن روحانی، به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. در ادامه به سابقه ۵ وزیر دیگر کابینه دوازدهم پرداخته می شود.

گروه سیاسی_ فهرست نهایی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم توسط حجت الاسلام حسن روحانی، به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. در ادامه به سابقه ۵ وزیر دیگر کابینه دوازدهم پرداخته می شود.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، حسن روحانی از ۱۸ وزیر کابینه خود ۱۷ نفر آن را برای رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد. ولی تکلیف وزارت علوم هنوز مشخص نیست. در ادامه به سابقه ۵ وزیر دیگر کابینه دوازدهم پرداخته می شود.
وزارت ورزش
وزارت ورزش و جوانان در سال ۱۳۸۹ و پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم تشکیل شد. این سازمان عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسائل مربوط به ورزش و جوانان است. در دولت یازدهم وزارت ورزش و جوانان وزرا و سرپرستان زیادی را تجربه کرد. سلطانی فر همراه با دیگر اعضای کابینه در سال ۹۲ برای وزرات ورزش به مجلس نهم معرفی شد ولی نتوانست رأی مجلس را بدست بیاورد، پس از آن رضا صالح امیری و نصرالله سجادی نیز برای تصدی وزارت ورزش به مجلس معرفی شدند که هیچ کدام موفق به گرفتن رأی اعتماد از مجلس نشدند. پس از آنها رئیس جمهور محمود گودرزی را به مجلس پیشنهاد کرد و وی توانست اعتماد مجلس را بدست بیاورد و وزیر ورزش و جوانان شد. انتقادات شدید نسبت به عملکرد گودرزی باعث شد که وی از سمت خود استعفا دهد رئیس جمهور دوباره سلطانی فر را به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس دهم که هماهنگ تر با دولت بود معرفی کرد و توانست رأی اعتماد مجلس را بدست بیاورد. سلطانی فر پیش از وزارت ورزش معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی بود. وی معاون اسبق سازمان تربیت بدنی، قائم‌مقام مصطفی هاشمی‌طبا در زمان ریاست وی بر سازمان تربیت بدنی به مدت دو سال و همزمان معاونت اداری و مالی این سازمان، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. وی دارای مشی اصلاح طلبی و عضو حزب اعتماد ملی می باشد. به نظر می رسد وی بتواند برای بار دیگر اعتماد مجلس دهم را به خود جذب کند.

Image result for ‫سلطانی فر‬‎

وزارت کشاورزی
وی از افراد شاخص جبهه مشارکت بود، در دوره اول ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی‌ماند. با آغاز کار دولت یازدهم، حجتی بار دیگر برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی به مجلس معرفی شد وی در نهایت توانست با کسب ۱۷۷ رای از ۲۸۴ رای ماخوذه تصدی وزارت جهاد کشاورزی را برای چهار سال بدست بیاورد. روحانی در کابینه دوازدهم وی را برای وزارت جهاد کشاورزی به مجلس معرفی کرد.
حجتی در دوران وزارتش طرح کلان افزایش تولید را تدوین کرد و به اجرا گذاشت در راستای اجرای طرح افزایش تولید، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد تا کشاورزان به تولید گندم تشویق شوند. با اجرای این طرح، تولید گندم با ۷۳ درصد رشد از ۸ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن رسید و واردات بیش از ۶ ٫ ۴ میلیون تن گندم در سال به صفر رسید و خودکفایی در تولید این محصول اساسی حاصل شد؛ لذا جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار شد. به نظر می رسد حجتی بار دیگر بتواند رأی اعتماد را از مجلس دهم برای تصدی وزارت خانه بگیرد.

Image result for ‫محمود حجتی‬‎
وزارت دفاع
در دولت یازدهم حسین دهقان به عنوان وزیر دفاع به مجلس معرفی شد و توانست رأی اعتماد را بدست آورد، روحانی برای دولت دوازدهم امیر سرتیپ امیر حاتمی از فرماندهان ارتش ایران را به عنوان گزینه پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. این انتخاب روحانی موجب شد پس از مدت‌ها یک وزیر دفاع از ارتش برای تصدی این سمت انتخاب شود. وی در دولت یازدهم جانشین سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی بود. امیر حاتمی پیش از انتصاب به عنوان جانشین وزیر دفاع در آبان ۱۳۹۲، جانشین معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح بود. وی مسولیت های زیادی در ارتش و سپاه و نهادهای امنیتی داشته که به برخی از آنها پرداخته می شود: جانشین سردار سرلشکر پاسدار محمدباقری رئیس وقت ارکان و امور مشترک نیرو‌های مسلح، معاون اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران، معاون نیروی انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح و.. به نظر می رسد وی جز وزرایی باشد که رأی اعتماد را از مجلس بگیرد.

Image result for ‫امیر حاتمی‬‎

وزارت اطلاعات
سید محمود علوی از اعضای حزب جبهه ایستادگی ایران می باشد. وی در دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم به عنوان نماینده مردم لامرد در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸ بوده است. همچنین وی در انتخابات مجلس نهم به نیز توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. محمود علوی در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان (و اعتدالگرایان) که قبل از اعلام نهایی صلاحیت نامزدهای خبرگان ۹۴ اعلام شده بود قرار گرفت. چند روز پس از اعلام نهایی شورای نگهبان مبنی بر احراز صلاحیت‌ها بصورت رسمی در مهمترین لیست اعتدالگرایان برای انتخابات خبرگان ۹۴ که منتسب به آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به نام «خبرگان مردم» اعلام گردیده قرار گرفت و سپس در لیست یاران اعتدال و امید که فقط در یک مورد با لیست خبرگان مردم تفاوت دارد نیز قرار گرفت. او در نهایت موفق شد با کسب ۱٬۷۰۶٬۸۵۵ رای و در جایگاه دهم، وارد پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شود. وی در سال ۹۲ از اعضای اصلی ستاد دکتر روحانی بود. علوی برای دولت دوازدهم به مجلس معرفی شد و به احتمال زیاد رای اعتماد را ازمجلس بگیرد.

Image result for ‫سید محمود علوی‬‎

وزارت دادگستری

علیرضا آوایی که امروز به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری دولت دوازدهم و برای جلب رأی اعتماد به مجلس معرفی شد پیشتر رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور دولت یازدهم بوده است. او پیشتر در قوه قضاییه ایران دارای سمت های گوناگونی بوده از جمله رئیس سازمان ثبت و احوال کشور  و رئیس کل سابق دادگستری استان تهران (۱۳۸۴–۱۳۹۳) و دادستان اهواز (۱۳۶۷) و مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات بوده است. انتقاد از عملکرد پورمحمدی در دولت یازدهم باعث شد که روحانی به فکر تغییر در وزارت دادگستری باشد. به نظر می رسد وی نیز شانس رای اعتماد مجلس داشته باشد.

Image result for ‫علیرضا آوایی‬‎