با وجودی که دولت ترامپ آشکارا تلاش خود برای منزوی کردن و همچنین کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه را اعلام کرده است، اما همه چیز به سود اهداف منطقه ای تهران در جریان است.

با وجودی که دولت ترامپ آشکارا تلاش خود برای منزوی کردن و همچنین کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه را اعلام کرده است، اما همه چیز به سود اهداف منطقه ای تهران در جریان است.


به گزارش یوپنا به نقل از اسلیت، روز یکشنبه گروه تروریستی داعش پس از درگیری همزمان با نظامیان لبنان، سوریه، حزب الله و پشتیبانی نیروهای شبه نظامی ایرانی، با برقراری آتش بس در منطقه مرزی سوریه و لبنان موافقت کرد.
با توجه به این که هیچ همکاری رسمی میان ارتش لبنان و حزب الله- که از سوی دولت آمریکا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می شود- وجود ندارد، اما آن ها در راستای یک هدف مشترک (با ایران)، که همانا تلاش برای غلبه بر داعش است، در تلاش هستند.
توافق میان حزب الله و گروه های ایرانی، قدرت و نفوذ آن ها را در سوریه افزایش خواهد داد و این در حالی است که در حال حاضر گروه های مختلف شورشی در حال عقب نشینی بوده و به نظر می رسد رئیس جمهور بشار اسد- که از طرف ایران حمایت می شود- نسبت به حفظ جایگاه خود در قدرت اطمینان دارد.
به نظر می رسد، اعلام  ترمیم روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران از سوی قطر، نوعی کسب پیروزی دیگری برای ایران در خلیج فارس باشد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ به دنبال حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران و حمایت قطر از این کشور، روابط قطر و ایران به وخامت گرائید، اما قطر در سیاستگذاری خارجی خود مستقل عمل کرده و روابط دوستانه تری را با ایران نسبت به سایر همسایگان خلیج فارس برقرار کرده است.
تصمیم عجیب و غیر قابل پیش بینی عربستان سعودی و متحدانش در به انزوا کشیدن قطر، به واسطه ی ارتباط با ایران؛ اقدامی مورد تأئید ترامپ بود، که نتیجه ای معکوس داد و نه تنها به کاهش روابط قطر با ایران منتج نشد، بلکه این کشور، به طور فزاینده ای در بحث تجارت به ایران متکی شد.
موضوع دیگری که حاکی از برتری ایران در منطقه است، اعلام روز دوشنبه گروه فلسطینی حماس برای ترمیم روابط خود با ایران بود.
پیروزی دیگر برای ایران، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چند روز آینده است، که انتظار می رود مبنی بر پایبندی بیش از پیش این کشور به توافق هسته ای ۲۰۱۵ باشد و همچنین سازمان اطلاعات آمریکا نیز با وجود بی میلی فراوان در گزارش ۹۰ روزه پیشین خود به نتیجه ی مشابهی رسیده بود.
محتمل ترین تاکتیک ترامپ فشار برای بازرسی های سخت تر و دشوار تر در چارچوب توافق هسته ای است و اقدام نیکی هیلی؛ نماینده آمریکا در سازمان ملل در روز جمعه نمونه ای از آن است. هیلی در این خصوص اظهار داشت: در صورتی که ایران از بازرسی های بیشتر سر باز زند، گزارشی به ترامپ مبنی بر مقصر جلوه دادن ایران در عدم پایبندی به توافق هسته ای ارائه خواهد داد. این در حالیست که گزارش ها حاکی از آن است که دولت ترامپ نیز با اعمال فشار بر سازمان اطلاعات آمریکا خواهان ارائه مدرکی مبنی بر عدم پایبندی ایران به برجام است.

مشکل این راهبرد ترامپ برای همگان مشخص است، زیرا بنا بر صحبت های خود ، وی در یافتن دلیلی برای زیرپا گذاشتن این توافق ناامید است، هر چند در صورتی که در انجام آن موفق نیز بشود، بعید به نظر می رسد که کشورهای اروپایی از سیاست رهبری آمریکا در از سرگیری اعمال تحریم ها بر ایران پیروی کنند، البته لازم به ذکر است که چین و روسیه هرگز چنین چیزی را نخواهند پذیرفت.
یک بار دیگر، در حالی که ایالات متحده در تلاش برای اعمال سیاست خارجی اشتباه خود است، ایران ثابت کرد که دست بالا را داشته و شرایط را تحت کنترل خود دارد.

منبع اصلی

مترجم: میثم خاکپور