آمار تکان دهنده ی زلزله ی کرمانشاه از زبان نماینده مجلس
آمار تکان دهنده ی زلزله ی کرمانشاه از زبان نماینده مجلس

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت: آمار قطع نخاعی ۱۰۰ نفر در زمان بیرون آوردن آسیب دیدگان از زیر آوار، آمار تأسف باری است و این نشان دهنده ی آن است که مدیریت بحران ما، خود بحران زده است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت: آمار قطع نخاعی ۱۰۰ نفر در زمان بیرون آوردن آسیب دیدگان از زیر آوار، آمار تأسف باری است و این نشان دهنده ی آن است که مدیریت بحران ما، خود بحران زده است.
معصومه آقاپور علیشاهی در گفت و گوی اختصاصی با یوپنا به بیان این موضوع پرداخت که زلزله اخیر کرمانشاه علاوه بر این که خود فی نفسه ناراحت کننده بود، نشان داد که به سرمایه های اجتماعی ما نیز آسیب جدی وارد شده و در بحث اعتماد، میان بدنه جامعه و بخش اجرائی کشور شکاف به وجود آمده است.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم به جای این که کمک های خود را در اختیار واحدهای امدادرسان قرار دهند، آن ها را به راحتی در اختیار چهره های سیاسی، هنری و یا ورزشی قرار داده و یا خودشان با ایجاد ترافیک کیلومتری خواهان رساندن کمک هایشان به آسیب دیدگان بودند و این بیانگر سلب اعتماد عمومی است و چنین مسأله ای اصلاً نشانه خوبی نیست.


مردم ما ققنوس وار از آتش شعارزدگی رد شده اند
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که در هر جامعه و نظامی، بزرگ ترین سرمایه مردم آن هستند و بدون آن ها هیچ چیز مفهومی ندارد، اذعان داشت: شعور سیاسی مردم بالا رفته و به بلوغ سیاسی رسیده اند و به نظر می رسد رشد بدنه اجرائی کشور متناسب با جامعه نبوده است.
آقاپور علیشاهی افزود: در مجموع باید گفت مردم ما ققنوس وار از آتش شعارزدگی رد شده اند و دیگر این حرف ها و حدیث ها برای آن ها رنگی ندارد و این یک زنگ خطر است و در صورتی که ما اقدام به تجدید نظر و آسیب شناسی در عملکردمان نکرده و این اعتماد را جلب نکنیم، این شکاف منجر به از دست رفتن بخش اعظم نیروی مشارکت مردمی می شود، که در توزیع زیرساخت های کشور نقش اساسی دارند.
عملکرد نادرست بخش اجرائی، کرامت نفس مردم را جریحه دار کرده است
وی با اشاره به این که سلب اعتماد عمومی برازنده ی کشوری که خود مهد سرمایه های اجتماعی بوده نیست، گفت: ایران همیشه تجربه ی رهبری داشته؛ رهبری یعنی حکومت بر قلب ها و بخش های اجرائی کشور با عملکرد نادرست خود کرامت نفس مردم را جریحه دار کردند و این بسیار دردناک است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تأکید مجدد نسبت به این مسأله که آسیبی که به کشور از بابت سرمایه های اجتماعی وارد شده، شدتی بیش از زلزله ۷/۲ ریشتری کرمانشاه بود، اذعان داشت که مردم با اقدام، عمل و سکوتشان نمره خوبی به دستگاه اجرائی کشور ندادند.
ما به جای رسیدن به درد مردم، وارد سهم خواهی سیاسی شده ایم
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: ما به جای این که به درد مردم برسیم، وارد سهم خواهی سیاسی شدیم و من معتقدم برای رفع این بی اعتمادی، تمام بخش های اجرائی کشور باید نقاب را از صورتشان کنار بزنند تا هم مردم چهره ی واقعی آن ها را ببینند و هم مسئولین اجرائی، مردم را با حقیقت و روشنی ببینند و درک کنند.


مدیریت بحران کشور، خود بحران زده است
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از مدیریت بحران کشور نیز گفت: مدیریت بحران ما، خود بحران زده است و آمار قطع نخاعی ۱۰۰ نفر در زمان بیرون آوردن آسیب دیدگان از زیر آوار، آمار تأسف باری است که نتیجه آن چیزی جز عدم آموزش، عدم برنامه ریزی و نبود امکانات نیست.
آقاپور علیشاهی تصریح کرد: هزینه سالانه نگهداری هر قطع نخاعی بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان است و این به غیر از این است که زیرشاخه این قطع نخاعی ها در دو رده برای هر آسیب دیده، ۹ نفر را هم از رده فعالیت عادی جامعه خارج می کند.
وی در پایان با طرح این سؤال که: ” مسئولین اجرائی کشور پیش خودشان فکر نکردند که اگر همت، دلسوزی، همدلی و همدردی مردم نبود آیا حتی میتوانستند ۲۴ ساعت هم مقابل این حادثه دوام بیاورند؟” گفت: در صورت عدم توجه به این زنگ خطرها، آینده سیاسی کشور نیز متضرر خواهد شد.
خبرنگار: میثم خاکپور