همایش حاکمیت قانون و حقوق شهروندی با حضور معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در دانشگاه پیام نور تهران جنوب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، دکتر عسگر جلالیان دبیر علمی همایش ملی حاکمیت قانون و حقوق شهروندی در آغاز همایش ملی حاکمیت قانون و حقوق شهروندی گفت: این همایش با هماهنگی گروه حقوق دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب با هدف تولید ادبیات مناسب، بهتر و بیشتر و تولید دانش ، تشویق و ترغیب پژوهش در این عرصه برگزار شده است.

دبیر علمی همایش ملی حاکمیت قانون و حقوق شهروندی بیان داشت: از میان تعداد زیاد مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش حدود ۲۰۰ مقاله از دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ، اعضاء هیات علمی دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه ها پذیرش اولیه شد که در نهایت ۱۳۲ مقاله به عنوان چکیده برگزیده نهایی انتخاب شد. مقالات برتر در کتابی با عنوان «چکیده مجموعه مقالات» چاپ می شود.

موضوع حقوق شهروندی در آموزه های دینی ما جایگاه سترگی دارد

محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در ادامه همایش ملی حاکمیت قانون و حقوق شهروندی  بعنوان سخنران ویژه بیان داشت: وقتی از حقوق شهروندی سخن می گوییم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که از دکترین های نوظهور حقوق بشر و حقوق شهروندی، حکمرانی مطلوب است. شاخصه بارز این حکمرانی مطلوب رعایت حقوق شهروندی و حاکمیت قانون است.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: وقتی که با نگاه به آموزه های دینی خود می بینیم که موضوع حقوق شهروندی چه جایگاه سترگی دارد. حق الناس در اندیشه دینی نه تنها مبانی حقوق شهروندی را تشکیل می دهد بلکه وجوه و شاخصه های مختلف آن را در عرصه های مختلف اجتماعی نشان می دهد.

دکتر عباسی اظهار داشت: یکی از شعارهای محوری این دولت منشور حقوق شهروندی است. به گفته مسئولین عدم انحراف از قوانین در این دولت کمتر از یک درصد بوده و این در حالیست که در دولت قبلی سی و یک درصد بوده است، این موضوع نشان می دهد که دولتمردان ما به حاکمیت قانون ، رعایت حقوق شهروندی و  قوانین و مقررات پایبند هستند.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه این دولت به این موضوع پایبندی و اعتقاد راسخ دارد و برای اولین بار در دولت های بعد از انقلاب معاونت حقوق بشر ایجاد شده است. این مشخص می کند که دولت به آموزش، ترویج و حاکمیت حقوق بشر و حقوق شهروندی در جامعه اعتقاد دارد.

قانون مداری، قانونمندی و رعایت حقوق شهروندی باید از دانشگاه شروع شود

دکتر عنایت الله نجیب زاده رئیس دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب در ادامه همایش ملی حاکمیت قانون و حقوق شهروندی با تاکید بر این نکته که قانون مداری، قانونمندی و رعایت حقوق شهروندی باید از دانشگاه شروع شود گفت: دبیرخانه این همایش بعد از اتمام کار، نتایج و پیشنهادات کاربردی استخراج شده از مقالات را در اختیار مسئولین و کارشناسان قرار دهد.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب دانشگاه و دانشجو را پیشرو و ممتاز دانست و بیان داشت: وظیفه آگاهی بخشی و نقش آفرینی در جامعه را دانشگاه ها و دانشجویان بر عهده دارند. لذا می توانند از موثرترین نیروها در اجرائی نمودن حقوق شهروندی در جامعه قلمداد شوند.

دکتر نجیب زاده همچنین رابطه بین حقوق شهروندی و توسعه را معنا دار دانست و اظهار داشت:  برای اجرای بهتر و موثرتر حقوق شهروندی زیرساخت ها و توسعه بخشی باید فراهم شود.

گفتنی است همایش ملی حاکمیت قانون و حقوق شهروندی در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۸ و ۱۹ آذرماه ۱۳۹۶ در محل سالن شهید عضدی دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب با حضور اساتید، دانشجویان، فارغ التحصیلان، پژوهشگران و علاقمندان به حوزه حقوق شهروندی برگزار شد.