معاون تأمین منابع انسانی نهاد رهبری: وجود تجارب و سوابق بالای مسئولین نهاد رهبری دانشگاه پیام نور  از جمله نقاط قوت این دانشگاه است
معاون تأمین منابع انسانی نهاد رهبری: وجود تجارب و سوابق بالای مسئولین نهاد رهبری دانشگاه پیام نور  از جمله نقاط قوت این دانشگاه است

دومین نشست مسئولان، معاونان نهاد رهبری و دبیران هم اندیشی دانشگاه پیام نور با هدف هماهنگی بین دفاتر نهاد رهبری و همچنین آسیب شناسی مشکلات و چالش های مرتبط برگزار شد

دومین روز نشست هماهنگی و آموزشی مسولان و معاونان نهاد رهبری و دبیران هم اندیشی دانشگاه پیام نور سراسر کشور با حضور حجج الاسلام و المسلمین تقوی معاون تأمین منابع انسانی نهاد رهبری در دانشگاه ها و شریفی دوست مدیر آموزش این نهاد در محل سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری یوپنا معاون تأمین منابع انسانی نهاد رهبری در دانشگاه ها هدف از برگزاری این نشست را هماهنگی بین دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه ها و همچنین آسیب شناسی مشکلات و مباحث مرتبط با آن ذکر نمود.

تقوی ضمن اینکه وجود تجارب و سوابق بالای مسئولین نهاد رهبری دانشگاه پیام نور را از جمله نقاط قوت این نهاد برشمرد به آسیب هایی که این نهاد را تهدید می کند اشاره کرد و گفت نهاد رهبری به دلیل نوع سیستم نظارتی و ارزیابی و ارتباط مستقیم و مستمر با دفاتر نهاد در دانشگاه ها آشنایی کاملی با این آسیب ها دارد. وی خط قرمز نهاد رهبری را پاسخ گو بودن و پیگیر بودن مسئولین و کارکنان این نهاد در مواجه با درخواست ها دانست و تاکید کرد که اگر درخواست کننده ای با موردی از تخلف و قصور مواجه شد حتماً در صورت ارسال گزارشِ تخلف با شخص خاطی برخورد خواهد شد.
تقوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ذکر چند نکته که رعایت آن ها مسئولین نهاد را از آسیب های احتمالی محفوظ می دارد گفت: بحث ارتباط نهاد با مجموعه دانشگاه را می توان در دو حوزه مبانی و مصادیق مورد بررسی و کنکاش قرار داد. فردی که می خواهد در نهاد کار کند باید به یک سری از مبانی اعتقاد داشته باشد. یکی از این مبانی انطباق نظارت نهاد با نظام توحیدی است که می توان از آن به عنوان پایه و اساس مطالب دیگر نام برد. چراکه با توجه به این که ما در حال کار کردن در یک نظام توحیدی هستیم چنانچه نگاه ما غیر از این باشد دچار چالش خواهیم شد. ما باید در تصمیم گیری ها، سخنرانی ها یا انجام هر کاری به این مبنای اعتقادی باور داشته باشیم که فرد، تاثیری بر رفتار و گفتار خود ندارد بلکه موثر اصلی و حقیقی خداوند است. یعنی بپذیریم که این خداوند است که قادر و توانای به تاثیرگذاری رفتار و گفتار ما می باشد. حال اگر این نگاه توحیدی نباشد شخص دچار خطا و اشتباه می شود.


تقوی ادامه داد دومین بحث برمی گردد به مسئولین نهاد که تبلور و نمود آن برخورد محبت آمیز در بیان دغدغه ها، تذکرات و اشکالات به مسئولین و پرسنل دانشگاه می باشد. با این باور که محبت اساس خلقت بوده و محبت الهی به مخلوق جاری و ساری است و نمونه شاخص و بارز محبت را در وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) می بینیم که دارای حسن خلق، محبت و خوش خلقی به تمام معنا می باشند و این باور باید مبنای رفتار و عملکرد ما در نهاد رهبری باشد. در عین حال مسئول نهاد باید ضمن داشتن خوش خلقی و محبت ورزیدن دارای عزت نفس باشد؛ یعنی به خاطر منافع مادی زودگذر دنیوی موجب تنزل و بی اعتباری جایگاه نهاد نشود.
معاون تأمین منابع انسانی نهاد رهبری در دانشگاه ها فعال بودن مسئولین نهاد در قبال مسئولین دانشگاه را بسیار با اهمیت دانست و اذعان داشت این درست نیست که مسئول نهاد منفعلانه عمل کند بدین معنی که پس از تصمیم گیری و اجرایی شدن، آن هم در صورت بروز مشکل ناشی از آن تصمیم اشتباه و مراجعه افراد به او تازه به فکر تذکر و پیگیری بیافتد، بلکه باید خودش تصمیم ساز بوده و در فرآیند تصمیم گیری اثرگذار باشد تا خدای ناکرده جلوی انحراف و اشتباه احتمالی گرفته شود. وی افزود پیشگیری بهتر و به صرفه تر از هزینه کردن برای تصمیمات اشتباه است. تقوی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر رعایت مسئولین نهاد به داشتن گفتار عالمانه، در تبیین آن اضافه کرد: سخنرانی های مسئولین نهاد باید دارای وزن و پشتوانه علمی یا روایی محکم و مستند باشد و به اصطلاح سبک و آبکی نباشد. بنابراین خواهش بنده این است که مباحث و گفتار ما تا جای امکان به صورت موجز و مختصر، گزیده ای و عالمانه و مستند بر مطالعه و تحقیق صورت پذیرد.
حجت الاسلام و المسلمین شریفی دوست مدیر آموزش نهاد رهبری در دانشگاه ها سخنران بعدی این نشست بود که مباحثی را در خصوص مبانی، الزامات و شاخصه های ضروری برای داشتن مدیریت راهبری بیان داشت.
شریفی دوست ضمن پرداختن به بحث مدیریت از دو منظر یکی خَلق ایده یا نظریه پردازی و دیگری نوآوری ایده -یعنی توانایی به کارگیری یک ایده و عملیاتی کردن آن- بیان داشت ما در حوزه فرهنگی دانشگاه ها بیشتر در نوآوری ایده مشکل داریم. چراکه خوشبختانه کمبودی از لحاظ فکر خلاق و نظریه پرداز نداریم و چالش ما در واقع کمی تعداد افکار نوآورانه است. با این نگاه نه تنها فرآیند فرهنگی دفاتر نهاد بلکه محصولات فرهنگی تولید شده نیز به بازخوانی و اصلاح نیاز دارد.
شریفی دوست در پایان سخنان خود به ظرفیت های بالای موجود در دانشگاه ها اشاره نمود و از مسئولان، معاونان و دبیران هم اندیشی دانشگاه های پیام نور سراسر کشور خواست تا ضمن در نظر گرفتن رویکرد نهاد، که رویکردی راهبری است و نه مدیریت فرهنگی، نسبت به شناسایی همه ظرفیت ها ی دانشگاه ها اقدام نموده و از آن برای پیشبرد اهداف و مقاصد فرهنگی مورد نظر نهاد مقام معظم رهبری استفاده نمایند.

خبرنگار: محمد  علی نژاد