بزرگ ترین تظاهرات بر ضد ترامپ در اندونزی
بزرگ ترین تظاهرات بر ضد ترامپ در اندونزی

بزرگ ترین تظاهرات اعتراض آمیز در اندونزی پس از تصمیم جنجالی ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) برگزار شد.

بزرگ ترین تظاهرات اعتراض آمیز در اندونزی پس از تصمیم جنجالی ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) برگزار شد.

به گزارش یوپنا به نقل از رویترز، ده ها هزار نفر از مسلمانان اندونزیایی در اعتراض به تصمیم ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، روز یکشنبه در جاکارتا پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند.
از زمان تصمیم جنجالی ترامپ در تغییر سیاستگذاری این کشور پس از چندین دهه، این بزرگ ترین تظاهرات در اندونزی است و پلیس، حاضران در این راهپیمایی را ۸۰ هزار نفر، که از گروه های مختلف مسلمانان هستند، اعلام کرده است.
با وجود صلح آمیز بودن این تظاهرات، نیروهای پلیس بیرون از سفارت آمریکا در جاکارتا، در پشت سیم های خاردار از این محل محافظت می کنند.
سخنگوی پلیس اندونزی اعلام کرد: ۲۰ هزار نیروی پلیس و نظامی برای تأمین امنیت به کار گرفته شده است.
انوار عباس؛ دبیرکل مجلس علمای اندونزی در این تظاهرات اعتراض آمیز اظهار داشت: ما به همه کشورها می گوئیم که این تصمیم غیرقانونی و یکجانبه ی رئیس جمهور آمریکا در اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را رد کنند.
انوار عباس بخشی از دادخواستی که برای سفیر آمریکا در اندونزی تهیه شده بود را در جمع تظاهرکنندگان قرائت کرد: ما از مردم اندونزی می خواهیم، در صورتی که ترامپ از این اقدام خود صرفنظر نکرد تمامی محصولات آمریکایی و اسرائیلی را در کشور تحریم کنند.

بسیاری از تظاهرکنندگان در لباس سفید پرچم فلسطین به دست داشته یا پلاکاردهایی را حمل می کردند که بر روی آن ها نوشته شده بود: “صلح، عشق و فلسطین آزاد”.
برخی از تظاهر کنندگان تندرو هم در اعتراض به اظهارات اخیر ترامپ، پرچم آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را به آتش کشیدند.
بیت المقدس؛ شهری مقدس برای مسلمانان و مسیحیان و یهودیان است و مانع بزرگی بر سر راه صلح پایدار اسرائیلی- فلسطینی است.
بخش شرقی بیت المقدس در جریان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷، توسط رژیم صهیونیستی تسخیر شد ولی هیچ گاه به لحاظ بین المللی به رسمیت شناخته نشد.
فلسطینی ها مدعی هستند که بیت المقدس شرقی پایتخت دولت مستقلی است که آن ها به دنبال آن هستند ولی رژیم صهیونیستی (اسرائیل) تمام بیت المقدس را پایتخت خود می داند.

منبع اصلی

مترجم: میثم خاکپور