دانشگاه پیام نور محلات، میزبان همایش ملی ماهیان زینتی ایران
دانشگاه پیام نور محلات، میزبان همایش ملی ماهیان زینتی ایران

مسئول شرکت تحقیقات ماهیان زینتی محلات گفت: دانشگاه پیام نور محلات در روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه جاری میزبان همایش ملی ماهیان زینتی ایران است.

مسئول شرکت تحقیقات ماهیان زینتی محلات گفت: دانشگاه پیام نور محلات در روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه جاری میزبان همایش ملی ماهیان زینتی ایران است.

به گزارش یوپنا، مهدی رضایی افزود: همایش ملی ماهیان زینتی علمی و تخصصی در ۹ محور تکثیر و پرورش، تغذیه و غذای زنده، بهداشت و بیماری ها، ژنتیک و اصلاح نژاد، فناوری و سیستم های نوین، بیولوژی و فیزیولوژی، گیاهان آکواریومی، مدیریت، اقتصاد، بازاریابی، بسته بندی و حمل و نقل (هندلینگ) راهبری می شود.
وی اظهارکرد: با اعلام فراخوان مقالات، پژوهشگران تا ۳۰ دی ماه می توانند مقالاتشان را به دبیر خانه همایش ارسال کنند و آثار پذیرفته شده در کمیته علمی در ۲ روز برگزاری همایش، ارائه می شود.
رضایی بیان کرد:متخصصان، اندیشمندان و تولیدکنندگان ماهیان زینتی سراسر کشور در این همایش به بحث و تبادل نظر پیرامون تکنیک های جدید پرورش ماهی زینتی می پرداند.
مسئول شرکت تحقیقات ماهیان زینتی محلات افزود: برگزاری نمایشگاه تخصصی و کارگاه های آموزشی از برنامه های جانبی این همایش است.
رضایی افزود: مهمترین مشکل آبزی پرورهای زینتی کشور در حال حاضر روش پرورش سنتی و برخوردار نبودن از فناوری روز است و با برگزاری این همایش تکنیک های جدیدارائه و با ارتباط نزدیک آبزی پروران با پژوهشگران و تبادل نظر سیستم های نوین جایگرین سیستم سنتی می شود.
وی از کاربردی نشدن پژوهش های علمی در حوزه پرورش ماهیان زینتی انتقاد کرد و افزود: تحقیقاتی در زمینه پرورش ماهیان زینتی انجام می شود اما این طرح ها اجرایی و تجاری سازی نمی شود و ارتباطی بین پژوهشگران و آبزی پرورها وجود ندارد.
رضایی افزود: این همایش ملی با همکاری موسسه تحقیقات شیلات کشور، سازمان جهاد کشاورزی و شیلات استان مرکزی اجرا می شود.
وی یادآور شد: ۱۶ درصد از میزان ماهیان زینتی کشور در محلات تولید می شود و این شهرستان از نظر تنوع تولید ماهیان زینتی رتبه اول کشور و از نظر میزان تولید بعد از استان اصفهان در جایگاه دوم قرار دارد.
محلات واقع در جنوب استان مرکزی با ۵۵ هزار نفر جمعیت، قطب تولید سنگ تزئینی ساختمان، ماهیان زینتی و گل و گیاه زینتی است./ایرنا