– رییس دانشگاه پیام نور قرچک در همایش پژوهش فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر قرچکی گفت: پژوهش حلقه مفقوده علم و صنعت قرچک محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، سهراب عسگری، ظهر سه شنبه در همایش پژوهش فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر قرچکی طی سخنانی اظهار داشت: در رابطه با حلقه ی مفقوده ای به نام پژوهش بین علم و صنعت در شهرستان قرچک نیاز به یک ستاد و کمیته علمی است تا بتوان ضمن شناسایی پژوهشگران برتر، حلقه ی مفقوده ای به نام پژوهش را در زمینه های علمی و صنعتی به کار گرفت تا بتوان مشکلات قرچک را از ریشه و زیربنایی حل کرد.

عسگری افزود: در حال حاضر با وجود سرما نیاز است که طبیعت اطرافمان برف و باران باشد اما به دلیل رفتارهای غیر معقول انسانی و تحولات طبیعی که ناشی از عملکرد اشتباه بشر است ما شاهد هستیم که طبیعت دچار کاستی و نقصان در امر نزولات آسمانی است و گرم شدن زمین یک مساله ی جهانی است اما آثار این گرم شدن در کشور ما بیشتر مشهود است و وظیفه ی یک پژوهشگر این است که با تشکیل کمیته ای یافته های علمی را به جامعه ارائه کنند.

وی نگرانی خود را از کمبود منابع آبی و هدر رفت خاک در ایران ابراز کرد و گفت: در حوزه منابع آبی باید بگوییم کمبود آب و تقاضای مصرف با یکدیگر هم خوانی ندارد و سرانه ی مصرف ایرانی ها ۱۸۰لیتر در شبانه روز بیشتر از سایر کشورهاست، شاید عده ای معتقد به این باشند که می توان آب را از سایر کشورها وارد کرد اما با مصرفی که یک ایرانی در طول شبانه روز دارد این امکان میسر نیست و هزینه هنگفتی را بر دولت و ملت تحمیل می کند.

عسگری در ادامه توصیه ای برای پژوهشگران داشت و گفت: در طول عمر یک پژوهشگر ممکن است بسیاری از مسائل پیش بیاید که او را از پژوهش بازدارد به عنوان نمونه بی مهری از سوی مسئولین، نبود امکانات کافی، دغدغه های مالی می تواند زمینه را برای دلسردی یک پژوهشگر آماده کند اما دغدغه ی علمی بالاترین دغدغه است که پژوهشگر باید بدان توجه کند و دست از اکتشافات و یافته های علمی بر ندارد و باید در عصر حاضر بین دانشگاه ها و مراکز صنعتی با وجود پژوهشگران ارتباط مستمر و مفیدی بر قرار شود.

رئیس دانشگاه پیام نور به روند افزایش مقالات علمی در سال ۲۰۱۱اشاره کرد و گفت: مقالات علمی در سال ۲۰۱۱با افزایش ۲۵درصدی مواجه بود اما در جامعه ی ما به دلیل اینکه از این مقالات در حل مسائل و مشکلات استفاده نشد اتفاق و تغییر و تحولی  رخ نداد.

وی در ادامه با توصیه به نهادها و ادارات در رابطه با انجام کارهای پژوهشی برای بهتر شدن عملکردهایشان گفت: نهادها و ادارات کارهای پژوهشی را از دانشگاهها بخواهند اگر از ۱۰۰طرح علمی و پژوهشی ۲تا به عرصه ی عمل و تولید برسد به قول ژاپنی ها ما مردم موفقی بوده ایم .

عسگری در پایان گفت: ما ثروتمندان خوبی نیستیم زیرا با وجود داشتن منابع طبیعی که در دسترس است بهره برداری خوبی نداریم اما امیدوارم با استمرار این همایش ها بتوانیم به اهداف غایی خود دست یابیم .