نشست برجامی شورای امنیت و ناکامی دیگر برای آمریکا
نشست برجامی شورای امنیت و ناکامی دیگر برای آمریکا

نشست شورای امنیت درباره “پایبندی ایران به قطعنامه ۲۲۳۱” / ناکامی دیگری برای آمریکا رقم زد.

به گزارش یوپنا، در حالیکه نماینده آمریکا در سازمان ملل تلاش کرد بار دیگر با طرح اتهامات بی اساس، ایران را ناقض برجام معرفی کند، اما سایر اعضا به پایبندی کشورمان به توافق هسته ای تاکید کردند.
هیلی مدعی شد: “موشک پرتاب شده یمنی ها به عربستان ساخت ایران بوده و تهران به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند نبوده است.
هیلی گفت: باید هزینه های اقدامات ایران را بالا برد و با افزایش توان موشکی ایران مقابله کرد.
هیلی با بیان این ادعای کذب که سازمان ملل تعهد ایران را به برجام را تایید نکرده، گفت: با صدور قطعنامه های جدید و تشدید تحریمها می توانیم ایران را تحریم کنیم. اما معاون امور سیاسی دبیر کل سازمان ملل با استناد به گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی در تائید پایبندی ایران به تعهدات هسته ای گفت: با اینکه ۹ بار پایبندی ایران به برجام تائید شده، رئیس‌ جمهور آمریکا از تائید این موضوع خودداری کرد.
جفری فلتمن همچنین گفت: عربستان مدعی است موشکهای شلیک شده از یمن ساخت ایران است، اما سازمان ملل این ادعا را تایید نکرده است.
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد، هم با بیان اینکه ایران به برجام متعهد بوده گفت : باید اذعان کنیم در وضع بحرانی قرار داریم و این وضع از زمان تصمیم رئیس جمهور آمریکا به عدم تائید برجام ایجاد شده است.
وی بحث موشکی ایران را خارج از موضوع برجام دانست اما گفت: اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته از اقدامات دفاعی همچون آزمایش موشکی خودداری کند.
معاون نماینده روسیه در سازمان ملل نیز از کشورهای عضو خواست موضوعات منطقه ای را با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تلفیق نکنند.
صفرونکوف افزود: سازمان ملل نباید به گزارش برخی کشورها که صحت ندارد توجه کند و ما از شورا می خواهیم چنین گزارش هایی را به عنوان منبع اطلاعات خود در نظر نگیرد. نمایند فرانسه در سازمان ملل آزمایش های موشکی ایران را نگران کننده دانست.
دولاتر از یک سو گفت: آزمایش های موشکی ایران منطبق با قطعنامه ۲۲۳۱ نیستند، اما به این نکته هم اذعان کرد که،ایران تعهدات برجامی اش را نقض نکرده است.اما نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل، در پاسخ به اظهارات نماینده آمریکا تاکید کرد : طرح اتهامات بی پایه و پیوند زدن برجام با موضوعات غیرمرتبط حاکی از زیاده خواهی کاخ سفید است.
خوشرو افزود: نماینده آمریکا بدون آنکه از فعالیت های نظامی بی‌ثبات کننده کشورش در منطقه و صدور میلیاردها دلار تسلیحات سخنی بگوید، ایران را متهم می کند.
خوشرو تاکید کرد: عملکرد دولت آمریکا در مخالفت علنی با برجام و وضع مجموعه ای از تحریم های جدید نقض آشکار این توافق است.