رییس دانشگاه پیام نور گلستان از ارائه واحد درسی « آشنایی با زبان ترکمنی » دراین دانشگاه برای اولین بار در کشور خبر داد.

سید بهروز نهضتی رییس دانشگاه پیام نور گلستان  گفت: دانشگاه پیام نور در راستای اعتلای فرهنگ بومی استان اقدام به ارائه دو واحد درسی با عنوان «آشنایی با زبان ترکمنی» کرده است.
به گزارش خبرگزاری یوپنا وی افزود: در گذشته درسنامه‌ای با موضوع آموزش زبان و ادبیات ترکمنی به قلم تعدادی از مولفین و کارشناسان امر با همین عنوان تالیف شد که اخیرا مراحل چاپ آن به اتمام رسیده است.
نهضتی اضافه کرد: از ۱۲ واحد دانشگاه پیام نور در استان در حال حاضر این واحد درسی به صورت پایلوت در دانشگاه گنبدکاووس ارائه شده است و از ترم بعد در تمام مراکز به صورت اختیاری برای دانشجویان ارائه خواهد شد.
وی در ادامه گفت: شایسته است که هموطنان ترکمن بدون استفاده از زبان لاتین بتوانند به مطالعه و بررسی زبان خود بپردازند.
نهضتی افزود: ادبیات مردم ترکمن همان ادبیات باستانی و کهن پارسی و هدف از چاپ این کتاب آشنایی بی واسطه و بدون فیلتر مردم ترکمن با ادبیات خود است.
وی در پایان گفت: ادبیات مکتوب زبان ترکمنی همه با خط الرسم پارسی بوده، اما به دلیل به دست گرفتن حکومت توسط آتاتورک در گذشته خط الرسم پارسی به لاتین تبدیل شد و این در حال حاضر یک معضل بسیار بزرگ برای مردم قوم ترکمن بوده که حتی تحصیل کرده‌های ترکمن هم نمی‌توانند اشعار مختومقلی فراغی و دیگر بزرگان این قوم را بخوانند.