تقویب اورژانس اجتماعی برای گسترش دامنه خدمات مشاوره ای در مناطق محروم در دستور کار است و بزودی شاهد افزایش قابل ملاحظه وسعت خدمات رسانی این مراکز خواهیم بود.

گروه اجتماعی- دکتر انوشیروان محسنی بند پی در بازدید از مناطق حاشیه ای استان سیستان و بلوچستان از خانه دار شدن و استاندارد شدن سکونتگاه خانواده های دارای دو معلول در حاشیه های این استان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری یوپنا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در سفرهای دوره ای به استان های محروم با نرخ معلولیت بالا بار دیگر به استان سیستان و بلوچستان رفت و از مشکلات جامعه معلولان بازدید و دستورات جهادی برای رفع مشکلات مددجویان این استان به ویژه حاشیشه نشینان آن خبر داد.


 راه اندازی ۱۵۰ اورژانس اجتماعی در کشور/دستور ویژه برای مسکن خانواده های دارای دو معلول و بالاتر مناطق محروم
دکتر محسنی بند پی در بازدید از مناطق حاشیه ای استان سیستان و بلوچستان گفت: با تمام جدیت خدمات رسانی بیش از پیش به مناطق حاشیه ای را دنبال میکنیم، در این مناطق خدمات ما علاوه بر ایجاد مراکز مشاوره، ترک اعتیاد و مراکز مهد کودک به دنبال کمک به خانه دار شدن مددجویان و استاندار شدن زندگی این عزیزان هستیم.
معاون وزیر رفاه با اشاره به راه اندازی ۱۵۰ اورژانس اجتماعی در کشور، تصریح کرد: تقویب اورژانس اجتماعی برای گسترش دامنه خدمات مشاوره ای  در مناطق محروم در دستور کار است و بزودی شاهد افزایش قابل ملاحظه وسعت خدمات رسانی این مراکز خواهیم بود.
تامین مسکن و نوسازی بافت خانه معلولان نیز از نگاه دکتر بند پی مغفول نماند، رئیس سازمان بهزیستی کشور در بازدید از مناطق محروم با تاکید جدی بر لزوم خانه دار شدن خانواد های  مددجو با اولویت خانوارهای دارای دو معلول و بالاتر، بیان کرد: خانواده های دارای ۲ معلول مناطق مختلف و از جمله حاشیه شهرها صاحب خانه مقاوم و استاندارد می شوند.


 بسته های حمایتی ویژه برای مددجویان بهزیستی /اولویت های مهم سازمان بهزیستی در کشور
دکتر انوشیروان محسنی بندپی به این اقدامات راضی نشد، وی در سفر به زاهدان از بسته جدید حمایتی برای مددجویان سازمان بهزیستی رونمایی کرد که ترکیب این بسته خود به خوبی گویای برخی اولویت های این سازمان است.
بسته خدمتی سازمان بهزیستی شامل ۳ خدمت از جمله “راه‌اندازی مهدکودک‌ها و روستامهدها در مناطق حاشیه‌نشین و ارائه یک وعده غذای گرم به کودکان و نونهالان حاشیه، شناسایی معتادان حاشیه و درمان آنها و همچنین تقویت عوامل محافظ برای جلوگیری از روی آوردن حاشیه‌نشینان به مواد مخدر و اعزام تسهیل‌گران) تیم‌های  (CBR برای شناسایی به‌ موقع معلولان جسمی و ذهنی و ارائه خدمات مناسب به آن‌ها است که برای ارتقای شاخص‌های زندگی در مناطق حاشیه‌نشین چابهار اجرا می‌شود.
آنچه در ارائه اینچنین بسته حمایتی جالب به نظر می رسد توجه به چند فاکتور اساسی است، اولاً پیشگیری از بروز اختلال و معلولیت با اقدام زودهنگام از محوری ترین نکات مد نظر در این بسته است، که قطعاً با اجرای صحیح و دقیق این بند به خوبی میتوان جامعه سالم و آرمانی را برای آینده متصور بود.
در وهله بعد توجه به آینده سازان این مرز و بوم، کودکانی که به عنوان آسیب پذیرین قشر جامعه محسوب می شوند و همچنین پیشگیری و مقابله با گرایش به مواد مخدر بعنوان یکی از مهم ترین چالش های کشور و معضلات اجتماعی که زمینه ساز بسیاری از جرم ها و مخاطرات اجتماعی به شمار می رود، بعنوان دغدغه های جدی رئیس سازمان بهزیستی کشور خودنمایی می کنند.


آمار معنادار طلاق و خودکشی در کشور!
بندپی البته به این خدمات راضی نشد، در کنار ارائه خدمات مشاوره ای ، مالی و حمایتی متداول، آموزش و پیشگیری همواره به عنوان راهکارهایی اثربخش مد نظر رئیس سازمان بهزیستی کشور بوده و از همین رو نیز در همه مناطق کشور به ویژه مناطق محروم تفاهم نامه هایی با سازمان های متولی آموزش و فرهنگسازی منعقد شده تا از ظرفیت این سازمان ها برای اصلاح معضلات اجتماعی نهایت استفاده بشود.
افزایش اورژانس های اجتماعی در کشور(دو برابر شدن این مراکز در دولت تدبیر و امید) و سامانه الکترونیک ثبت مداخلات که با موفقیت های قابل توجه در تهران، البرز، اصفهان، فارس، گیلان، مازندران، مرکزی، قم، کرمانشاه، خراسان رضوی و خوزستان که بالاترین نرخ طلاق را داشتند(سازش ۲۰ درصد پرونده های طلاق نسبت به گذشته)، به خوبی نشانگر اهمیت کاهش روند افزایش طلاق و خودکشی برای سازمان بهزیستی است.
بدون شک اگر مجلس و دولت با ارائه بسته های حمایتی زمینه اجرای دقیق و کامل اینچنین بسته های ویژه سازمان بهزیستی را فراهم کند، می توان انتظار داشت از یک سو با عملیاتی شدن خدمات پیشگیرانه و مشاوره ای از بروز معضلات جدید و ناخواسته در کشور جلوگیری کرد و از طرفی با فراهم شدن بسته های حمایتی مددجویان زمینه سالم سازی جامعه و ریشه کن شدن آسیب های اجتماعی به خوبی اجرایی شود.