۶۶ گرم در روز؛ میزان مصرف قند ایرانیان/ بیش از ۱.۹ میلیارد نفر در دنیا چاق هستند
۶۶ گرم در روز؛ میزان مصرف قند ایرانیان/ بیش از ۱.۹ میلیارد نفر در دنیا چاق هستند

رئیسی گفت:بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱.۹ میلیارد نفر در دنیا دچار اضافه وزن و ۶۰۰ میلیون نفر چاق هستند.

به گزارش  یوپنا، رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: بحث رفتار سازی در حوزه پیشگیری مهم است و سهم عمده ای از آن مسئله آموزش است که باید مبتنی بر واقعیت و موثر باشد.

وی بیان کرد: هر چیز مفیدی اصولا یک دوز مجاز دارد و این برای سالم ترین مواد غذایی صدق می کند، به طوری که مصرف بیش از حد آب مسمومیت ایجاد می کند.

رئیسی افزود: سم هم یک دوزی دارد به طوری که برخی از سم ها قوی بوده و با مصرف کم فرد را به کام مرگ می کشاند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: برخی می گویند مصرف روغن مایع مناسب است ولی همین نوع از روغن هم نباید بیش از حد نیاز سلول ها مصرف شود زیرا اگر انرژی زیادی به بدن برسد آن مواد به صورت چربی در بدن انبار می شود.

چگونه BMI را محاسبه کنیم؟
وی اظهار کرد: با انباشت چربی افراد دچار چاقی می شوند که b m i فرد بر اساس میزان چاقی محاسبه می شود که اگر عدد زیر ۲۸.۵ باشد فرد لاغر و بین ۱۸.۵ تا ۲۵ طبیعی و اگر بین ۲۵ تا ۳۰ دچار اضافه وزن و بالاتر چاق است و اگر ۳۵ تا ۴۹ چاقی درجه ۲ و بالاتر از ان چاقی مفرط است.

رئیسی ادامه داد: بیماری های قلبی جزو عارضه های غیر واگیر است و اگر ما به زندگی سالم علاقه مند هستیم باید غذای سلام و به میزان مناسب استفاده کرده و از تحرک بدنی خوبی برخوردار باشیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: ۷۶ درصد بار بیماری‌ها به بیماری‌های غیرواگیر مربوط است؛ این بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت ریشه در روش تغذیه‌ای ما دارند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱.۹ میلیارد نفر در دنیا دچار اضافه وزن و ۶۰۰ میلیون نفر چاق هستند. همچنین ۴۱ میلیون کودک زیر ۵ سال دچار اضافه وزن هستند.

تعداد کودکان دچار اضافه وزن در کشور ۲ برابر شده است
رئیسی اظهار کرد: ۱۴ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه در ایران در معرض چاقی بوده و این آمار به ۲۰ درصد هم می‌رسد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: تعداد کودکان دچار اضافه وزن در کشور ۲ برابر شده است و ۲۰ درصد دانش‌آموزان دچار اضافه وزن هستند.

وی ادامه داد: میزان مصرف قند ساده در ایران ۶۶ گرم در روز است، از طرفی مصرف قند اضافی ارتباط نزدیکی با موضوع سرطان دارد.

رئیسی اظهار کرد: عادت کودکان به غذاهای شیرین، یکی از اقدامات اشتباه است؛ شرکت‌های تولیدی و کارخانه‌ها نیز محصولات خود را بر اساس ذائقه مردم می سازند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: یکی از اقدامات طرح تحول، حضور کارشناس تغذیه در مراکز جامع سلامت است.