حمایت ۳ میلیارد تومانی از ۲ موتور جستجوی بومی
حمایت ۳ میلیارد تومانی از ۲ موتور جستجوی بومی

مدیر طرح جویشگر بومی از حمایت ۳ میلیارد تومانی دولت از ۲ موتور جستجوی بومی «یوز» و «پارسی جو» و نیز هزینه ۵۲ میلیاردی برای کل این پروژه ملی خبر داد.

مدیر طرح جویشگر بومی از حمایت ۳ میلیارد تومانی دولت از ۲ موتور جستجوی بومی «یوز» و «پارسی جو» و نیز هزینه ۵۲ میلیاردی برای کل این پروژه ملی خبر داد.
به گزارش یوپنا به نقل از مهر، علیرضا یاری با رد اخباری مبنی بر هزینه ۱۷۰ میلیارد تومانی برای پروژه جویشگر بومی، اطلاعات مالی و پیشرفت زیرپروژه‌های این طرح ملی را تشریح کرد و گفت: تاکنون حمایت مالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از هر یک از جویشگرهای بومی پارسی جو و یوز کمتر از ۳ میلیارد تومان بوده است.

هزینه ۵۲ میلیاردی برای طرح ملی «جویشگر بومی»

وی با گلایه از برخی متخصصان داخلی که از روی بی‌اطلاعی و عدم آگاهی با دستگاه‌های بیگانه همراهی می‌کنند توضیح داد: تاکنون برای جویشگر «پارسی جو» ۲ میلیارد تومان و برای جویشگر «یوز» ۳ میلیارد تومان هزینه شده است و در مجموع هزینه کلی برای ۴۰ پروژه انجام‌شده و یا فعال در جویشگر بومی ۵۲ میلیارد تومان بوده که نزدیک به ۵۰ درصد آن در حوزه زیرساخت‌های پردازشی و پهنای باند است.

یاری با توضیح اینکه در طرح جویشگر بومی، بازیگران متفاوت در این حوزه شناسایی‌شده و در حوزه­ های تأمین‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات، محتوا و کاربرد موردتوجه قرارگرفته ­اند، گفت: تنوع حوزه ­ها و حجم دانشگاه­ها و شرکت­های توانمند موردحمایت در هر حوزه به‌گونه‌ای بوده که تاکنون ۴۰ پروژه در حوزه­ های خدمات پایه­ ای جویش، ابزارها و دادگان خط و زبان فارسی، محتوای بومی و نیز فعالیت­های پژوهشی موردحمایت قرارگرفته‌اند.

وی افزود: در این میان می­ توان به ۲۶ پروژه محصول محور با هدف تجاری‌سازی از قبیل موتور جستجوی فارسی، ترجمه ماشینی، رایانامه بومی و سرویس نقشه اشاره کرد که البته گزارش اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام این طرح در سایت اطلاع‌رسانی دیدرس (didras.ir) قابل‌دسترسی است.

مدیر طرح جویشگر بومی درباره بررسی وضعیت جویشگرهای بومی نیز گفت: جویشگرهای بومی توسط برخی از کشورهای جهان برای مقابله با نفوذهای فرهنگی و امنیتی و نیز بهره‌مندی اقتصادی توسعه یافتند که «یاندکس» با ۵۱ درصد سهم بازار جستجو در روسیه، «ناور» با ۷۴ درصد سهم بازار جستجو در کره جنوبی و «بایدو» با ۷۶ درصد سهم بازار جستجو در چین موفقیترین جویشگرهای بومی هستند.

تسلط مطلق آمریکا بر بازار جستجوی ایران

وی ادامه داد : جویشگر «گوگل» با درآمدی در حدود ۶۰ میلیارد دلار و روزانه ۹ میلیارد پرس‌وجو قدرتمندترین جویشگر جهانی بوده و ۷۸ درصد سهم بازار جستجو در جهان و ۹۷.۸ درصد سهم بازار در ایران را به خود اختصاص داده که به همراه جویشگر «بینگ» با ۸درصد سهم بازار جستجوی جهان و ۰.۷ درصد سهم بازار کشور، بیانگر تسلط مطلق کشور آمریکا بر بازار جستجو در دنیا و در کشور ایران است.

یاری توضیح داد: طرح کلان جویشگر بومی با تمرکز بر زبان فارسی، با در نظر گرفتن نیاز کشور و ترکیب خدمات بومی متنوع، برنامه‌ریزی‌شده است تا به شکل گام‌به‌گام بر بازار جستجوی کشور و احیاناً کشورهای فارسی‌زبان منطقه تسلط یابد که البته دست­یابی به اهداف بازار جستجوی کشور کار بسیار دشوار و زمان‌بری بوده و به کمک و مساعدت حاکمیت و مردم بستگی دارد و مسلماً توسعه بازار باعث بهبود کیفیت خدمات نیز می­شود و به‌تناسب استفاده مردم و بازخوردهایی که می­دهند، بهبود خواهد یافت.

وی افزود: با توسعه فناوری‌های موردنیاز در جویشگرهای بومی، سیاستگذاری و اجرای آن از سوی حاکمیت، زمینه موفقیت جویشگرهای بومی در کشور را فراهم خواهد کرد و در این راستا سیاست‌های ترویج و توسعه فرهنگ­ به­ کارگیری جویشگرهای بومی و سایر محصولات جنبی از یک‌ طرف و تشویق و هدایت سازمان‌های دولتی به سمت استفاده از خدمات جویشگرهای بومی از طرف دیگر برای بهبود اوضاع بازار خدمات بومی، لازم است.

یاری گفت: امید است خدمات بومی، اعتماد مردم را جلب کرده و بتوانند بازار مناسبی در جهت توسعه کسب‌وکار خود داشته باشند تا ضمن توسعه فناوری‌های بومی فرصت‌های شغلی و کسب‌وکاری جدیدی در فضای اقتصاد دیجیتالی فراهم کنند.