کشف ۷۴ درصدی جرائم فضای مجازی
کشف ۷۴ درصدی جرائم فضای مجازی

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به راه اندازی سامانه اموال مکشوفه از کشف ۷۴ درصدی جرائم فضای مجازی خبر داد.

به گزارش یوپنا، سردار مومنی در حاشیه همایش روسای ادارات مبارزه با سرقت پلیس آگاهی سراسر کشور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: صمیمانه از تلاش و همکاری اصحاب رسانه با پلیس برای ایجاد امنیت و آرامش در جامعه سپاسگزارم.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه اموال مکشوفه، افزود: بیش از ۷۰ درصد از جرائم به ویژه سرقت کشف می شود و در این میان استرداد اموال به مال باختگان از اهمیت زیادی برای پلیس برخوردار است و این سامانه در راستای سرعت دهی و تسهیل در فرآیند استرداد اموال مکشوفه به مال باختگان راه اندازی شده است.

سردار مومنی ادامه داد: گام بعدی این است، پلیس با توجه به مشخصات و مستندات ارائه شده از سوی مردم، نسبت به استرداد اموال به مردم اقدام کند.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: بانک اطلاعاتی در خصوص شناسایی خودروهای مسروقه وجود داشت چرا که مشخصات هر خودرویی اعم از شماره شاسی در مراکز شماره گذاری خودرو ثبت می شد و امکان استرداد خودروهای مسروقه مکشوفه برای پلیس وجود داشت بنابراین این ساز و کار را با طراحی این سامانه برای سایر اموال مکشوفه ایجاد کردیم.

وی تأکید کرد: رسانه های جمعی در پیشبرد اهداف پلیس  می توانند نقش بسیار موثری داشته باشند به طوری که در این حوزه می توانند با رویکرد” آموزش همگانی” مردم را به ثبت مشخصات اموال ترغیب کنند.

این مقام ارشد انتظامی بیان کرد: مردم می توانند با مراجعه به سایت اصلی پلیس یعنیpolice.ir به این سامانه دسترسی داشته باشند که البته با گذشت زمان، این سامانه تکمیل تر و نسخه های بعدی به روز می شود.

وی تأکید کرد: این سامانه و طرح از امروز در تهران اجرای شده است و تا یک هفته در شش استان و تا پایان بهمن در سراسر کشور اجرایی می شود و تلاش داریم تمام اموال مکشوفه در این سامانه ثبت و درج شود.

جانشین فرمانده ناجا در پاسخ به سوالی درباره  توزیع دفترچه های ثبت مشخصات اموال توسط پلیس آگاهی میان مردم، گفت: راه اندازی سامانه امروز در واقع کامل شده طرح یک دهه قبل است ، در گذشته دفترچه هایی در خصوص ثبت سریال و مشخصات اموال پیشنهاد و توزیع شد اما درصد کمی از مردم به ثبت اطلاعات در این دفترچه ها اقدام کردند اما این  سامانه یعنی سامانه اموال مکشوفه به راحتی در دسترس عموم قرار دارد و ان شاء الله با توجه و تعامل مردم به نتایج مثبتی در مبارزه با سرقت و استرداد اموال به مالباختگان می رسیم.

این مقام عالی انتظامی کشور در خصوص برخورد پلیس با فروش اموال مسروقه در فضای مجازی، گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۷۴ درصد از جرائم فضای مجازی کشف شده که حاصل تلاش رده های مختلف پلیس به ویژه پلیس فتا و پلیس آگاهی است. بنابراین باید گفت، پلیس در فضای مجازی نیز اشراف دارد.

سردار مومنی گفت: این سامانه در واقع “نمایشگاه مجازی از اموال مکشوفه پلیس” است، اموالی در این سامانه نمایش داده می شود که ممکن است مربوط به بازه های مختلف زمانی باشد که پلیس آگاهی کشف کرده است؛ ان شاء الله در گام های بعدی شاهد نسخه های به روز این سامانه خواهیم بود.