فروش ۷هزار میلیارد ریالی شرکت های دانش بنیان نانو
فروش ۷هزار میلیارد ریالی شرکت های دانش بنیان نانو

مسئول تجاری سازی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به اینکه طبق آمار ارزش فروش محصولات نانو در سال گذشته (۱۳۹۵) حدود ۷ هزار میلیارد ریال بوده است، تصریح کرد: هدف گذاری ستاد نانو برای فروش محصولات نانو برای سال ۱۳۹۸ سی هزار میلیارد ریال است.

مسئول تجاری سازی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به اینکه طبق آمار ارزش فروش محصولات نانو در سال گذشته (۱۳۹۵) حدود ۷ هزار میلیارد ریال بوده است، تصریح کرد: هدف گذاری ستاد نانو برای فروش محصولات نانو برای سال ۱۳۹۸ سی هزار میلیارد ریال است.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، سید محمدامین علوی با بیان این که بودجه ستاد نانو در طول سال های گذشته همواره با نوساناتی همراه بوده است گفت: با این حال، ستاد نانو از سال ۱۳۹۲ تقریبا هر سال شاهد رشد دو برابری در فروش محصولات خود بوده است.
وی با اشاره به فعالیت ۱۵۹ شرکت نانویی فعال در کشور که دارای تائیدیه از ستاد نانو فناوری می باشند، اظهار کرد: از این تعداد شرکت در حال حاضر ۳۷۶ محصول تایید شده در مقیاس صنعتی و ۱۶۲ فناوری تایید شده در مقیاس آزمایشگاهی آماده ارائه به صنعت هستند.
مسئول تجاری سازی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تصریح کرد:طبق آمار سال ۱۳۹۵ بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان فروش شرکت های دانش بنیان این حوزه بوده که از این میزان بالغ بر ۳۵ میلیون دلار مربوط به صادرات به ۴۷ کشور بعنوان کشورهای هدف بوده است.
وی همچنین از هدف گذاری فروش سه هزار میلیاردتومانی محصولات نانویی و کسب دو درصدی بازار نانو دنیا از سوی ستاد توسعه فناوری نانو برای سال ۱۳۹۸ خبر داد و با اشاره به رشد دو برابری فروش محصولات نانویی اظهار امیدواری کرد که با تخصیص بودجه مورد درخواست ستاد نانو به این مهم دست یابد.

** برنامه ستاد نانو برای راه اندازی پایگاه های صادراتی
علوی همچنین با بیان این که حجم سرمایه گذاری شرکت های خصوصی در سال ۱۳۹۵ در حوزه نانو ۲۰ میلیارد تومان بوده است افزود: این درحالی است که ۲۲ میلیارد تومان نیز در سال ۱۳۹۵ مالیات مستقیم و ارزش افزوده شرکت های نانویی بوده و بالغ بر ۶ هزار نفر مشاغل صنعتی به واسطه نانو ایجاد شده و بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال در صنعت، شبکه آزمایشگاهی و دانشگاه ها ایجاد شده است.
مسئول تجاری سازی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینکه تاکنون یک دفتر بعنوان پایگاه صادراتی محصولات نانو در کشور چین راه اندازی شده است از برنامه ریزی این ستاد برای راه اندازی سه دفتر در کشورهای اندونزی، عراق و عمان با توجه به هدف گذاری کسب دو درصد از بازار نانو تا ۱۴۰۴ خبرداد.
وی همچنین از قرارداد ۱۰ شرکت دانش بنیان ایرانی در حوزه نانو با کشور عمان برای ایجاد شهر فناوری در این کشور به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار خبر داد و گفت: کارهای اجرایی این قرارداد آغاز شده است.

**تمرکز سند ۱۰ ساله دوم ستاد نانو تبدیل دانش به فناوری و تجاری سازی
علوی همچنین با بیان اینکه، حوزه نانو در بخش تولیدات علمی و مقالات در حال حاضر رتبه چهارم دنیا را به خود اختصاص داده است در عین حال گفت: البته هدف گذاری مان برای سال ۱۴۰۴ خیلی بالا نیست و بیشتر تثبیت همین جایگاه است چراکه در سند ۱۰ ساله دوم ستاد نانو تمرکز بیشتر بر روی تجاری سازی و تبدیل دانش ایجاد شده در دانشگاه ها به فناوری در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید براینکه، حمایت ستاد توسعه فناوری نانو از مقالات و پایان نامه ها در پنج سال اخیر هیچ افزایشی نداشته و ثابت بوده است افزود: این به دلیل آن است که بیشتر می خواهیم حمایت به سمت صنعت و تولید پتنت هدایت شود.
مسئول تجاری سازی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در ادامه تصریح کرد: به صورت تجمعی این ستاد تا سال ۹۵ تعداد ۱۹۷ پتنت ثبت کرده است که نشان می دهد فعالیت های نانویی به تدریج شکل تجاری به خود می گیرد.
علوی با اشاره به اینکه، جایگاه ایران در حوزه ثبت اختراعات نانو در دنیا هم اکنون ۳۹ است اظهارکرد: انتظار داریم که تا سال ۱۴۰۴ به رتبه پانزدهم دنیا ارتقا یابیم.