عملکرد عمرانی وی در دولت اصلاحات باعث شد که در سال ۱۳۸۴ نشان دولتی «درجه دوم سازندگی» را از رئیس جمهور وقت دریافت کند.

گروه اجتماعی_ بسیاری از تحلیل گران و سیاسیون اعتقاد دارند در کنار شم سیاسی و مدیریت عقلانی، یک مهندس اجرائی و مدیر عملی است. عملکرد عمرانی وی در دولت اصلاحات باعث شد که در سال ۱۳۸۴ نشان دولتی «درجه دوم سازندگی» را از رئیس جمهور وقت دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، مهندس محمد علی افشانی در دولت نهم و دهم در حاشیه قرار گرفت. عدم اعتقاد به مشی سیاسی دولت احمدی نژاد باعث شد که مانند بسیاری از اصلاح طلبان شاخص و توانمند در دولت محافظه کاران حضور نداشته باشد.

همزمان با پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲، اصلاح طلبان از حاشیه قدرت فراخوانده شدند و وارد سپهر مدیریتی و سیاسی کشور قرار گرفتند.

افشانی در دولت یازدهم به عنوان استاندار فارس از هیات دولت رای اعتماد گرفت. ۱۸ نماینده مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی در اعتراض به انتصاب افشانی به عنوان استاندار جدید فارس صحن علنی مجلس را ترک و استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه مجلس نموده، ولی این استعفا تاثیری بر عزم دولت برای انتصاب افشانی نگذاشت.

در واقع ضعف مدیریتی در استان پهناور فارس نیاز به یک نیروی متخصص و متعهد داشت که فرایند توسعه این استان را در کانال مستقیم و هدفداری هدایت کند.

افشانی از طریع تعامل و رایزنی ها در سال ۹۴ توانست بودجه ی عمرانی استان فارس را نسبت به میانگین کشوری تا بیست درصد افزایش دهد و این یعنی وی به دنبال فراهم ساختن زیر ساخت های این استان بوده است.

عملکرد مثبت عمرانی و مدیریتی وی در سکان استانداری فارس باعث شد که با حمایت جریان های سیاسی اصلاح طلب و معتدل وی به عنوان یکی از گزینه های نهایی شهرداری پایتخت در سال ۹۶ مطرح شود.

بعد از انتصاب نجفی به عنوان شهردار تهران، وی به تهران فراخوانده شد و به عنوان معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در دولت دوازدهم منصوب شد.

 

افشانی برای مسائل عمرانی، زیر ساختی و مدیریتی کشور برنامه های متفاوتی در این مدت ارائه داد و در حال عملیاتی کردن آنها می باشد که در زیر به برخی از آنها پرداخته می شود:

۱- توجه به زنان و جوانان یکی از وعده های انتخاباتی حسن روحانی و دولت دوازدهم بوده است. افشانی در جهت تحقق شعار دولت تدبیر و امید در خصوص انتصاب مدیران زن، مرضيه حصاري را به سمت مديركل دفتر حمل و نقل عمومي و ترافيك شهري سازمان شهرداری ها منصوب کرد. همچنین در حکمی دیگر مرضيه شاه محمدي را به سمت مديركل امور اداري و پشتيباني اين سازمان منصوب کرد.

افشانی در استان فارس نیز تابوشکنی کرد و سه زن را نیز به عنوان بخشداران مرکزی شهرستان های اقلید، لامرد و جهرم منصوب کرد.

۲-یکی از برنامه های مهم افشانی که با حمایت دولت در حال انجام شدن است نوسازی ناوگان عمومی حمل و نقل در سراسر کشور به خصوص شهرهای صنعتی و کلان، برای کاهش آلودگی هوا می باشد. معاون عمرانی وزیر کشور درصدد است در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از توان و تولیدات داخلی استفاده کند که در حال حاضر برخی از این سیاست ها اجرائی شد.

به نظر می رسد وی در این برنامه دو رویکرد دارد: یکی مربوط به کاهش آلودگی هوا و رضایت شهروندان از عملکرد دولت و بالا بردن سرمایه اجتماعی دولت دوم با حمایت از تولید داخلی درصدد فراهم کردن اشتغال زایی می باشد.

۳-توجه به مسائل عمرانی و اجرای چنین سیاست هایی بدون شناخت مسائل اجتماعی و فرهنگی به رشد نامتوازان منجر خواهد شد. افشانی به عنوان یک مهندس عمران و مدیری عمل گرا برای پیشبرد اهداف و سیاست های خود یک مهندس اجتماعی را به عنوان مشاور خود و مدیر کل حوزه ریاست سازمان شهرداری ها منصوب کرد.

چنین انتصابی حاوی سه نکته کلیدی است:

نکته اول: اعتقاد به حضور جوانان در لایه های بالایی مدیریتی کشور و توجه به شعارهای دولت در خصوص جوانان

نکته دوم: اعتقاد به نقش جامعه شناسان در بررسی و شناخت مسائل و آسیب های اجتماعی و فرهنگی ناشی از رشد زیرساخت های عمرانی؛ در واقع معاون وزیر به این یافته علمی باور دارد که توسعه متوازان بدون شناخت آسیب های اجتماعی ناشی از فرایند توسعه غیر ممکن است، و برای شناخت آسیب ها، نیاز به وجود یک جامعه شناس اساسی است.

۴- یکی دیگر از سیاست های رئیس سازمان شهرداری های کشور تاکید بر نقش مشارکتی مردم در برنامه های شهرداری ها می باشد. افشانی به دنبال پیاده کردن سیاستی است که مردم در آن حضور حداکثری داشته باشند.

در واقع با افزایش مشارکت و همکاری مردم با سازمان های شهرداری،اعتماد بین مردم و شهرداری ها بیشتر می شود که نتیجه آن افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه می باشد.

توجه به نقش مردم در فرایند توسعه را مدت هاست که کشورهای توسعه یافته عملی کردن و رشد زیرساخت ها را با نقش مردم در این فرایند تکمیل کردند.

وی برای در پیش گرفتن چنین سیاستی افزود: شهروندان اگر مطمئن شوند شهرداري با توجه به اولويتهاي شهر و انتظارات مردم، بدنبال اجراي پروژه هاي شهري است و بر نحوه هزينه كرد منابع مالي هم نظارت و كنترل دقيق دارد، قطعا در اجراي پروژه ها و ساير برنامه هاي شهرداري مشاركت خواهند نمود. بنابراين اميدآفريني و عملکرد مناسب شهرداری عامل جلب اعتماد مردمي است.

۵ – زلزله های اخیر کشور باعث شد که توجه به ساختمان ها و بافت های فرسوده جز برنامه های بلندمدت قرار بگیرد. افشانی در این زمینه بخشنامه هایی را به استانداران سراسر کشور ابلاغ و دستوری قاطع برای پیشگیری از تخلفات ساختمانی صادر کرد و عنوان داشت که در صورت تخلف برخود قاطع و قانونی صادر شود. این بخشنامه می تواند نهادهای نظارتی را بیشتر فعال کند.

همچنین توجه به بازسازی بافت های فرسوده نیز از برنامه های دولت و معاون وزیر می باشد.

به طور کلی می توان گفت در چند ماهی که افشانی سکاندار معاون عمرانی و رئیس سازمان شهرداری ها شد وی توانست توجه هیات دولت و اکثر جریانات سیاسی و اقتصادی کشور را به بخش های عمرانی، ساختمانی و زیرساختی جلب کند. به نظر می رسد این عملکرد قبل قبول کوتاه مدت  در بخش عمرانی می تواند در آینده نوید بخش روزهای خوب برای وضعیت عمرانی و زیرساختی کشور باشد.