عضو هیئت رئیسه مجلس، توهین و تحقیر هر کدام از اقوام ایرانی را تضعیف کل ایران و اقدامی ضد ملی دانست.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس، توهین و تحقیر هر کدام از اقوام ایرانی را تضعیف کل ایران و اقدامی ضد ملی دانست.

به گزارش خبرگزاری یوپنا محمدعلی وکیلی در نشست علنی دیروز(دوشنبه، ۲۰ فروردین‌ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: همه می‌دانیم که یکی از عناصر مقوم این سرزمین، پلورالِ قومی آن است. ایرانِ فرهنگی توانسته دامنه و هاضمه خود را آنچنان وسیع و وثیق کند که به راحتی اقوامِ مختلف خود را ذیلِ مفهوم ایران تعریف کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ادامه داد: لذا قوام ایران قائم به اقوامِ آن است. توهین به هرکدام، در واقع توهین به کل ایران و ایرانیت است. بنابراین، توهین به اقوام، گذشته از غیرانسانی بودن، یک اقدامِ ضدملی است. به قول بزرگی، هر چند من لرم، اما جانم را فدای ایران می‌کنم. به همین سبب توهین به هموطنان ترک، قلب ما را به درد می‌آورد؛ توهین به هموطنان کرد، ما را رنجور می‌کند؛ توهین به بلوچ را توهین به خود می‌دانیم؛ توهین به طبری و گیلکی‌ها را برنمی‌تابیم.

وی با بیان اینکه ما از رهگذری ادبیات توهین‌آمیز نسبت به قوم لر را محکوم می‌کنیم که آن را توهین به ملیت خود می‌دانیم افزود: ما زمانی لریم که ایران وجود داشته باشد. نه قوممان را بدون ایران می‌خواهیم و نه ایران بدون این اقوام ریشه‌دار معنا دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از این روی، از همکار محترمی که ادبیات ناشایستی در مورد قوم لر به‌کار برده است می‌خواهم که از قوم لر و همه ایران معذرت‌خواهی کند. چراکه توهین به هرکدام از اقوام توهین به کل ایران است.