عربستان و امارات به اظهارات تحقیر آمیز ترامپ واکنشی محتاطانه نشان دادند
عربستان و امارات به اظهارات تحقیر آمیز ترامپ واکنشی محتاطانه نشان دادند

واشنگتن پست در گزارشی نوشت: هرچند رئیس جمهوری آمریکا در اظهارات اخیرش در مورد متحدان عرب خود در خاورمیانه مبنی بر وابسته بودن حیات این حکومتها به مراقبتهای واشنگتن به کشور خاصی اشاره نکرد اما بسیاری از صاحبنظران سیاسی معتقدند که ترامپ در این صحبتها خیلی ظریف به متحدان خود در حاشیه خلیج فارس اشاره کرده است؛ ازجمله عربستان و امارات.

واشنگتن پست در گزارشی نوشت: هرچند رئیس جمهوری آمریکا در اظهارات اخیرش در مورد متحدان عرب خود در خاورمیانه مبنی بر وابسته بودن حیات این حکومتها به مراقبتهای واشنگتن به کشور خاصی اشاره نکرد اما بسیاری از صاحبنظران سیاسی معتقدند که ترامپ در این صحبتها خیلی ظریف به متحدان خود در حاشیه خلیج فارس اشاره کرده است؛ ازجمله عربستان و امارات.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، در ادامه این مطلب به قلم ‘آدام تیلور’ که واشنگتن پست روز شنبه آن را منتشر کرد، آمده است:
اظهارات ‘دونالد ترامپ’ رئیس جمهوری آمریکا در مورد متحدان عرب خود در خاورمیانه مبنی بر وابسته بودن حیات این حکومتها به مراقبتهای واشنگتن؛ هرگز خللی در روابط حسنه فیمابین طرفین ایجاد نخواهد کرد؛ چراکه هر دو برای رفع و رجوع مشکلات منطقه ای به هم محتاج اند.
سه شنبه گذشته حین دیدار رسمی ‘امانوئل مکرون’ رئیس جمهوری فرانسه از واشنگتن؛ رئیس جمهوری ‘ترامپ’ در صحبتهایی در یک کنفرانس خبری اظهار کرد: ‘متحدان غرب در خاورمیانه اگر آمریکا فقط یک هفته دست مراقبتش را از آنها بردارد، همه خرد خواهند شد و فرو خواهند ریخت’.
ترامپ در ادامه صحبتهایش گفت: ‘کشورهای آن ناحیه که برخی شان هم بی نهایت ثروتمند هستند؛ زنده نیستند مگر، به کمک آمریکا و البته به میزان کمتر به کمک فرانسه.’
این اظهارات ترامپ واکنش رسمی متحدان آمریکا در خاورمیانه را برانگیخت.
البته رئیس جمهوری آمریکا در صحبتهایش به کشور خاصی اشاره نکرد اما بسیاری از صاحبنظران سیاسی معتقدند که ترامپ در این اظهارات، خیلی ظریف به متحدان آمریکا در حاشیه ‘خلیج فارس’ اشاره کرده است؛ از جمله عربستان و امارات. این دو کشور هردو از دشمنان ایرانند و در یک سلسله قطور از موضوعات با جمهوری اسلامی اختلاف دارند. مهمترین این موضوعات درگیر بودن جمهوری اسلامی در جنگ سوریه و حمایت ایران از یکی از طرفین درگیری در یمن است.
یکی از تند ترین واکنشها به صحبتهای ترامپ را ‘ایران’، دشمن اصلی آمریکا از خود بروز داد.
پنجشنبه گذشته رهبر عالی ایران آیت الله ‘علی خامنه ای’ این اظهارات ترامپ را ‘مایه حقارت مسلمانان’ دانست و عنوان کرد: ‘سخنان ترامپ نشان داد که جهان اسلام نیازمند وحدت است.’
اظهارات رهبر ایران به زبان انگلیسی در شبکه توئیتر چنین آمده است: ‘مسلمانان بایستی محکم مقابل آمریکا و سایر قدرتهای زورگوی سلطه طلب بایستند. اگر آنها به این مسأله بی توجه باشند، تحقیر خواهند شد.’
ترامپ اعلام کرده که قصد دارد سربازان آمریکایی را از سوریه خارج کند و بر همین اساس از متحدان واشنگتن در حاشیه خلیج (فارس) خواسته که مسؤولیت بیشتری در قبال جنگ سوریه احساس کنند و سطح مشارکت مالی و نظامی خود در این نبرد را افزایش دهند؛ ترامپ از سعودی درخواست کرده است چهار میلیارد دلار برای پیشبرد تلاشهای آمریکا در سوریه کمک کند.
اوایل آوریل هم شبکه خبری CNN گزارش داد که ترامپ در یک مکالمه خصوصی با یکی از رهبران کشورهای حاشیه خلیج (فارس) که از او نام برده نشده، گفته است: ‘بدون ما، شما حتی دو هفته هم دوام نخواهید آورد؛ زیر پا له خواهید شد و مجبور خواهید بود فوراً با یک هواپیمای مسافربری کشور را ترک کنید.’
این صحبتهای ترامپ، واکنشهای بسیاری را در خاورمیانه برانگیخته و انتقادها در شبکه های اجتماعی مطرح شده است.
اما جالب است که رهبران سیاسی کشورهای امارات و عربستان هنوز هیچ واکنشی به این اظهارات ترامپ نشان نداده اند. ‘عادل الجبیر’ وزیر خارجه عربستان از این صحبتها انتقاد کرد اما روی خطابش آمریکا نبود؛ بلکه قطر بود.
قطر از سوی همسایگان عربش در حاشیه خلیج (فارس) طرد شده است. یکی از علل قهر کردن این همسایگان با قطر؛ نزدیک بودن ‘دوحه’ به ‘اخوان المسلمین’ بوده است که اعراب آن را تهدیدی برای ثبات و حاکمیت حکومتهای عرب منطقه می شناسند.
عادل الجبیر در بیانیه ای در خبرگزاری رسمی عربستان متذکر شده است: ‘قطر باید تا هنوز آمریکا دست حمایتش از این کشور را نکشیده، هزینه حضور ایالات متحده در سوریه را تقبل کند و ضمناً نیروهایش را هم به سوریه بفرستد.’
قطر، خانه یک پایگاه نظامی آمریکاست.
جبیر ادامه داده است: ‘این رژیم قطر است که اگر آمریکا دست حمایتش را از آن بکشد؛ ظرف کمتر از یک هفته سقوط خواهد کرد.
عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج (فارس) از ژوئن پارسال وارد یک مشاجره دیپلماتیک با قطر شده اند.
در این زمینه ‘علی شهابی’ مدیر اجرایی اندیشکده ‘بنیاد عربستان’ در واشنگتن که از طرفداران سعودی است، می گوید: ‘اظهارات جبیر در حقیقت، بیش از آنکه روی خطابش قطر باشد، متوجه ترامپ بوده و در واقع، یک «واکنش منفی» به صحبتهای ترامپ است.’
شهابی توئیت کرده است: ‘از نظر ترامپ، حکومتی که امروز خود را زیر چتر حمایتی آمریکا قایم کرده؛ قطر است. طبق معیارهای ترامپ، آمریکا صورت حسابش را تحویل قطر بدهد’.
مسلماً بدیهی است که متحدان عرب آمریکا در حاشیه خلیج (فارس) هیچگاه خطر نمی کرده و به طور علنی از دولت ترامپ انتقاد نمی کنند.
سران دو کشور عربستان و امارات روابط حسنه ای با ترامپ دارند؛ خصوصاً به این دلیل که ترامپ در مقایسه با مقام سلف خود ‘اوباما’ بشدت ضد ایران است؛ در حالی که اوباما به دنبال حسن رابطه با ایران بود. رهبران این دو کشور اعتنایی هم به این ندارند که افکار عمومی چندان از ترامپ خوشش نمی آید.
هنوز معلوم نیست آیا متحدان عرب آمریکا در حاشیه خلیج (فارس) قادرند و آمادگی آن را دارند که صورتحساب بیشتری برای خاورمیانه خرج کنند یا نه. به خصوص در مورد عربستان که سخت در داخل، مشغول اجرای یک برنامه عظیم اصلاح ساختاری جامع است، این فرض بعید به نظر می رسد.
به اعقتاد صاحبنظران سیاسی، البته ترامپ هم باید حواسش جمع باشد و این متحدان را از خود نرنجاند. قطر و عربستان مشتاق اند که با ابتکار عمل های منطقه ای ترامپ کار کنند.
هرگاه جنگ سوریه به اتمام برسد؛ ترامپ برای بازسازی سوریه به کمک کشورهای حاشیه خلیج (فارس) نیاز خواهد داشت.
و اما در شبکه های اجتماعی هم انتقادهایی علیه صحبتهای ترامپ مطرح شده است. ‘عبدالخالق عبدالله’ مفسر شهیر سیاسی امارات در شبکه های اجتماعی نوشت که کشورش و نیز سایر کشورها بعد از ترامپ هم به حیات خود ادامه خواهند داد.
‘خلاف احمد الحبتور’ تاجر اماراتی هم اظهارات ترامپ را غیر قابل قبول دانسته و نوشته است که ترامپ گویا چیزی از تاریخ خلیج (فارس) نمی داند.