حدود ۶۰ درصد از مردم بر اثر بیماری‌های غیرواگیر‌، سلامت خود را از دست می‌دهند
حدود ۶۰ درصد از مردم بر اثر بیماری‌های غیرواگیر‌، سلامت خود را از دست می‌دهند

معین گفت: نیمی از مردم بیش از ۲۰ ساعت در محیط‌های بسته هستند و باید ساز و کارهایی که باعث آسیب به ریه می‌شود، شناخته شوند.

معین گفت: نیمی از مردم بیش از ۲۰ ساعت در محیط‌های بسته هستند و باید ساز و کارهایی که باعث آسیب به ریه می‌شود، شناخته شوند.

به گزارش یوپنا به نقل از وبدا، مصطفی معین‌، رییس همایش آسم و آلرژی‌ که امروز در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: باید برای موضوع آلرژی در کشور با توجه به افزایش عوامل ابتلای آن برنامه داشته باشیم. همچنین درباره موضوع پیشگیری آسم نیز در حوزه سلامت، باید طرح‌های ویژه‌ای ارائه دهیم.

وی با تاکید بر تربیت متخصصان عفونی برای آگاهی‌بخشی به جامعه و تشخیص و درمان آسم و آلرژی‌ و بیماری‌های عفونی، گفت: این موارد، از موضوعاتی به شمار می رود که باید برای آن برنامه داشته باشیم‌ و در این عرصه نیازمند همکاری بین بخشی‌ هستیم‌.

معین در ادامه افزود: موضوع شیوع آسم و آلرژی‌ با توجه به آلاینده‌های شهری‌، استنشاق‌های محیطی‌ و سایر عوامل خطرساز‌ باید برای جامعه آگاه‌سازی شود و اگر مردم عوارض‌ بیماری‌های مزمن تنفسی را بدانند در همکاری بین بخشی نظام، دولت، مجلس، وزارت راه، شورای شهر و غیره ایفای نقش می‌کنند.

رییس همایش آسم و آلرژی، ابراز داشت: در بحث‌ بیماری‌های غیرواگیر‌ باید عوامل تعیین‌کننده‌ سلامت اجتماعی، چاقی، استرس‌ها، آلرژی‌های محیطی‌ و آب و هوا را مورد بحث و بررسی قرار داد و باید در نگاهی جامع روی تغییرات آب و هوایی و کارکرد‌های ناشی از آن در آسم و آلرژی‌ برنامه داشت.
معین خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ درصد از مردم بر اثر بیماری‌های غیرواگیر‌، سلامت خود را از دست می‌دهند و باید در نظام سلامت برای این گروه‌ها برنامه داشته باشیم، چرا که این آمار رو به افزایش است.

وی بیان داشت: در بسیاری از موضوعات بحث نانوتکنولوژی‌ و تکنولوژی‌های جدید نیز مطرح می‌شود، اما باید ببینیم‌ آیا تکنولوژی‌ها آثار منفی روی سیستم تنفسی نخواهد داشت؟ و با توجه به اینکه سیستم تنفسی آسیب‌پذیر‌ترین عضو بدن است تا چه اندازه تحت تأثیر تکنولوژی‌ها قرار خواهد گرفت.

معین، تصریح کرد: نیمی از مردم بیش از ۲۰ ساعت در محیط‌های بسته هستند و باید ساز و کارهایی که باعث آسیب به ریه می‌شود در پروژه‌های تحقیقاتی بیشتر شناخته و روی آنها کار شود.

پیشگیری و سواد سلامت، رویکردهای مهم وزارت بهداشت

رییس همایش آسم و آلرژی اظهار کرد: آسم، بیماری ساده‌ای نیست و مجموعه‌ای از بیماری‌هاست که نیازمند تشخیص صحیح است و می‌توان با راهکارهایی از بروز آن پیشگیری کرد؛ باید برای این گروه‌ها نیز عوامل خطر معرفی شوند و با آگاه‌سازی‌ این گروه‌ها در کنار مشارکت‌های بین بخشی چاره‌ای اندیشید‌؛ نقش سیگار، آلاینده‌ها، عوامل صنعتی در محیط‌های شهری و سایر موضوعات باید برای مردم آگاه‌سازی شود که این آگاه‌سازی و پیشگیری‌ توسط وزارت بهداشت، در کنار سایر نهادهای بین بخشی‌ مثمر ثمر خواهد بود.

معین در پایان یادآور شد: آگاه‌سازی جامعه در خصوص بیماری‌های غیرواگیر‌ و به ویژه‌ آسم و همچنین محوریت‌ قرار دادن موضوعات پیشگیری و سواد سلامت توسط وزارت بهداشت تا میزان زیادی از آمار مبتلایان و هزینه‌های درمان کم می‌کند. امیدواریم‌ شاهد این جریانات ارزنده در جامعه باشیم‌.