سخنگوی وزارت بهداشت: تعرفه‌گذاری جزء ابزار سیاستگذاری است
سخنگوی وزارت بهداشت: تعرفه‌گذاری جزء ابزار سیاستگذاری است

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تعرفه‌های پزشکی گفت: بعد از تصویب شورای عالی بیمه، مصوبه با تایید سازمان برنامه و بودجه به هیات دولت می‌رود و دولت با توجه به محدودیت منابع، سبد افزایش تعرفه را تا ۵ درصد تعریف کرده است و این سبد در هر کدام از بسته‌ها تفاوت دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تعرفه‌های پزشکی گفت: بعد از تصویب شورای عالی بیمه، مصوبه با تایید سازمان برنامه و بودجه به هیات دولت می‌رود و دولت با توجه به محدودیت منابع، سبد افزایش تعرفه را تا ۵ درصد تعریف کرده است و این سبد در هر کدام از بسته‌ها تفاوت دارد.

به گزارش یوپنا به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی درباره کاهش ۲۵ درصدی تعرفه بیهوشی، گفت: تعدادی از متخصصین بیهوشی شکایتی به دیوان عدالت اداری ارائه کردند و قضات دیوان عدالت اداری با حدود ۷۴ درصد، این شکایت را رد کردند.

وی با تاکید بر این که تعرفه‌گذاری جزو ابزار سیاستگذاری است، افزود: وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه،وزارت رفاه ، دولت و مجموعه عوامل اجرایی با توجه به سیاست‌گذاری‌هایی که دارند در مورد این‌که چه خدماتی با چه قیمتی عرضه شود، تعرفه ها را تعیین می‌کنند.

دکتر حریرچی در ادامه درباره مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر ممنوعیت دریافت حق فنی توسط داروخانه‌ها گفت: از این مصوبه اطلاع داریم و می دانیم که مصوبه ابلاغ شده، اما مراحل اجرایی آن طول می‌کشد.

وی افزود: همکاران داروساز درباره این مصوبه مباحثی دارند که باید با دیوان عدالت اداری و نحوه ابلاغ آن بررسی‌هایی انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: ما تجربیات خوبی در کاهش تصدی گری داریم و در حال حاضر در حاشیه شهرها خدمات رایگان ارائه می شود، یعنی با استفاده از توان بخش خصوصی، خرید خدمت می کنیم و این به معنی برون سپاری و خرید خدمت از بخش خصوصی است.

دکتر حریرچی در ادامه درباره اقدامات لازم برای مناطق زلزله زده گفت: عملکرد وزارت بهداشت برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در این مناطق خوب بوده است و خدمات واکسیناسیون هم انجام شده، اما یکسری بیماری ها مثل عقرب زدگی و مار گزیدگی در آن مناطق وجود دارد که ارتباطی با زلزله و اسکان موقت هم ندارد و یا بیماری سالک که درمان آن دردناک است.

وی با بیان این که برخی بیماری ها ناشی از زلزله است، گفت: برای مثال، در بیماری سالک که عامل انتقال آن در نخاله های ساختمانی است و به نحوه دفع زباله و نخاله و دفع فاضلاب ارتباط دارد، وزارت بهداشت مسئولیت مستقیم نداشته و ضمن دادن هشدار در این زمینه، اقدامات خوبی انجام داده است، اما باید کارهای بیشتری انجام شود. پیگیر هستیم که بیماری های ناشی از شرایط موجود در این مناطق به حداقل برسد.

دکتر حریرچی همچنین درباره تب کریمه کنگو گفت: در این رابطه نگرانی زیادی وجود ندارد و موارد ابتلا در حد انگشتان یک دست است و توصیه اصلی این است که مردم گوشت را از مراکز شناخته شده خریداری کنند. البته سازمان دامپزشکی و ناظرین وزارت بهداشت در مورد گوشت‌های تازه ذبح شده نیز، نظارت کافی را انجام ‌می‌دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تب مالت هم، گفت: اگر شیر پاستوریزه مصرف شود، نگرانی در مورد تب مالت وجود ندارد. به علت مواردی که درباره پالم مطرح شد، تمایل مصرف از لبنیات پاستوریزه به سمت لبنیات سنتی رفته است. در حالی‌که وزارت بهداشت کارخانه‌ها را بهتر می‌تواند کنترل کند و از نظر بهداشت و سلامت، آنها مورد تایید هستند.

وی پیرامون شاغلین در کشتارگاه های رسمی گفت: آموزش های لازم به شاغلین کشتارگاه‌های رسمی و دامداری‌ها ارائه شده است.

دکتر حریرچی در ادامه، درباره اداره سلامت معنوی این وزارت‌خانه گفت: سلامت شامل، سلامت جسمی، روانی و اجتماعی است. البته در برخی متون بین المللی به سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامت نیز، اشاره شده است.

وی در پایان، افزود: بر اساس تعاریف رسمی، هماهنگی با نهادهای دولتی و اجتماعی بر عهده ماست و نمی‌توانیم بدون نظر آموزش و پرورش و روحانیت و دیگر نهاد ها و ارگانها در مورد سلامت معنوی تصمیم بگیریم.