اصلاح سیستم نیازمند تن دادن به گردش آزاد اطلاعات، شفافیت و حاکمیت قانون در منازعات است

اصلاح سیستم نیازمند تن دادن به گردش آزاد اطلاعات، شفافیت و حاکمیت قانون در منازعات است

به گزارش خبرگزاری یوپنا نماینده مردم تهران و عضو هیات‌ رئسه مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: گفتمان اداره کشور به مفصل‌بندی جدیدی نیاز دارد و انتظار تغییر این گفتمان از دولت به تنهایی نمی رود بلکه همه قوا را شامل می شود.

محمدعلی وکیلی، دوشنبه در مناظره با امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مشهد و عضو هیات‌رئیسه مجلس که با عنوان “شرایط کنونی کشور با محور چالش های سیاسی و اقتصادی” در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: اکنون گفتمان روشنی برای برون رفت از بحرانها نداریم و دچار انسداد در رویکرد هستیم که برآیند این وضعیت، انسداد امید است.
وی ادامه داد: این که مردم دارایی خود را به ارز دشمن تبدیل کرده و در متکا می گذارند و سر بر آن گذاشته و می خوابند نشان از ناامیدی است و نشان از آن دارد که مساله ما تنها ارز نیست بلکه مساله ای بنیادی‌تر است.
این نماینده اصلاح‌طلب گفت: برخی از تئوریسین های دولت کنونی در دولت اصلاحات هم مشغول به کار بودند و وضعیت محدودیت منابع و تهدیدهای دولت اصلاحات هم بدتر از دولت فعلی بود، اما آن دولت توانست ارز را تک نرخی کرده و آرامش را به بازار برگرداند چون ادراک عمومی در آن زمان نسبت به وضع موجود و سیاست های حاکم بر کشور مثبت بود.
وکیلی افزود: در به وجود آمدن این وضعیت همه قوای سه گانه مقصرند و به طور کلی ادراک عمومی نسبت به وجه عدالت خواهی نظام آسیب دیده است چون مردم تبعیض دیده‌اند و از صداقت‌ها کاسته شده است.
وی ادامه داد: مشکل کشور، ارز نیست، اگر فنر ارز را فشار دهیم جایی دیگر رها می‌شود، بلکه باید انرژی مثبت برآمده از امید مردم را به پشت این فنر آورد.
مدیر مسئول روزنامه ابتکار گفت: یکی از دلایل ناامیدی مردم، فسادنمایی از جمهوری اسلامی است یعنی جریانی می کوشد نشان دهد که جمهوری اسلامی که با هدف ایجاد عدالت به وجود آمد، خود گرفتار گرداب فساد شده است.
وکیلی افزود: هم اکنون طرحی با عنوان اعاده اموال نامشروع مسئولان نظام در مجلس توسط تعدادی از نمایندگان در حال تهیه است که به نظر می رسد سوء تفاهمی ناشی از همین فسادنمایی است.
وی ادامه داد: وقتی جای فساد با فاسد عوض می شود زندان‌ها از انسان‌های مختلف و گوناگون پر می شود اما باب فساد همچنان باز می ماند لذا به جای این گونه طرح‌ها باید ضدفساد را در نظام بازتولید کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دوستانی که این طرح را تهیه کرده‌اند چون نمی‌توانند به الزامات اصلاح سیستم تن بدهند تمرکزشان را بر مقابله با فاسد به جای فساد گذاشته‌اند.
وکیلی افزود: از الزامات تن دادن به اصلاح سیستم، تن دادن به گردش آزاد اطلاعات، شفافیت و حاکمیت قانون در منازعات است.
وی ادامه داد: از طرفی طرح مقابله با اموال نامشروع پیش از این به تصویب رسیده است و مسئولیت اجرای آن نیز به قوه قضاییه سپرده شده، پس دیگر نیاز به طرحی جدید نیست.