سخنگوی وزارت بهداشت: کمبود دارو در کشور نداریم
سخنگوی وزارت بهداشت: کمبود دارو در کشور نداریم

حریرچی گفت: براي تامين دارو و تجهيزات مورد نياز سلامت مردم، كوتاهي و مسامحه نخواهیم کرد.

دکتر حریرچی گفت: براي تامين دارو و تجهيزات مورد نياز سلامت مردم، كوتاهي و مسامحه نخواهیم کرد.

به گزارش یوپنا به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی سخنگو و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به گران بودن قیمت داروي بيماران SMA، اظهار داشت: با والدين و خانواده هاي بيماراني كه مبتلا به SMA هستند، احساس همدردي مي كنيم، اما گاهي مجبور به اتخاذ تصميمات سخت هستيم.

وی با تاکید بر اینکه برخي شركت هاي دارويي با هدف كسب سود و جريحه دار كردن عواطف مردم، اقدام به تبليغ و ارائه داروهاي بسيار گران قيمتي مي كنند كه تاثير اندکی در درمان بيمار دارد، گفت: برخي مواقع دسترسي به داروها دچار نوسان مي شود، اما اين به معناي كمبود دارو در كشور نيست. داروهاي خارجي به دليل نوع بسته بندي، تبليغات گسترده و قضاوت و باور مردم، طرفدار بيشتري دارند، اما این موضوع، به اين معني نيست كه كيفيت داروهاي داخلي پايين است. در این زمینه داروهاي توليد داخل كه مورد تاييد وزارت بهداشت است، كيفيت قابل قبولي دارند.

دکتر حریرچی خاطرنشان کرد: درمورد داروها بايد با معيارهاي روز دنيا حركت كنيم. در مورد پوشش داروهاي بيماران، براساس توانايي هاي كشور تصميم گيري خواهد شد. البته زماني كه مساله سلامت مردم درميان باشد، براي تامين دارو و تجهيزات مورد نياز كوتاهي و مسامحه نمي كنيم.

معاون کل وزارت بهداشت در بخش دیگری از این نشست پیرامون راهنماهای بالینی، بیان داشت: راهنماهاي باليني درخصوص بیماری فشار خون يا هر عامل ديگري، در هر كشور، براساس معيارهاي همان كشور تعيين مي شود. در كشور ما، راهنماهاي باليني خصوصا در مورد فشار خون و قند خون، براساس بالاترين معيارهايي علمي روز دنيا كه مورد توافق سازمان جهاني بهداشت است، بررسي مي شوند.

وی در خصوص بیماران تالاسمی عنوان کرد: بعضي از بيماران تالاسمي معتقد هستند كه داروهاي خارجي بهتر است و علاقه دارند داروي تزريقي خارجي مصرف كنند، درحالي كه همان داروي تزريقي در داخل كشور هم توليد مي شود، ضمن اينكه در تمام دنيا، بيماران تالاسمي به سمت مصرف داروي خوراكي پيش مي روند.
ایران؛ موفق ترین کشور در كنترل و پيشگيري از بيماري تالاسمي
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مرگ و مير در بيماران تالاسمي در كشورهاي اروپايي بيشتر از افراد معمولي است، تاکید کرد: ایران در روند كنترل و پيشگيري از بيماري تالاسمي، جزو موفق ترين كشورها است. البته اين موفقيت با سرمايه گذاري عظيم و همچنين همكاري مسئولين مذهبي و فرهنگي كه در ترویج برای انجام آزمايشات ژنتيك، كاهش ازدواج هاي فاميلي و سقط جنين هاي ناهنجار، در میان اقوام ایرانی نقش داشتند، ميسر شد.

سخنگوی وزارت بهداشت در این نشست خبری درخصوص استفاده یا عدم استفاده از داروهای چینی در بیمارستان های کشور بیان داشت: در ایران‌هیچگونه واردات داروی چینی نداریم و در هیچ یک از بیمارستان ها داروی چینی استقاده نمی شود. اگرچه برخی از کشورها داروی چینی وارد می کنند، اما در ایران واردات داروی چینی وجود ندارد و چنانچه مصرف این نوع دارو مشاهده شود، تخلف و قاچاق محسوب می شود. در صورت مشاهده چنین موردی، مردم می توانند به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند تا با بیمارستان متخلف برخورد شود.

در حال حاضر ما توانسته ایم مولکول دارویی را تولید کنیم
دکتر حریرچی گفت: اگرچه تولید داروی اصلی در انحصار چند کشور بوده و ما چند دهه است که فرمولاسیون آن را انجام می دادیم، اما در حال حاضر ما توانسته ایم مولکول دارویی را تولید کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که به یک سال از دست رفته از عمر زندگی سالم، DALYمی گویند، افزود: مجموع دالی های یک جامعه را نیز بار بیماری ها می نامند.

دکتر حریرچی با اشاره به این که در گذشته عنوان می شد که بیماری سرطان و بیماری های قلبی و عروقی، بار بیماری دارند، اما در حال حاضر، سرطان در رده ششم بار بیماری بوده و اعتیاد و بیماری های روانی در رده دوم بار بیماری ها قرار دارند، افزود: بیماریی مانند کمر درد، به دلیل این که در سال های مختلف به تناوب در جامعه مشاهده شده است، جزو بار بیماری های رده بالا قرار دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که فاصله ای را که جامعه کنونی هر کشور با امید به زندگی سالم دارد، بار بیماری ها یا مجموع سال های از دست رفته عمر می نامند، افزود: به مواردی از یک بیماری که در گذشته وجود داشته و همچنان نیز رواج دارد، شیوع بیماری می گویند.

دکتر حریرچی با اشاره به این که ابتلا جدید به یک بیماری را بروز بیماری ها می نامند. در ایران، از هر ۱۰۰ هزار زن، ۳۴ مورد جدید در سال، به سرطان پستان دچار می شوند ‌که این مورد، نمونه ای از بروز بیماری است، افزود: برای بدست آوردن میزان یک سال عمر، از نیم برابر تا ۳ برابر سرانه یک کشور را می توان هزینه کرد. معمولا کشور ها رقم یک را در این زمینه در نظر می گیرند.

وی با بیان این که برای تولید یک دارو، ابتدا، مولکول دارو تولید شده و سپس به مرحله فرمولاسیون می رود و بعد از مراحل مختلف، به بازار وارد شده و تا همین مرحله، یک میلیارد دلار هزینه می شود، افزود: ما تا کنون، دارویی که تمام مراحل داروی شیمیایی را از ابتدا تا انتها طی کرده و به عنوان یک داروی مقبول جهانی باشد، نداشته ایم.

دکتر حریرچی در ادامه افزود: اگرچه تولید داروی اصلی در انحصار چند کشور بوده و ما چند دهه است که فرمولاسیون آن را انجام می دادیم، اما در حال حاضر ما توانسته ایم مولکول دارویی را تولید کنیم.