کارگردان مستند ”چهل هزار فرزند” گفت: اگر تصور کنیم بیان رنج ها و مظلومیت رزمندگان و آزادگان دفاع مقدس موجب زیرسوال رفتن ارزشهای دفاع مقدس می شود، باید تصور کنیم شرح مظلومیت و مصایب شهدای کربلا و اسیران شام و مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هم زیر سوال بردن ارزشهای والا و جاویدان نهضت عاشورا می شود. اما آیا چنین است؟!

کارگردان مستند ”چهل هزار فرزند” گفت: اگر تصور کنیم بیان رنج ها و مظلومیت رزمندگان و آزادگان دفاع مقدس موجب زیرسوال رفتن ارزشهای دفاع مقدس می شود، باید تصور کنیم شرح مظلومیت و مصایب شهدای کربلا و اسیران شام و مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هم زیر سوال بردن ارزشهای والا و جاویدان نهضت عاشورا می شود. اما آیا چنین است؟!
به گزارش یوپنا، در جلسه پرسش و پاسخ پس از نمايش دو مستند با موضوع خدمات جمعیت هلال احمر در سالهای دفاع مقدس در سالن همایش های مركز آرشيو ملی ایران، نورالله نصرتي كارگردان اين دو مستند در پاسخ به یک اظهارنظر در باره تلخی موجود در مستند ”چهل هزار فرزند” مبني بر اينکه تلخي موجود در اين مستند وجه حماسی دفاع مقدس و ارزشهای آن را کمرنگ جلوه می دهد اظهار داشت: چنین نیست که گفتن از تلخی ها و مصایب و رنج های مردم یا رزمندگان و آزادگان سالهای دفاع مقدس موجب زیر سوال رفتن بعد حماسی دفاع مقدس می شود بلکه این رنج ها جلوه دیگری از صبر و مقاومت مردم و فرزندان آنها بخاطر ایستادن شان مقابل دشمنان و متجاوزان به حریم ملی و دینی شان بود. چهل هزار فرزند به عمق خباثت رژیم بعثی از جمله در شیوه رفتار غیر انسانی آنها بافرزندان این مردم یعنی آزادگان سر افراز کشور می پردازد و نشان می دهد مردم در آن سال ها با چه دشمن خطرناکی سر و کار داشتند اما با صبر و مقاومت خود آن دشمن را سر جای خود نشاندند.
گفتني است مستند چهل هزار فرزند در کنار به تصوير پرداختن به خدمات کارکنان و مدیران وقت اداره اسرا و مفقودین جمعیت هلال احمردر آن سالها، به شکنجه های جسمی و روحی آزادگان سالهای دفاع مقدس توسط رژیم بعثی عراق و رنج ها و مصایب خانواده های چشم انتظار آنان می پردازد. کارگردان اين مستند با بیان اینکه گفتن از رنج هایی که رزمندگان و جانبازان و آزادگان این کشور در مبارزه با دشمنان این سرزمین متحمل شدند وجه دیگری از بیان حماسه های دفاع مقدس مثل حماسه آزادسازی خرمشهر است افزود: اگر قرار باشد تصور کنیم بیان رنج ها و شرح مظلومیت رزمندگان و آزادگان دفاع مقدس موجب زیرسوال رفتن ارزشهای دفاع مقدس می شود، با چنین منطقی باید تصور کنیم شرح مظلومیت و مصایب شهدای کربلا و اسیران شام و مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)هم زیر سوال رفتن ارزشهای والا و جاویدان نهضت عاشورا می شود. اما آیا چنین است؟!

لازم به ذكر است در این جلسه که در گراميداشت سالروز آزادسازي خرمشهر وبا حضور جمعی از پژوهشگران و فعالان عرصه تاریخ شفاهی دفاع مقدس در ساختمان مركز آرشيو ملي ايران زير مجموعه سازمان اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، ابتدا بخشهایی از مجموعه برنامه تلویزیونی«یاران ماه و خورشید» مربوط به فعالیت جمعیت هلال احمر خرمشهر در زمان حمله رژیم بعثی برای اشغال این شهر به نمایش درآمد. سپس فیلم مستند«چهل هزار فرزند» با موضوع فعالیت ها و خدمات جمعیت هلال احمر در خصوص آزادگان و خانواده های آنان در معرض تماشا و نقد و تحلیل حاضران قرار گرفت. درادامه مراسم نورالله نصرتی کارگردان این دو مستند به سوالات حاضران در باره فعالیت های جمعیت هلال احمر در سال های دفاع مقدس پاسخ گفت و در خصوص نقد و نظرات حاضران پیرامون این دو مستند با آنان به تبادل نظر پرداخت.

ناگفته ها ي خدمات جمعيت هلال احمر در سال های دفاع مقدس بسیار است
نصرتی در بخش ديگري از جلسه پرسش و پاسخ اشاره به بخشی از مستند«یاران ماه و خورشید»پخش شده در این مراسم که به خاطرات ”عبدالرضا ارغایی” رییس جمعیت هلال احمر خرمشهر در سال ۱۳۵۹ و تعامل و همکاری شهید جهان آرا با آن جمعیت مربوط می شد و برای حاضران مراسم تازه و جالب توجه بود گفت: در کارنامه پر برگ و بار حیات صد ساله جمعیت هلال احمر از این خاطرات ناگفته و نانوشته اما شنیدنی فراوان یافت می شود و خدمات امدادی و بشردوستانه این جمعیت مردم نهاد در مقاطع مختلف تاریخی از جمله در سالهای دفاع مقدس بخشی از همین ناگفته هاست. کارگردان مجموعه برنامه تلویزیونی«یاران ماه و خورشید» نقش و اهمیت تاریخ شفاهی و مستندسازی را بیان همین ناگفته ها و فعالیت ها و خدمات پنهان شده در تاریخچه صد ساله جمعیت هلال احمر دانست و افزود: یاران ماه و خورشید یک مجموعه برنامه تلویزیونی صد و هفتاد دقیقه ای تولید شده در چند سال قبل است و هدف آن تکمیل بخشی از تاریخ شفاهی خدمات متنوع جمعیت هلال احمر بوده که شما بخش بسیار کوچکی ازآن مجموعه را در این جلسه شاهد بودید.
گفتنی است در پایان این برنامه، لوح تقدیری از طرف پژوهشکده اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به نورالله نصرتی به پاس تلاش وی برای ثبت بخش هایی از تاریخ شفاهی جمعیت هلال احمر و دفاع مقدس در قالب فیلم از جمله مستند«چهل هزار فرزند» اهدا شد.