ضرب العجل اروپا برای ارائه بسته حمایتی برجام
ضرب العجل اروپا برای ارائه بسته حمایتی برجام

تهران اعلام کرد اروپا تا پایان ماه می فرصت دارد تا بسته پیشنهادی خود به منظور حمایت از ایران در برابر تحریمهای یکجانبه آمریکا را ارائه دهد.

تهران اعلام کردند اروپا تا پایان ماه می فرصت دارد تا بسته پیشنهادی خود به منظور حمایت از ایران در برابر تحریمهای یکجانبه آمریکا را ارائه دهد.

به گزارش یوپنا به نقل از گاردین، ایران اعلام کرد در چند هفته آینده در خصوص خروج از برجام و آغاز غنی سازی اورانیوم که قابلیت استفاده از آن در ساخت بمب اتمی وجود دارد تصمیم خواهد گرفت.
این موضوع در حالی از سوی تهران مطرح شد که مقامات این کشور روز جمعه با همتایان فرانسوی، انگلیسی، آلمانی، روس و چینی خود به منظور ارزیابی حفظ برجام با وجود اعمال تحریمهای جدید آمریکا- به منظور متوقف کردن فعالیت تجاری شرکتهای اروپایی با ایران- در وین دیدار کردند.


با وجود مخالفت مقامات اروپایی نسبت به خروج آمریکا از برجام، ترامپ از این توافق خارج و تحریمهای پیشین را نسبت به ارتباط با ایران وضع کرد.
در جریان نشست وین مقامات تهران اظهار داشتند: اروپا می بایست بسته پیشنهادی موثقی را تا پایان ماه ارائه دهد تا صدمات کاهش درآمدهای ایران ناشی از تحریمهای آمریکا را جبران کند.
عباس عراقچی؛ معاون وزیر امور خارجه ایران پس از آن گفت که او بیش از گذشته نسبت به حفظ برجام مصمم است. “در زمان مذاکرات بر سر این موضوع که آیا آنها می توانند برای حفظ برجام بسته ای ارائه دهند که به طور واقعی ایران را از منافع رفع تحریمها بهره مند سازد و در گام بعدی تضمینی برای آن ارائه شود، نیازمند تعهدات قانونی و سیاسی است.”
ایران به طور فزآینده ای نسبت به اروپا در خصوص اینکه بتواند از شرکتهای اروپایی که با ایران روابط تجاری برقرار کرده اند در مقابل جریمه های وزارت خزانه داری آمریکا حمایت کند چندان خوش بین نیست.
بسیاری از شرکتهایی که با ایران روابط تجاری برقرار کرده بودند همچون شرکت نفتی فرانسوی توتال، منفعت ارتباط با آمریکا را به ریسک ادامه سرمایه گذاری در ایران ترجیح دادند.
نشست کمیسیون مشترک در وین، که نخستین کنفرانس برجامی بدون حضور آمریکا است، به نوعی آزمونی برای قدرت اقتصادی و دیپلماتیک اروپا برای پیگیری یک سیاست خارجی مستقل از واشنگتن است.
رهبر ایران؛ آیت الله خامنه ای این هفته در سخنانی اظهار داشت کشورش تنها به سه شرط در برجام می ماند.
بنا بر سخنان ایشان این شروط عبارتند از: تضمین فروش نفت ایران، تضمین تجارت بانک های اروپایی با ایران که شامل حضور ایران در جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) است.
آیت الله خامنه ای در پایان (شرط سوم) به کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان خاطرنشان کرد که به دنبال توافق جدید بر سر برنامه موشکی بالستیک و همچنین فعالیتهای منطقه ای ایران (شامل حضور در عراق، یمن و سوریه) است، نباشند.
چین و روسیه توافق ضمنی خود را با این شروط اعلام کرده اند.
مایک پومپئو؛ وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در سخنانی درخواستهایی را برای پیوستن مجدد کشورش به توافق اعلام کرده بود (مبنی بر تغییر رژیم در ایران) که اروپا آن را غیرواقع بینانه خواند.
امانوئل مکرون در کنفرانس سن پترزبورگ ضمن ابراز خرسندی از حفظ برجام از سوی ایران با وجود خروج آمریکا از این توافق، اظهار داشت رویکرد آمریکا در خصوص این توافق چندان جدی نیست.

وی افزود: می بایست این فرصت به شرکتهای فرانسوی و دیگر کشورهای اروپایی داده شود تا با وجود تحریمهای آمریکا، در ایران حضور اقتصادی داشته و از سود اقتصادی آن بهره ببرند.
مکرون تصریح کرد: اروپا می بایست استقلال اقتصادی قوی تری داشته باشد و فرانسه می بایست از شرکتهای فرانسوی در برابر این فشارها حمایت کند.
اروپا در حال بررسی سه برنامه برای حمایت از روابط تجاری با ایران است که از آن جمله می توان به وضع قوانینی اشاره کرد که هرگونه تحریمهای آمریکا بر شرکتهای اروپایی را بی اثر کند.
۳۷ درصد از صادرات نفت ایران به اروپا می باشد و اروپا شریک تجاری درجه یک ایران است و ارزش روابط تجاری میان ایران و اروپا از ۹٫۲ میلیارد دلار (۶٫۹ میلیارد یورو) در سال ۲۰۱۵ به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

مترجم: میثم خاکپور