شرکتهایی که با اعمال مجدد تحریمهای آمریکا ایران را ترک می کنند کدامند؟
شرکتهایی که با اعمال مجدد تحریمهای آمریکا ایران را ترک می کنند کدامند؟

با اعلام اعمال مجدد تحریمهای آمریکا بر علیه ایران و خروجش از برجام، موجی از انتقادات کشورهای اروپایی نسبت به این اقدام یکجانبه ترامپ آغاز شد، ولی با گذشت حدود یکماه از این اقدام ترامپ به نظر می رسد شرکتهای بزرگ منافع خود را در آمریکا به تعهداتشان با جمهوری اسلامی ایران ترجیح داده و قصد قطع روابط تجاری خود با ایران را دارند.

با اعلام اعمال مجدد تحریمهای آمریکا بر علیه ایران و خروجش از برجام، موجی از انتقادات کشورهای اروپایی نسبت به این اقدام یکجانبه ترامپ آغاز شد، ولی با گذشت حدود یکماه از این اقدام ترامپ به نظر می رسد شرکتهای بزرگ منافع خود را در آمریکا به تعهداتشان با جمهوری اسلامی ایران ترجیح داده و قصد قطع روابط تجاری خود با ایران را دارند.

به گزارش یوپنا به نقل از فوربس، با اعلام اعمال مجدد تحریمها بر ضد ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا از حدود یکماه گذشته؛ گمانه زنی های گسترده ای مبنی بر اینکه چه شرکتهایی فعالیتهای خود را با ایران متوقف می کنند آغاز شد.

بلافاصله پس از بیانیه ترامپ، رهبران کشورهای اروپایی با انتقاد از اقدام یکجانبه آمریکا، تلاش برای یافتن راه حلی به منظور ترغیب شرکتهای اروپایی برای ادامه فعالیت در ایران را آغاز کردند و بر این باور بودند که تا زمانی که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند است این روابط می بایست حفظ شود.

هند؛ به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت ایران از همان ابتدا اعلام کرد: این کشور تنها از تحریمهایی که از سوی سازمان ملل اعمال می شود پایبند است و نه تحریمهای یکجانبه از سوی یک کشور.

با وجود اظهارات رهبران کشورهای اروپایی و آسیایی در حمایت از ایران، به نظر می رسد وزن اقتصاد آمریکا سنگین تر از آن است که بتوان از آن چشم پوشی کرد.

تمامی کسب و کارها و فعالیتهای تجاری، از شرکتهای بیمه ای گرفته تا تولیدکنندگان خودرو و یا شرکتهای کشتیرانی اعلام کردند که روابط خود را به واسطه تحریمهای آمریکا با ایران متوقف خواهند کرد.

لیست بزرگترین شرکتهایی که تاکنون اعلام کرده اند از ایران خارج می شوند و یا برنامه ایی برای خروج دارند به شرح زیر است:

توتال: این شرکت نفتی فرانسوی که با ایران و شرکت نفتی چینی (CNCP) قراردادی  یک میلیارد دلاری را به منظور توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی منعقد کرده بود اعلام کرد در صورتی که نتواند از آمریکا معافیت دریافت کند از ایران خارج می شود.

توتال تنها شرکت مطرح نفتی بین المللی است که پس از پایان تحریمهای قدیمی که در ژانویه ۲۰۱۶ به پایان رسید با ایران شروع به همکاری کرد. توتال ۳۰ درصد از سهام این میدان گازی را در اختیار داشت که با توجه به این اقدام توتال ایران قصد دارد این سهام را نیز به شرکت چینی واگذار کند.

مرسک: بزرگترین مجموعه کشتیرانی جهان اعلام کرد با توجه به تحریمهای آمریکا از این پس دیگر محموله های نفتی ایران را جابجا نمی کند.

مدیر عامل گروه کشتیرانی مولر-مرسک در بیانیه ای اظهار داشت: این موضوع واضح است که اولویتهای تجاری ما در آمریکا بیش از ایران است. من اطلاعی از زمان بندی دقیق ندارم، اما اطمینان دارم که ما نیز قصد داریم به فعالیت هایمان (در ایران) خاتمه دهیم که این موضوع شامل محموله های نفتی ایران نیز می شود.

پژو: این شرکت خودروسازی نیز اعلام کرد در صورت عدم دریافت معافیت از آمریکا، ایران را ترک خواهد کرد. پژو زمان عملیاتی کردن توقف فعالیتهایش در ایران را ۶ آگوست ۲۰۱۸ دانست.

این شرکت تنها در سال گذشته ۴۴۵ هزار خودرو در ایران به فروش رسانده و این در حالیست که در حال حاضر این شرکت در آمریکا بازار فروشی ندارد. این شرکت با ایران خودرو برای تولید پژو و سایپا برای ساخت خودروهای سیتروئن به توافق رسیده بود.

جنرال الکتریک: جنرال الکتریک و شرکت فرعی آن-بیکر هیوز- که در کنار هم تقریباً معادل ۲۵ میلیون دلار به واسطه قراردادهایشان با ایران از سال ۲۰۱۶ تاکنون درآمد داشته اند. این شرکتها در چارچوب قرارداد با گروه مپنا- مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران- خط لوله، فلکه و سایر محصولات زیرساختی نفتی و گازی را برای این شرکت تأمین می کرد. جنرال الکتریک و بیکر هیوز بنا بر قوانین آمریکا فعالیتهای خود را در ایران متوقف خواهند کرد.

هانی ول: گروه بین المللی هانی ول که یک شرکت در زمینه فناوری است، بنابر اعلام نشریه وال استریت بیش از ۱۱۰ میلیون دلار از ایران از سال ۲۰۱۶ به بعد درآمد داشته است.

این شرکت نیز اعلام کرده که ایران را ترک خواهد کرد. این شرکت به تازگی با شرکت پتروشیمی تبریز بر سر ارتقاء فناوری کنترل و مانیتورینگ این شرکت به توافق رسیده بود.

بوئینگ: شرکت هواپیماسازی بوئینگ که تحت یک قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری متعهد به تأمین هواپیما برای شرکتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) و هواپیمایی آسمان بود، نیز اعلام کرده که به واسطه تحریمهای جدید هواپیمایی به ایران تحویل نخواهد داد.

این شرکت می توانست برای دریافت معافیت از دولت آمریکا اقدام کند ولی در عوض در ششم ماه ژوئن اعلام کرد که قراردادش را با ایران لغو خواهد کرد.

لوک‌اویل: دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه که تمایل زیادی را برای توسعه میدانهای نفتی در ایران داشته است تصمیم گرفته به واسطه از سرگیری تحریمهای آمریکا، تا پایان ماه می هرگونه اقدام در راستای سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای نفتی ایرانی را متوقف کند.

ریلاینس: گروه شرکتهای هندی ریلاینس که یکی از بزرگترین مجموعه های پالایشگاهی نفت دنیاست اعلام کرده که از تاریخ ۳۰ ماه می دیگر نفت خامی را از ایران قبول نخواهد کرد.

داور: شرکت بین المللی (آمریکایی) داور که تولیدکننده تجهیزات صنایع نفتی است نیز در سال ۲۰۱۷ قراردادی را با ایران منعقد کرد ولی هم اکنون از برنامه های خود برای پایان دادن به کلیه فعالیتهایش با ایران به خاطر تحریمها سخن به میان آورده است.

زیمنس: شرکت زیمنس که تولیدکننده مجموعه متنوعی از محصولات تجهیزات پزشکی، مخابراتی و همچنین محصولاتی در حوزه های انرژی و اتومبیل است، اعلام کرده که دیگر سفارشهای جدید از سوی ایران را قبول نمی کند و کلیه فعالیتهای خود را در این کشور متوقف خواهد کرد.

مترجم: میثم خاکپور