یاسین خرم پور

یاسین  خرم پور_ تیم ملی فوتبال کشورمان موفق شد در بازی های جام جهانی مراکش را شکست دهد. این پیروزی در حالی به دست آمد که کارشناسان سهم اندکی را برای پیروزی تیم ملی در نظر داشتند. چرا که لغو بازی های تدارکاتی از سوی برخی حریفان ، اقدام تحریک آمیز شرکت نایکی مبنی بر عدم استفاده بازیکنان تیم ملی از کفش های این شرکت و برخی فشارهای دیگر کافی بود تا روحیه تیم را دچار فروپاشی کند.

برد تیم ملی باعث شد بار دیگر مردم از هر طیف و دسته و گروه و از هر قومیتی این برد را تا پاسی از شب جشن بگیرند. این برد برای جامعه ای که در آن شادی کم و اخبار ناامید کننده زیاد است، می تواند به حس همبستگی اجتماعی و انسجام ملی کمک زیادی کند.

در حال حاضر ما تحت تحریم‌ها قرار داریم و آینده کسب و کار و فضای اقتصادی و اجتماعی چندان قابل پیش‌بینی نیست به همین دلیل فضای اجتماعی، شرایط متفاوتی دارد بنابراین طبیعی است با توجه به انواع مسائل و مشکلات در چند سال اخیر هر آنچه که بتواند غرور ملی را احیا کند و افراد را متقاعد کند که همچنان به ایرانی بودن خود افتخار کنند، غنیمت است.

همچنین فوتبال یک واقعیت اجتماعی است و در نظر مردم ۱۱ بازیکن تیم ملی جنگاورانی هستند که باید از دروازه های ایران محافظت کنند، لذا گلزنی و پیروزی این افراد به معنای فتح دروازه های رقیب به شمار می رود و این پیروزها نقش بارزی در ایجاد همبستگی اجتماعی و ایجاد شور ملی در کشور دارد.

نکته ای دیگر که بعد از برد ایران باید به آن توجه داشت، پخش شادی‌های خیابانی مردم از طریق صدا و سیما بود این برای نخستین بار بود که تلویزیون بعد از پایان بازی نشان داد مردم به خیابان‌ها آمدند. این نوعی به رسمیت شناختن این جشن‌ها و پایکوبی‌هاست.

پیش از این خبرهای جشن و شادی مردم در خیابان از سوی سایت‌ها منتشر می‌شد اما این بار از تلویزیون پخش شد که نشان می‌دهد مدیران فرهنگی دریافته اند اینگونه بازتاب‌ها را باید نشان دهند و نمی توانند به راحتی از علایق مردم فاصله بگیرند.