مسدود کردن عملیات صرافی نیز، از جمله خطاهایی دولت بود که معاملات دلار را به کوچه پس کوچه ها هدایت کرد و بازار غیررسمی و سیاهی را رونق بخشیده بود. اما حالا امید می رود بازگشت صرافی‌ها به چرخه معاملات زمینه‌ساز رسیدن بازار ارز به آرامش باشد.

دولت بعد از کش و قوس های فراوانی بالاخره بازار آزاد ارز را به رسمیت شناخت و صرافی ها فعالیت رسمی خود را از امروز آغاز کردند . حالا فعالان اقتصادی امید دارند که با اجرایی شدن بسته جدید ارزی، تعادل به قیمت ها بازگردد. 

سید رضی میری عضو اتاق بازرگانی در اینباره می گوید: بسته سیاستی که از سوی دولت مصوب شد، همان چیزی بود که ماهها بخش‌خصوصی آن را از دولت طلب می‌کرد و متاسفانه دولت به آن بها نمی‌داد؛ اما هم اکنون این بسته مصوب شده و باید مراقبت لازم در نحوه اجرای آن نیز صورت گیرد.

میثم رادپور یکی از صرافان میدان فردوسی در اینباره می گوید: مسدود کردن عملیات صرافی نیز، از جمله خطاهایی دولت بود که معاملات دلار را به کوچه پس کوچه ها هدایت کرده بود و بازار غیررسمی و سیاهی را رونق بخشیده بود. او معتقد است که بازگشت صرافی ها به چرخه معاملات زمینه‌ساز رسیدن بازار ارز به آرامش باشد.

این کارشناس بازار ارز و سکه بر این باور است که خروج دولت از قیمت گذاری ارزی و به رسمیت شناختن بازار آزاد بهترین راه کار برای کنترل قیمت هاست و دولت باید این رویه را در سایر بازارها هم در پیش بگیرد .

پایان یارانه به گردشگران کشورهای خارجی

در سه‌ماهه اول سال جاری ۳۱۲ میلیون دلار بابت سفرهای خارجی ارز دولتی به افراد پرداخت شده است. با وجود طی مراحل سخت و نظارت‌های دقیق برای پرداخت ارز مسافرتی، راه‌هایی برای فروش ارز مسافرتی در بازار آزاد و سوداگری از این طریق وجود داشته است. از جمله اینکه برخی آژانس‌های مسافرتی با تبلیغ سفر رایگان به کشورهایی مانند ترکیه، تایلند و مالزی برای مسافران امکان بلیت و هتل درجه سوم و چهارم رایگان فراهم می‌کردند اما با آنها شرط می‌کردند که بعد از دریافت ارز در فرودگاه، تمام آن را به نماینده آژانس تحویل دهند.

حالا متولی نظام پولی و ارز اعلام کرده که دیگر به سفرهای خارجی ارزی پرداخت نمی شود. آنگونه که رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به پول نیوز می گوید : تخصیص ارز مسافرتی زمینه‌ساز سودجویی برخی افراد شده است و این روش باید اصلاح می شد .

منبع: عصر ایران