مقابله فضایی با چین و روسیه یکی از اهداف نظامی آمریکا است
مقابله فضایی با چین و روسیه یکی از اهداف نظامی آمریکا است

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که یکی از اهداف تشکیل نیروی فضایی این کشور «مقابله با هدف قرار گرفتن از سوی چین و روسیه در فضا» است.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که یکی از اهداف تشکیل نیروی فضایی این کشور «مقابله با هدف قرار گرفتن از سوی چین و روسیه در فضا» است.

به گزارش یوپنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره افزوده است: این سخنان پس از آن بیان شد که مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا از برنامه ایجاد ششمین نیروی نظامی این کشور با عنوان «نیروی نظامی فضایی» تا سال ۲۰۲۰ برای رسیدن به تضمین برتری در فضا خبر داد.

متیس که در چارچوب سفر به چند کشور آمریکای جنوبی نخست وازد برزیل شده است، در این کشور گفت که آمریکا قصد استقرار تسلیحات را در فضا ندارد، اما بر نقش مهم و تاثیرگذار ماهواره ها در عملیات نظامی و حتی اقتصادی جهان تاکید می ورزد.
وی در ادامه نیز به استفاده چین از یک موشک زمین پایه برای نابودی یکی از ماهواره های ناکارآمد این کشور در بخش تشخیص وضعیت آب و هوا اشاره و تصریح کرد که از جمله اهداف پکن در انجام چنین اقدامی، نمایش این توانایی به آمریکا نیز بود.
وزیر دفاع آمریکا افزود: این پیام چین را دریافتیم که می تواند با موشک ماهواره را در فضا منهدم کند. از آن زمان به بعد سرویس های اطلاعاتی آمریکا اقدامات فضایی دیگر کشورها از جمله روسیه را زیر نظر گرفتند.
وی همچنین در این باره که چنین اقدامی می تواند منجر به رقابت تسلیحاتی کشورها در فضا شود، گفت: واشنگتن نمی تواند نسبت به تهدیدهای بالقوه علیه ماهواره ها که برای امور ارتباطی، رهگیری و اطلاعات آب و هوایی دنیای امروز مهم هستند، بی تفاوت باشد. این یک حقیقت است. ما آغازگر این مساله نیستیم و می گوییم می توانیم از ماهواره های خود حفاظت کنیم. اگر کشوری بخواهد با ابزارهای نظامی در فضا اقداماتی انجام دهد، ساکت نمی مانیم. هدف ما نظامی کردن فضا نیست، اما در صورت نیاز از منافع خود پاسداری می کنیم.
اظهارات متیس در حالی مطرح شده که برخی کارشناسان هشدار داده اند، فضا ممکن است به میدان نبرد آینده بین قدرت ها تبدیل شود. آمریکا پیشتر روی تسلیحات ضد ماهواره ای کار کرده، اما تاکنون هیچ جنگ افزاری را در این زمینه مستقر نکرده است.
از سوی دیگر تارنمای هرالد تریبیون آمریکای لاتین در گزارشی تصریح کرد: وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در سخنرانی در یک کالج نظامی برزیل بر روابط خوب دو کشور تاکید کرده و گفته از جمله اهداف سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ تعهد درازمدت به منطقه آمریکای لاتین است.
متیس قرار است پس از برزیل به آرژانتین، شیلی و کلمبیا نیز سفر کند./ایرنا