پزشکان انگلیسی با استفاده از بافت اندام‌های دیگر، اندامی کیسه‌مانند مانند مثانه می‌سازند که برای برخی بیماران آن را جایگزین مثانه خواهند کرد.

به گزارش یوپنا، معمولا در بیمارانی که مبتلا به سرطان مثانه می‌شوند، پزشک طی عمل جراحی، مثانه را خارج می‌کند. تا سال‌ها روال کار این‌گونه بود که کیسه‌ای را جایگزین مثانه برداشته شده می‌کردند که دفع ادرار از طریق آن انجام می‌گرفت.

اما محققان سال‌هاست که با استفاده از بافت دیگر قسمت‌های بدن، یک مثانه مصنوعی می‌سازند. حدود ۵ درصد بیماران انگلیسی تحت عمل جراحی جایگزینی مثانه قرار می‌گیرند. در موردی که پزشکان به تازگی روی یک بیمار مرد مبتلا به سرطان مثانه انجام داده‌اند، طی عملی طولانی، ابتدا مثانه و پروستات بیمار را خارج کردند.

سپس، کیسه‌ای جایگزین با استفاده از بافت روده برای او ساختند. اما بسیاری از بیماران از چنین روشی بی‌اطلاع هستند و پزشکان تلاش کرده‌اند آن را در سطح کشور گسترش دهند.

پزشکان بیمارستان الکساندرا حدود ۳۰ سال از این روش برای بیماران استفاده کرده‌اند. اما هنوز به حد قابل قبولی گسترش نیافته و شمار بیمارانی که تحت این عمل قرار می‌گیرند باید به حد نصاب برسد.

این عمل جراحی و روشی جایگزینی مثانه که انجام می‌شود، هیچ عارضه‌ای برای بیماران به دنبال ندارد.