یاسین خرم پور

یاسین خرم پور– پس از کش و قوس های زیاد بالاخره شورای نگهبان قانون منع بکارگیری بازنشستگان را تصویب نهایی کرد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا سخنگوی شورای نگهبان گفت: بکارگیری بازنشستگان دولتی در جایگاه‌های روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور و نواب رئیس مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان و معاونین رئیس جمهور بلامانع اعلام شده است.

کدخدایی همچنین بیان داشت که  استثنائاتی هم برای جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای ۳ سال و فرزندان شهدا دیده شده است. وی با اشاره به استثنائات دیگری در برخی دستگاه‌ها گفت: نیرو‌های مسلح تابع قوانین دیگری هستند.

البته به نظر می رسد در این بین برخی استثناهای دیگر در برخی از دستگاه ها نیز وجود دارد که تابع این قانون نیست یکی از آنها شهرداری تهران می باشد.

شهرداری تهران در یک سال اخیر شاهد تغییر و تحولات زیادی بوده است که همین امر باعث شده که مدیریت کلان شهر تهران دچار نوعی بی برنامه گی خاص خود شود.

هر چند با آمدن افشانی به نظر برنامه ها و پروژه ها بر روی ریل قرار گرفت ولی در یکی دو ماه اخیر با تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس و تصویب دیشب آن در شورای نگهبان حواشی زیادی برای شهردار تهران ایجاد شد در صورتی که شهردار تهران شامل این قانون نمی باشد ولی بسیاری از نیروی های درون گفتمانی اصلاح طلب و جریان های رقیب سعی می کنند جو روانی به وجود بیاورند و از این فضا برای بازنشسته کردن افشانی استفاده کنند.

طبق شواهد و شنیده های رسمی و غیررسمی حواشی به وجود آمده برای شهردار تهران بیشتر برای گرفتن امتیازات و فشار نیروهای جریان مخالف گفتمان شهردار تهران برای ناکارآمد نشان دادن شهرداری تهران می باشد.

بعد از استعفای نجفی و سرپرستی مکارم، افشانی با رای قاطع شورای شهر تهران در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۹۷ وارد ساختمان بهشت شد، از همان ابتدای شهردار شدن برخی در صدد بودن وی را متهم به قومیت گرایی، برخی وی را محافظه کار و برخی وی را ناکارآمد نشان دهند ولی عملکرد ۴ ماهه وی بخصوص در بحث اولویت بندی برنامه ها و پروژه های زیرساختی و همچنین در بحث انتصابات حتی بسیاری از منتقدین خود را ساکت کرد و تمجید بسیاری از نیروهای سیاسی اصلاح طلب را برانگیخت.

ولی به نظر می رسد فشار مخالفین در حال حاضر به سمت و سوی بازنشستگی افشانی سوق پیدا کرده است، قانونی که دیشب به تصویب شورای نگهبان رسیده و به نظر با ابلاغ رئیس جمهور بزودی اجرائی می شود.

نکاتی که باید مورد توجه شود این است که افشانی شامل این مصوبه نیست و قانون نیز شهردار تهران را مستثنی کرده است که در زیر به دلایل آن پرداخته می شود:

۱- شهردار تهران هم سطح با وزیران می باشد و در جلسات هیات دولت حضور دارد همین امر خود استثنایی برای شهردار تهران قائل می شود.

۲- در تبصره ۵ قانون ممنوعیت، قوانین مغایر احصا شده اند و در این تبصره اشاره ای به ماده ۷۱ قانون تشکیلات و انتخاب شهرداران مصوب ۷۵ نشده است.

۳- بر اساس ماده ۷۱ موارد خاتمه خدمت شهرداران تصریح و احصا شده و بازنشستگی از مصادیق خاتمه خدمت نمی باشد.

۴- طبق ماده ۷۱ مدت خدمت شهردار چهار سال است و تا پایان این مدت جز در موارد مصرح امکان قطع خدمت شهردار وجود ندارد.

۵-بر اساس ماده ۱۱۷ قانون خدمات کشوری، موسسات عمومی غیردولتی از شمول مقررات عام مستثنی شده اند و ماده ۵ این قانون صرفاً در مقام ذکر موسسات عمومی غیر دولتی به عنوان یک دستگاه اجرائی است نه در مقام الزام این واحدها به تبعیت از مقررات استخدامی بخش دولتی

۶- لازم است بیان شود مقام شهردار از مقامات انتخابی است نه انتصابی

۷- قانون ممنوعیت جدید در راستای منع بکارگیری افراد بازنشسته است و انتخاب شهردار عنوان بکارگیری و استخدام ندارد، بلکه استفاده از خدمت شهردار وجه انتخابی دارذ.

۸- مجلس امکان محدودیت اختیارات بخش غیر دولتی را ندارد، مگر تصریح قانونی وجود داشته باشد

علاوه بر این نکات و قوانین باید بیان کرد که در جامعه ما قانونی وجود دارد که با عنوان قانون تشکیلات انتخابات شوراهای شهر و شهرداران شناخته می شود که طبق این قانون شخص شهردار طبق آن انتخاب می شود یعنی شهرداری قانون خاص دارد و باید با همان قانون موضوع شهرداران مورد بررسی قرار گیرد نا به قانون عام.

شهر تهران در یکسال اخیر با تغییرات پیاپی شهردارن و تغییر سیاست های آنها مواجه شد همین امر موجب شده که اولویت برنامه های شهرداری به علت عدم ثبات مدیریتی دائم تغییر کنند چیزی که حتی مردم عادی نیز آن را لمس کرده اند و این بی ثباتی مدیریتی بر کلان شهر تهران تاثیر منفی خود را گذاشته است.

مردم در انتخابات اردیبهشت ۹۶ به دنبال تغییر مدیریت شهری تهران بودند به گفتمان اصلاح طلبان رای دادند ولی به نظر می رسد در این مدت یکسال تغییر و تحولی را شاهد نبودند همین امر باعث شده که سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم نسبت به شهرداری و شورای شهر تا حدودی کاهش یابد چرا که شورای شهر در این مدت درگیر استعفای شهردار، انتخاب سرپرست جدید، گزینه های جدید وووو بودند و به نظر کمتر وارد حوزه اجرائی شدند.

۴ ماه از سکان مدیریت افشانی بر شهرداری تهران می گذرد، ثبات نسبی برقرار شد، برنامه ها در حال اجرائی شدن می باشند، اکثر مدیران قبلی دوران قالیباف خداحافظی کرده اند و شهرداری در حال یکدست شدن جهت ترمیم اعتماد عمومی مردم و همچنبن پیاده کردن عملیات عمرانی می باشد.

طبق اکثر نظرسنجی ها از مردم بیشتر آنها بر این نظر بودند که تهران دیگر ظرفیت تغییر مدیران ارشد شهری خود را ندارد و در صورت تغییر مجدد اعتماد مردم نسبت به شورای شهر و اصلاح طلبان بشدت کاهش می یابد.