مراسم اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاههای شمالغرب کشور، ویژه کنگره سراسری شهدای دانشجو ، با حضور دکترغفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،و مهندس عسکری مدیرکل امور فرهنگی در سالن ابن سینای دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا مراسم اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاههای شمالغرب کشور، ویژه کنگره سراسری شهدای دانشجو ، با حضور دکترغفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مهندس عسکری مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در  سالن ابن سینای دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزارشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تقدیر از برگزار کنندگان این جشنواره و لزوم توجه به نشریات دانشجویی ، گفت : نشریات دانشجویی از مصادیق بارز فعالیت های دانشگاهی است و به عنوان یکی از شاخصترین و ممتازترین فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجویان تلقی میشود.

دکتر غفاری در اختتامیه دومین دوره جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاههای شمالغرب کشور خاطرنشان کرد: از یاد نبریم که در دانشگاه و در سرزمینی قرار داریم که در حوزه نشر و داشتن نشریه در تاریخ معاصر ایران جایگاه ویژه و خاصی دارد.

ایشان با بیان اینکه اگر تاریخ سیاسی آذربایجان و خاصه تبریز را  مورد دقت قرار بدهیم، بخشی از این تاریخ به نقش آذربایجان در حوزه مطبوعات و نشریات اجتماعی سیاسی و فرهنگی برمی گردد ، گفت : هنر نوشتن و قلم زدن، هنر گفتگو و هنر دیدن واقعیت های پیدا و پنهان است، که  کار ساده ای نیست، لذا دانشگاه باید بر خود ببالد که مجموعه دانشجویی‌ در این فعالیت ورود پیدا کرده است چرا که این توانمندی ها خود به عنوان یکی از شاخصه های داشتن سرمایه فرهنگی در هر کشوری شناخته میشود.

وی اثرگذاری و مجاب کردن مخاطب را از ویژگی های یک نشریه برشمرده و افزود: متقاعد کردن زمانی اتفاق خواهد افتاد که آنچه را ما مطرح میکنیم مبتنی بر یک استدلال محکم، شواهد مستند و قوی باشد و نیز بتواند آن تحرک ذهنی لازم را در خواننده به وجود بیاورد. مخاطبان ما احساس کنند که گویا با مطالبی تازه روبرو هستند، ذهن مخاطبان مارا  فعال نموده و در آنها هیجان احساس و ادراکی تازه به وجود بیاورد.

دکتر غفاری از الزامات دیگر یک نشریه را که نشریات دانشجویی باید به آن توجه نمایند، رعایت انصاف و اخلاق دانست و گفت:  بی تردید هر نشریه و هر مجموعه ای به گفتمان و ایده ای تعلق دارد و خودش را با این نگاه و گفتمان بازنمایی میکند اما توجه به انصاف و عدالت، خاصه انصاف و اخلاق، مهمترین چیزی است که می تواند جایگاه یک مجموعه و نشریه را ارتقاء بخشد.

وی بیان کرد: نکته دیگر، موقعیت شناسی است. ما در چه موقعیت و در چه زمانی و در چه فضایی مینویسیم و افکارمان را در اختیار دیگران قرار می دهیم؟ مخاطبان ما در چه فضایی به سر میبرند؟ در این حرفه باید ما به بروزترین شناخت ها تسلط داشته باشیم و به اشراف مهارت های تکنیکی در باب آن مسئله دست پیدا کنیم.

غفاری در پایان تاکید‌کرد: نزدیک به سه هزار وپانصد نشریه دانشجویی از جانب دانشجویان منتشر میشود که در واقع ابزاری محسوب میشود تا از این طریق وارد نقد یکدیگر بشویم  که داشتن ویژگی های لازم علم، اخلاق، انصاف و عدالت را طلب میکند.

دکتر معصومی رئیس دانشگاه پیام نور استان نیز ضمن تبریک این موفقیت بدست آمده و اهمیت جایگاه نشریات دانشجویی در شاخص های پیشرفت و کیفیت دانشگاهها ، گفت : امیدوارم بتوانیم با حمایت از این جوانان مستعد که آینده سازان میهن عزیز اسلامی هستند ، شاهد رشد و شکوفایی آنها در تمامی عرصه های علمی ، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی باشیم و روزی خواهد رسید که این جوانان مومن و متعهد به عنوان مسئولین نظام کشور را اداره کرده و موفقیت های روزافزونی را برای ایران عزیز اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم خواهند زد.

گفتنی است در دومین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاههای شمالغرب کشور، دانشگاههای سراسری، پیام نور، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی استانهای آذربایجان شرقی، آذبایجان غربی و اردبیل شرکت کرده بودند که در مراسم مذکور، از ۱۴ دانشگاه برتر در حوزه های مختلف نشریات دانشجویی علمی، پژوهشی و فرهنگی این استانها باحضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تجلیل شد.

و لازم بذکر است دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی با ارسال ۲۲ نشریه دانشجویی، موفق به کسب ۷ مقام در این جشنواره شد.

برگزیدگان و مقام آوران دومین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاههای شمالغرب کشور دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی بدین شرح می باشد.

🔷 در بخش نشریات علمی و تخصصی

🔹مقام سوم – حوزه علوم انسانی – نشریه طلوع ذهن – مدیر مسئول خانم مریم پایانی

🔷 بخش آثار برگزیده

🔹مقام اول – بخش مقاله های دینی و قرآنی – نشریه کوثر – مدیر مسئول وقت آقای رضا اژدرزاده

🔹مقام دوم – بخش طرح و کاریکاتور – نشریه سرو – مدیر مسئول خانم سلوا مختاری

🔹مقام دوم – بخش خبر – نشریه شهر من – مدیر مسئول آقای حسین جعفری

🔹مقام دوم – بخش گزارش – نشریه فناوران اطلاعات – مدیر مسئول خانم سمیه پیرزاده

🔹مقام سوم بخش مقاله های فرهنگی – نشریه شار تا شهر – مدیر مسئول آقای عین الله جمالی

🔷 بخش آثار ویژه

🔹مقام دوم – بخش اقتصاد مقامتی و تولید ملی – نشریه گستره اقتصاد – مدیر مسئول خانم سیده فاطمه حسین پور