به مناسبت هفته پژوهش با همکاری دانشگاه پیام نور بوشهر و دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان نشست علمی،قاچاق کالا و امنیت اجتماعی” برگزار شد.

به گزارش یوپنا،دراین نشست که با حضور کارشناسان دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان بوشهر و اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور بوشهر برگزار شد عضو هیات علمی رشته حقوق دانشگاه پیامنور استان بوشهر گفت: موقعیت سرزمینی ما زمینه ساز قاچاق هست زیرا ما مرزهای آبی و زمینی وسیعی با سایر کشورها داریم ضمن اینکه برخی از همسایگان ما از امنیت چندانی نیز برخوردار نیستند.

دکتر عباس بصیری افزود: در استان هایی که کمتر توسعه یافته اند قاچاق بیشتری اتفاق می افتد. ضمن اینکه وضعیت کشور ما هم به این وضعیت دامن زده است زیرا درابتدای انقلاب ما با جنگ هشت ساله مواجه شدیم و بعدها نیز تحریم های مختلف شروع شد.

دکتر بصیری افزود:البته با توجه به افزایش نرخ ارز وضعیت قاچاق معکوس شده است و کالای ارزان قیمت بخصوص سوخت از کشور قاچاق می شود.

وی ادامه داد:جرم انگاری کردن راحت ترین راه مبارزه با قاچاق از نظر دولت هاست و درهمه دنیا وجود دارد.زیرا از یک طرف موجب کاهش درآمد دولت می شود و از طرف دیگر سبب تعطیلی کارخانه ها خواهد شدو همچنین سلامت و ایمنی جامعه به خطر خواهد افتاد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نوراستان بوشهر افزود: صرف جرم انگاری کردن مشکل یک قضیه حل نخواهد شد از سال ۱۳۱۲ تاکنون بیش از هفت بار قوانین مربوط به قاچاق کالا تغییر یافته است ودرسال ۱۳۹۴ از طرف دولت اصلاح و به مجلس تقدیم شد و هنوز تصویت نهایی شده است.دولت به این نتیجه رسیده است که صرف جرم انگاری با قاچاق نمی توان مقابله کرد واقدامات پیشگیرانه باید دردستور کارقرارگیرد و این هم با نگاه به کنوانسیون مبارزه با فساد که سالها قبل ایران به آن پیوسته است شکل گرفت.

وی از جمله راه های مبارزه با قاچاق کالا را ایجاد سامانه یکپارچه سازی رصد کالاها،شناسنامه دارکردن کلیه انبارها،اجرای برنامه های رفاهی و فرهنگی به منظور ارتقا سلامت روحی و روانی کارکنان دستگاه های متکلف جلوگیری از قاچاق کالا، درج کد رهگیری و شناسایی بر روی کالا و جاذبه زدایی از قاچاق و بالا بردن ریسک آن دانست.

دکتر بصیری از لحاظ مشکل قانون در خصوص قاچاق گفت:ورود کالا در هرجای کشور جرم است  درحالی که برخی از کشورها محدوده تعیین کرده اند. دوم اینکه در خصوص مراجع رسیدگی به قاچاق کالا دو مرجع وجود دارد که یکی تعزیرات حکومتی  و دیگری دادگاه های انقلاب اسلامی است.

 

دکتر مهتا بذرافکن مدیر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه پیام نور مرکز بوشهر و دکتری رشته جامعه شناسی نیز گفت:جوامع محلی صرفا درگیر جابجای کالای قاچاق هستند ومورد سو استفاده قرار می گیرند و قاچاق چی اصلی در جای دیگر منطقه حضور دارند بنابراین باید بین این دو افتراق صورت گیرد.

وی افزود: مساله فرهنگی قاچاق کالا نیز مهم و با اهمیت است. مثلا در گذشته قاچاق مشروبات الکلی بسیار زشت بودولی هم اکنون قبح این کار ریخته است و مانند سایر کالاهای قاچاق و جابجا می شود.

دکتر بذرافکن از دلایل دیگر قاچاق گفت: اشتغال پر سود جای اشتغال پایدار را گرفته است و افراد سود جویی که به این کار مبادرت می کنند با صرف هزینه کمتری نسبت به طرح های اشتغال زا درامد هنگفتی کسب می کنند.

وی ادامه داد در سالهای اخیر وقتی پای اشتغال در صنایع بزرگ نفت و گاز استان به میان می آید اصرار مدیران و نمایندگان استان براین است که از نیروهای بومی استفاده شود درصورتی که به جای ملزم کردن شرکت هاب ه استخدام نیروی بومی باید انان را ملزم به خرید خدمات از منطقه خود کنند واین باعث افزایش ثروت در منطقه خواهد شد.

بذرافکن میل مرد به تجمل گرایی از دیگر دلایل افزایش قاچاق دانست و ادامه داد:تا زمانی اکه این تجمل گرایی وجود دارد و اجازه حضور محصولات برند داده نمی شود زمینه قاچاق هم وجود دارد.

وی عدم ایجاد مهارت شغلی در جوامع محلی و فقدان مسولیت اجتماعی آگاهانه  از دیگر دلایل این موضوع هست مثلا ما خاک کشورمان را به قیمت اندکی به کشورهای همسایه می فروشیم.

بذرافکن روند ایجاد واحد های تولیدی بسار طولانی و خسته کننده دانست و تاکیید کرد کارافرینان هم حتی در حوزه قانون مشکل دارند و شاید یکی از بزرگترین مشکلا ت درحوزه اشتغال، قوانین دست و پاگیر باشد.

عضو هیات علمی رشته مدیریت دانشگاه پیام نور استان بوشهر نیز گفت: بحث قاچاق کالا راباید به صورت سیستمی و چند بعدی نگریست . همچنین قوانین ما دراین زمینه جامع و براساس واقیعت های جامعه نیستند و بحث اعظم قاچاق کالا براساس این روزنه های قانونی ایجاد می شود.

احمد طاهری افزود: بحث فرهنگی درقاچاق کالا موثر است و اینکه تمامی مردم بپذیرند که بحث قاچاق کالا مضر است ولی یکی از شرایط این موضوع این است که مصداق های قاچاق دقیقا مشخص شود. مثلا ته لنجی که بخشی از مردم با آن زندگی می کنندالبته بخشی دیگر از قاچاق کالا مربوط به رانت است.

رییس دانشگاه پیام نور استان بوشهر نیز گفت: یکی از روش های ایجاد نظم اجتماعی هم فکری و هم اندیشی است. دردنیا دو نوع روش مدیریتی داریم که یکی کنترل الکترونیکی و دیگر کنترل فرهنگی و اجتماعی است. در کنترل فرهنگی چیزی که می تواند مورد توجه قرار گیر هوش اخلاقی است .

هوش اخلاقی یعنی مهارت هماهنگی بین انجه می اندیشیم و انه رفتار می کنیم که این موضعع درجامعه  به شدت ضربه خورده است و باید ترمیم شود. و هم اندیشی دانشگاه و نیروی انتطلامی می تواند منجر به برگزاری دوره ها و کارگاه و روش هایی برای ترمم این موضع شود.