دبیر علمی اولین همایش ملی قنات گفت: اولین همایش ملی قنات میراث ماندگار و آب در دانشگاه پیام نور اردکان شروع به کار کرد.

به گزارش یوپنا  قدیری دبیر علمی اولین همایش ملی قنات میراث ماندگار گفت: در همایش ملی قنات حدود صد نفر از پژوهشگران و کارشناسان و مسئولان حوزه آب و قنات کشور حضور دارند و در خصوص مباحث اقتصادی- مدیریتی- اجتماعی به صورت تخصصی و فنی در موضوع آب و قنات طی نشست‌های مختلف مقالات خود را عرضه و  به بحث و گفتگو می‌پردازند.

وی افزود: تعداد ۱۷۰ مقاله به همایش ارسال شده است که این همایش ۱۰۲ مقاله را در قالب سخنرانی و پوستر ارائه می کند.

قدیری ادامه داد: مهمترین محور‌های برگزاری این همایش: قنات و میراث ماندگار- قنات نماد مدیریت مصرف آب و سازگاری با محیط- جاذبه‌ها و گردشگری – بعد‌های فنی و معماری قنات و همچنین آینده نگری در بحث آب است.

مدیریت مصرف  آب، یکی از درس‌های اجتماعی قنات است

پاپلی یزدی یکی از فعالان و نویسندگان حوزه آب و قنات یکی از درس‌های اجتماعی قنات را مدیریت آب و منابع آن دانست و افزود :باید از موضوع مدیریت هماهنگ و سنتی آب و نحوه همیاری و کمک در تأمین آب از گذشتگان الگو برداری کرد و از تجربیات آن‌ها درس گرفت.

رضا راعی رئیس گنجینه ملی آب ایران گفت: یکی از سازه‌های آبی هیدرولیکی قدیمی که به دست ایرانیان ابداع و ساخته شده  قنات است که ما می توانیم برای مدیریت مصرف آب از آن الگو برداری کنیم.

وی تصریح کرد: در استان یزد تعداد ۲۶۰۰ رشته قنات وجود دارد که در حال حاظر ۲۰ درصد آب مصرفی در حوزه کشاورزی استان را تأمین می‌نماید.

راعی اظهار کرد: قنات میراثی ماندگار از گذشتگان است که برای ما باقی مانده و ما باید نهایت استفاده را از آن داشته باشیم.