ارائه رایگان منابع درسی دانشگاه در کتابخانه دیجیتال/ راه های خرید نسخه الکترونیکی کتاب های دانشگاه
ارائه رایگان منابع درسی دانشگاه در کتابخانه دیجیتال/ راه های خرید نسخه الکترونیکی کتاب های دانشگاه

منابع درسی دانشگاه پیام نور برای سهولت دسترسی دانشجویان به ویژه در دوران شیوع بیماری کرونا و لزوم استفاده از ابزارهای الکترونیکی به چند طریق در اختیار دانشجویان این دانشگاه قرار می گیرد.

– روش اول (خوانش آنلاین): مطالعه نسخه های الکترونیکی رایگان کتب انتشارات دانشگاه پیام نور در سامانه کتابخانه دیجیتال

به گزارش یوپنا، مدیرکل روابط عمومی گفت: منابع درسی دانشگاه پیام نور در حال حاضر از طریق سامانه کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور به نشانی http://lib.pnu.ac.ir/farsi/Home/Index به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

امیرحسین بهروز با عنوان اینکه در این سامانه، نسخه الکترونیکی منابع درسی دانشجویان که ناشر آنها انتشارات دانشگاه پیام نور می باشد فقط قابل خواندن از طریق رایانه است، اظهار داشت: دانشجویان با مراجعه به سامانه کتابخانه دیجیتال- خدمات کتابخانه ای من می توانند با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور که شامل شماره دانشجویی و کد ملی دانشجویان می شود، به این سامانه وارد شده و از طریق عنوان نویسنده کتاب مورد نظر خود را جستجو کرده و مطالعه کنند.

وی یادآور شد: قابلیت دسترسی به فایل کتب از این طریق، صرفا جهت دانشجویان دانشگاه پیام نور و مربوط به بیش از ۲۵۰۰ عنوان کتابی می باشد که توسط انتشارات دانشگاه چاپ شده اند، مجدد تاکید می شود کتب از این طریق، ضمن رایگان بودن، صرفا قابل خوانش از طریق سیستم رایانه بوده و قابل پرینت نمی باشند. فایل راهنمای استفاده از این روش در کانال ارتباطی دانشگاه در فضای مجازی به نشانی @upnanews قرار داده شده است.

– روش دوم (خوانش آنلاین): مطالعه نسخه های الکترونیکی منابع درسی دانشجویان (شامل منابع درسی که ناشر آنها انتشارات دانشگاه پیام نور و یا سایر انتشارات می باشند)

بهروز در خصوص روش دوم نیز توضیح داد: در این روش که علاوه بر دانشجویان دانشگاه پیام نور برای سایر علاقمندان نیز مهیا شده است، با توجه به اینکه برخی منابع درسی دانشجویان از سایر انتشارات کشور می باشد لذا کلیه منبع درسی مربوط به انتشارات دانشگاه و سایر انتشارات قابلیت دسترسی دارند. در این روش نیز مانند حالت قبل، به صورت خوانش آنلاین می باشد و فایل دیجیتال کتاب (غیرقابل پرینت) در اختیار افراد قرار می گیرد که برای بهره مندی از آن هم به صورت اپلیکیشن و هم سیستم رایانه شخصی قابل دسترس است. وی افزود: دانشجو در این حالت از تخفیف ۳۰ تا ۷۰ درصد خرید فایل دیجیتال برخوردار بوده و نحوه دسترسی از طریق نصب اپلیکیشن کتابخوان دانشگاه (طاقچه) و یا ورود از طریق رایانه شخصی به سایت طاقچه می باشد.

– خوانش آنلاین فایل دیجیتال منابع درسی از طریق اپلیکیشن کتابخوان (طاقچه) – گوشی تلفن همراه
بهروز افزود: دانشجویانی که تمایل به بهره برداری از خدمات از طریق گوشی تلفن همراه دارند برای دریافت فایل دیجیتال می توانند با ورود به سایت دانشگاه پیام نور www.pnu.ac.ir از منوی بالای صفحه، گزینه دانشجو را انتخاب و وارد بخش اپلیکیشن های مورد درخواست شده و با نصب اپلیکیشن کتابخوان دانشگاه که در پایین صفحه قراردارد، اقدام به انتخاب و خرید کتاب نمایند. همچنین امکان دریافت مستقیم اپلیکیشن از طریق ادرس apps.pnu.ac.ir نیز وجود دارد.

لازم به ذکر است؛ دانشجویان باید از طریق آپ دانلود شده وارد سامانه شوند و از خدمات استفاده نمایند.

– خوانش آنلاین فایل دیجیتال منابع درسی از طریق سایت (طاقچه) – رایانه شخصی

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور افزود: دانشجویانی که تمایل به استفاده از روش دوم با استفاده از رایانه شخصی دارند می توانند نسخه های الکترونیکی کتابهای دانشگاه پیام نور را از طریق سایت طاقچه دریافت نمایند. در این حالت دانشجویان می توانند با ورود به سایت طاقچه به نشانی https://bit.ly/2wfljob در قسمت بالای صفحه نام کتاب مورد نظر خود را جستجو و وارد صفحه کتاب شوند.

وی افزود: در زیر کتاب سه گزینه وجود دارد که از گزینه مطالعه نمونه می توان بخشی از محتوای کتاب را مطالعه کرد، از گزینه خرید برای خرید کتاب و از گزینه نشان کردن، برای افزودن کتاب به بخش نشان شده ها برای خریدهای بعدی استفاده کرد. دانشجویان درصورت استفاده از تخفیف در زمان خرید کتاب، تیک مربوط به کد تخفیف را انتخاب کرده و پس از وارد کردن کد حتما باید ثبت کد را انتخاب کنند.

وی اذعان داشت: با انتخاب گزینه خرید، صفحه مربوط به ورود به حساب کاربری نمایش داده می شود که در صورت نداشتن حساب کاربری در طاقچه می توانید با شماره همراه یا آدرس ایمیل به راحتی یک حساب کاربری ایجاد کنید.

وی تصریح کرد: دانشجویان با انتخاب گزینه پرداخت از کیف پول طاقچه یا پرداخت مستقیم ، وارد درگاه بانک شده و می توانند فرایند خرید را تکمیل کنند. پس از انجام خرید، فایل دیجیتال کتاب به صورت خودکار دانلود می شود و در قسمت کتابهای من قرار می گیرد . درصورتی که فایل دانلود نشد، به صفحه کتاب رفته و گزینه دریافت یا خرید را انتخاب کنید، بدون ورود به صفحه پرداخت فایل کتاب دانلود خواهد شد.

وی یادآور شد: دانشجویان باید توجه داشته باشند، مطالعه کتابهایی که نوع فایلشان epub است از طریق سایت طاقچه امکان پذیر است و فایل های pdf فقط از طریق اپلیکیشن موبایل قابل مطالعه و استفاده خواهد بود و خوانش به صورت الکترونیک بوده و قابل پرینت نمی باشد.

– روش سوم: خرید فیزیکی کتب دانشگاه پیام نور از طریق سامانه فروش آنلاین با ۲۰ درصد تخفیف

بهروز گفت: سامانه فروش انلاین کتب درسی دانشگاه پیام نور نیز فعال است و دانشجویان و کلیه متقاضیان خرید کتاب های دانشگاه پیام نور می توانند منابع درسی خود را با ۲۰ درصد تخفیف در بازه زمانی ۲۴ تا ۷۲ ساعت در هر نقطه در داخل یا خارج از کشور پس از ثبت سفارش در این سامانه دریافت کنند.

وی افزود: دانشجویان جهت ثبت سفارش می توانند به سامانه فروش آنلاین کتاب به نشانی digibook.pnu.ac.ir مراجعه کنند.

وی با اشاره به مراحل خرید کتاب افزود: برای خرید کتاب ازسایت دیجی بوک مراحل زیر باید انجام پذیرد:
۱٫ ثبت نام در سایت و دریافت  نام کاربری،۲٫ ورود به سایت با نام کاربری وانتخاب کتابهای مورد نظر وافزودن به سبد کالا، ۳٫ کلیک بر روی سبد کالا و انتخاب آدرس تحویل، ۴٫ وارد کردن اطلاعات و تلفن و ادرس و… ،۵٫ زدن دکمه شیوه پرداخت در این قسمت  کتابهای خریداری شده نمایش داده می شود بر روی دکمه بازبینی سفارش کلیلک کرده ،۶٫ کلیلک بر روی دکمه پرداخت الکترونیکی و همچنین  وارد کردن کد امنیتی وارد بانک شده و مراحل ورود شماره کارت انجام می پذیرد، ۷٫ با زدن دکمه پرداخت درخواست ثبت شده و پیام تکمیل فرایند خرید به همراه کد سفارش نمایش داده می شود. فقط زمانی که این کد تکمیل سفارش خرید برای خریدار می اید درخواست ثبت شده است .

در صورتی که این کد را دریافت نکنند و وجهی از خریدار کم شود ظرف ۷۲ ساعت به حساب خریدار بازگشت داده می شود.