در پسا کرونا با افت شدید اقتصادی در کشور مواجه هستیم
در پسا کرونا با افت شدید اقتصادی در کشور مواجه هستیم

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور کشور گفت: افت شدید اقتصادی پس از کرونا در همه کشورها جدی است در کشور ما باید همه کمک کنند که دچار رکود شدید اقتصادی نشویم.

به گزارش یوپنا مجید قربانی  در ارتباط با وضعیت اقتصاد جهان پس از کرونا، اظهار کرد: شیوع کرونا در دنیا غیر قابل پیش بینی بود، همانطور که روسای جمهور کشورهای مختلف گفتند بعد جنگ جهانی دوم دنیا در حوزه های مختلف چنین مسئله ای همه گیر جهانی را تجربه نکرده بود.

وی تصریح کرد:  کشورهای فرانسه و آمریکا در آزمون عمومی اقتصادی اجتماعی هنگام شیوع کرونا در مواجه با مخاطرات احتمالی این بیماری مردود شده و کمبود کالای اساسی در آمریکا و ضبط ماسک از جمله چالش‌های بود که در این کشورها خودنمایی کرده است.

این استاد اقتصاد ادامه داد:  در بحث افزایش قیمت های مواد بهداشتی، ماسک، دستکش که بیشتر کشورها با آن درگیر شدند نوع برخورد دولت‌ها با تخلفات متفاوت بوده که خود می‌تواند یک درس بزرگی در بحث بحران باشد.

قربانی در ارتباط با وضعیت اقتصاد پس از دوران کرونا در کشورهای مختلف، گفت: ابتدا لازم است موضوع اقتصادی و درآمدی مردم را پیش از کرونا مورد بررسی قرار دهیم.

وی اضافه کرد: به صورت کلی در کشور، دخل و خرج عموم مردم  با همدگیر همخوانی ندارد عموما ۸۰ درصد مردم به صورت روزمره هزینه‌های زندگی خویش را تامین می‌کنند و بر خلاف کشور مثل چین که بالاترین نرخ پس انداز دنیا را دارد نرخ پس انداز در کشور ما بسیار پائین است.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور کشور خاطر نشان کرد:نرخ پس انداز ما بستگی به رفتار مصرفی ما دارد از طرف میزان درآمد متوسط مردم در ایران بسیار پائین است، میزان دستمزد کشور ما با سایر کشورهای دنیا به هیچ وجه همخوانی ندارد، قدرت خرید مردم به دلیل پائین بودن درآمد چندان مناسب نیست، اما با این حال مردم به دلیل کمک به وضعیت موجود سعی می‌کنند در خانه بمانند تا ویروس کرونا مهار شود.

وی اضافه کرد: در ایام شیوع کرونا فشار به مردم وارد شده است اما با بزرگواری با وجود مشکلات جدی اقتصادی در کنار دولت برای رفع این مشکل قرار گرفتند.

این استاد اقتصاد با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور،افزود:دولت هم تلاش کرد که بتوانند از طرق مختلف این شکاف را پوشش دهد،بحث افزایش قیمت ها، تشدید تحریم ها و کاهش قیمت جهانی نفت باعث شد که دولت آن قدر توان نداشته باشد که بخواهد به مردم کمک کند و دست آنها بگیرد.

وی با اشاره به کمک دولت برای پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی، گفت:وام یک میلیون تومانی دولت که قرار بود ۱۲ درصد بهره داشته باشد و بعد این موضوع برداشته شد.

 عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور کشور،ادامه داد: اکنون خزانه دولت اینقدر قوی نیست چرا که یک زمان قیمت نفت ما ۱۰۰ دلار بوده و در حال حاضر پایین آمده است.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: وقتی قیمت جهانی نفت کاهش پیدا کند بودجه‌ی ما بر اساس قیمت نفت تنظیم می شود چالش‌های اقتصادی برای کشور ما به وجود می‌آورد و تامین هزینه‌های حقوق کارکنان دولت یکی از چالش‌های اقتصادی دولت در این بخش است.

 وی خاطرنشان کرد: بدلیل نبود نقدینگی، در صادرات هم ارزی دریافت نکرده و مجبور هسیتم که کالا دریافت کنیم، همه این عوامل زمینه ایجاد چالش اقتصادی در کشور را فراهم می‌کند.

 قربانی با اعلام اینکه  ایران در مقایسه با کشورهای مختلف دنیا در زمان شیوع ویروس کرونا در زمینه نظام درمانی شاهد همکاری خوب مردم و دولت بوده است، افزود: عملکرد دولت و مردم در این حوزه رضایت بخش بوده است.

وی در خصوص دوران پسا کرونا، گفت: در زمان پسا کرونا با افت شدید اقتصادی در کشور مواجه هستیم که دولت اگر حمایت نکند با چالش مواجه می شویم.

این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک مردم و مسئولین کاهش درآمد ناشی از این چند ماه خلاء و چند ماه آینده را بتواند پوشش دهیم  در غیر اینصورت متاسفانه کماکان این مشکلات ادامه دار خواهد بود.

وی تصریح کرد: با توجه به درگیری همه کشورها با ویروس کرونا و ضربه سنگین آن تا ماه‌ها کل دنیا در تجارت بین‌المللی با مشکل مواجه هستند و برای عادی شدن شرایط نیاز به زمان است.

این استاد اقتصاد ادامه داد:اقتصاد یک علم بین رشته ای است که مسائل روان شناسی و اجتماعی در آن تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه باید دید دولت این توانمند را دارد که برای برون رفت از این مشکلات کاری کند با خیر، گفت: همان اندازه که ما برای تامین معاش  مشکل داریم دولت هم به دلیل مشکلات ناشی از درآمد ملی با نارسائی‌های مواجه است.

قربانی با طرح درآمد دولت از کجاست؟ به صحبت‌های خویش ادامه داد و گفت: دولت که پول چاپ نمی کند منبع درآمدی دولت از  مالیات، درامد نفتی، گمرک هاست.

وی ادامه داد: درآمد نفتی دولت کاهش یافته، مالیات هم مردم ندارند که پرداخت کنند و در بحث گمرکات بدلیل شیوع کرونا صادرات انجام نمی شود و منابع دولتی تحت شعاع قرار گرفته است دولت بتواند در یک برهه زمانی مثل برخی صاحبخانه ها مالیات از مردم نگیرد،البته این موضوع هم ساز و کار خاصی دارد.

این استاد اقتصاد دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: در شرایط سخت اقتصادی فعلی باید به همدیگر کمک کنیم که کشور دچار چالش جدی اقتصادی نشود.