ورود نقدینگی به بورس هم باعث رضایت دولت و هم بازدهی سرمایه گذاران شده است
ورود نقدینگی به بورس هم باعث رضایت دولت و هم بازدهی سرمایه گذاران شده است

شرکت های مدیریت دارایی (سبدگردان) با داشتن تیم های سرمایه گذاری حرفه ای و باتجربه و با مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، با رائه خدمات سبدگردانی اختصاصی و صندوق های سرمایه گذاری می توانند بازده مناسبی را با ریسک پایین نصیب سرمایه گذاران خود کنند.

مهدی خرم آبادی عضو علمی دانشگاه پیام نور لرستان در گفتگوی اختصاصی با یوپنا درباره بازار بورس و استقبال مردم به آن اظهار داشت: بازارهای مالی نهادهای سرمایه گذاری و واسط میان سرمایه گذاران و اقتصاد هستند تا منابع مالی را از بخش های غیر مولد به بخش های مولد و تولیدی که در رشد اقتصادی، سرمایه گذاری ، اشتغال زایی و در نهایت بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی اثر گذار هستند، هدایت کنند.

عضو علمی دانشگاه پیام نور تصریح کرد: بازارهای مالی به دو بازار عمده بازار پول و بازار سرمایه تقسیم می شوند. بازار سرمایه در هر کشوری نقش اساسی بر اقتصاد آن کشور دارد به نحوی که می توان آن را موتور محرک اقتصاد در نظر گرفت. بازار سرمایه با تسهیل تامین مالی بنگاه ها، تخصیص بهینه منابع، بهبود نقدشوندگی دارایی ها، بهبود راهبری شرکتی و افزایش شفافیت کارکردهای محوری را در رشد و توسعه اقتصاد ایفا می کند.

وی ادامه داد: بازار سرمایه به دلیل نقش واسط در تخصیص منابع از طریق جمع آوری وجوه و منابع و تزریق آن به بنگاه های اقتصادی از یک سو باعث کاهش هزینه های تامین مالی برای بنگاه ها شده و از سوی دیگر باعث افزایش ظرفیت تولید و سرمایه گذاری در بنگاه ها می شود بنابراین توسعه بازار سرمایه به صورت مستقیم بر رشد اقتصادی و به صورت غیرمستقیم بر افزایش اشتغال و در نهایت رفاه جامعه تاثیر می گذارد.

وی درباره ی علت رشد شاخص بورس در کشور در چند ماه اخیر اظهار داشت: با وجود تحریم های در سال جاری به واسطه ادامه تشدید تحریم های خارجی و کاهش درآمدهای دولت، موضوع حمایت و توجه دولت به بازار سرمایه و هدایت جریان نقدینگی به بورس به منظور جبران بخشی از کسری بودجه دولت از طریق فروش سهام شرکت های دولتی، در دستور کار جدی قرار گرفته است.

خرم آبادی ادامه داد: در این میان به دلیل اشباع شدن بازارهای موازی نظیر بازار طلا، بازار ارز و بازار مسکن و کاهش انگیزه های سرمایه گذاری در این بازارها، سرمایه گذاری در بورس به جذاب ترین حوزه سرمایه گذاری ماه های اخیر در کشور تبدیل شده است. جریان ورود نقدینگی عجیب به بورس از بویژه حدود شش ماه گذشته تاکنون و رشد بی سابقه شاخص بورس طی این مدت، هم بازدهی بالا و مناسبی را نصیب سرمایه گذاران کرده است و هم برای دولت رضایت بخش بوده است.

وی در پایان اظهار داشت: نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که افراد برای ورود مستقیم به بورس نیازمند دانش، تخصص، تجربه و زمان کافی هستند. عموم افراد ممکن است این ویژگی ها را نداشته باشند و این موضوع نه تنها می تواند مانع کسب بازده شود، بلکه می تواند اصل سرمایه شخص را نیز در معرض خطر قرار دهد. بنابراین اگر فردی ویژگی های بالا را ندارد، پیشنهاد و راهکار مناسب این است که از طریق شرکت های مدیریت دارایی (سبدگردان) به این بازار ورود کند. شرکت های مدیریت دارایی (سبدگردان) با داشتن تیم های سرمایه گذاری حرفه ای و باتجربه و با مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، با ارائه خدمات سبدگردانی اختصاصی و صندوق های سرمایه گذاری می توانند بازده مناسبی را با ریسک پایین نصیب سرمایه گذاران خود کنند.