تصمیمات ستاد ملی کرونا به استان‌ها تفویض شد
تصمیمات ستاد ملی کرونا به استان‌ها تفویض شد

رئیس جمهور از تفویض تصمیمات ستاد ملی کرونا به استان‌های قرمز خبر داد.

به گزارش یوپنا، آقای روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، در خصوص اعلام محدودیت‌ها در استان‌های با شرایط قرمز تصریح کرد: ستاد استانی هر استانی که بخشی از آن یا شهرستان‌های تابعه اش دچار مشکل می‌شود، باید بلافاصله پیش بینی‌های لازم را انجام و محدودیت‌های ضروری را به ستاد بهداشت و درمان و همچنین ستاد اجتماعی و امنیتی اعلام کند تا پس از بررسی و اعلام محدودیت‌ها از سوی وزرای بهداشت و درمان و کشور با تایید رئیس جمهور اعمال محدودیت‌ها اجرایی و عملیاتی شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ممکن است از این به بعد محدودیت‌ها برای کل کشور یا استان اعمال نشود بلکه تنها در بخشی از استان‌های درگیر محدودیت‌ها اجرا شود.

آقای روحانی درباره تصمیم دیگر ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: ممکن است در یکی دو هفته آینده تصمیم به الزام استفاده از ماسک بگیریم که این الزام مربوط به برخی از موارد در اجتماعات سرپوشیده مردمی می‌باشد منتها قبل از آن باید ماسک به وفور و ارزان در خدمت مردم قرار گیرد.

رئیس جمهور یادآور شد باید آمادگی وجود داشته باشد چرا که ممکن است ما برای مناطق قرمز و یا مناطق دیگری که وزارت بهداشت و درمان لازم بداند استفاده از ماسک را الزامی و ضروری کنیم.

آقای روحانی با اشاره به تدوین دستورالعمل‌هایی از سوی وزارت بهداشت و درمان برای زندان ها، گفت: دستورالعمل‌های بسیار خوبی تهیه و ابلاغ شده است که زندان‌های ما بر مبنای آن عمل می‌کنند.

رئیس جمهورافزود: نظارت بر اجرای این دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی پزشک زندان و یا ناظر وزارت بهداشت و درمان بررسی می‌شود و اگر زمانی محل اختلاف و بحث بود در کمیته اجتماعی امنیتی مطرح می‌شود.

آقای روحانی ادامه داد: برای سالمندان در زندان‌ها شرایط خوبی ایجاد شده است و مراقبت و تلاش شده تا زندان‌ها خلوت و در صورت امکان مرخصی‌هایی داده شود و در صورت نیاز دوباره مرخصی داده خواهد شد.

مدارس و دانشگاه‌ها فعالیت خود را از ۱۵ شهریور آغاز می‌کنند

رئیس جمهور به تصمیمات امروز ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش آموزش اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های کشور از ۱۵ شهریور فعالیت خود را آغاز می‌کنند که این فعالیت توام با فضای حقیقی و مجازی است.

آقای روحانی خاطرنشان کرد: تسهیلات لازم فراهم خواهد شد؛ کلاس و خوابگاه خلوت دو اصل مهم برای ما می‌باشد، چون کلاس و خوابگاه شلوغ می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند بنابراین کسانی که در دانشگاه دیگری غیر از موطن خود (غیربومی) مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند ترم تحصیلی آینده را در دانشگاه محل زندگی خود بگذرانند تا بتوانیم ازدحام جمعیت در خوابگاه‌ها را کنترل کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور تصریح کرد: اجازه داده شد تا آموزش و پرورش از اول تا ۱۵ شهریور به تناسب استان‌ها آغاز فعالیت آموزشی را اعلام کند و با توجه به این که بخشی از آموزش مجازی و بخشی حقیقی خواهد بود لذا ممکن است دانش آموزان یک روز درمیان مدرسه بروند به همین دلیل تعطیلی پنجشنبه‌ها حذف شد.

آقای روحانی گفت: در حالی که هنوز زمان پایان این بیماری در کشور مشخص نیست، اما افرادی مرتب در خصوص آن چه در دوران پسا کرونا شاهد خواهیم بود، پیش بینی‌های نادرستی کرده و مردم را ناراحت می‌کنند بنابراین مقرر شد کمیته تبلیغات و صدا و سیما چارچوبی در این زمینه داشته باشند تا مردم آگاه شوند.

رئیس جمهور افزود: متخصصان بهداشت و درمان، دولت و مردم عزیز مثل همیشه در کنار یکدیگر خواهند بود، انشاالله از این روز‌های سخت عبور خواهیم کرد.

کرونا خود به خود از بین نخواهد رفت
رئیس جمهور در ابتدای جلسه گفت: متاسفانه امروز خودمان در توسعه و انتقال ویروس کرونا نقش داریم؛ به ویروس کمک نکنیم بلکه به مردم خودمان به ویژه افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای کمک کنیم.

آقای روحانی با اشاره به گذشت ۱۲۳ روز از زمان تشخیص شیوع ابتلا به ویروس کرونا در کشور، تصریح کرد: در این ۱۲۳ روز مردم عزیز و کادر بهداشت و درمان و همچنین همه مسئولان کشور یک مقابله خوب و جانانه در برابر این ویروس داشتند، اما همه باید به خوبی بدانیم که اینجا پایان مقابله و مواجهه نیست.

رئیس جمهور افزود: متاسفانه امروز نه سازمان بهداشت جهانی و نه دنیا و نه وزارت بهداشت و درمان کشورمان نمی‌توانند زمان خاصی را برای پایان این بیماری پیش بینی کنند؛ این ویروس هنوز واکسن و درمان قطعی ندارد و رفتار آن کامل و ثابت نیست بلکه کمی در حال تغییر است و آن طور که تاکنون محققان دنیا می‌گویند، خود به خود از بین نخواهد رفت و این طور نیست که ما بگوییم دو ماه دیگر این ویروس خود به خود از بین می‌رود.

آقای روحانی گفت: ما باید خودمان را برای یک مقابله بلند مدت آماده کنیم؛ این ویروس نه از بین می‌رود و نه قابل ریشه کنی است و در عین حال نیز ما نمی‌توانیم در شرایط فعلی و در یک بازه زمانی کوتاه کاری کنیم تا مردممان مصونیت کامل داشته باشند.

رئیس جمهور خود فرد را کمکی بزرگ به ویروس کرونا دانست و افزود: این ویروس به خودی خود منتقل نمی‌شود، پر ندارد که پرواز کند بلکه توسط خود ما منتقل می‌شود. یعنی یک نفر بیمار می‌شود و مراعات نمی‌کند، خود را در قرنطینه قرار نمی‌دهد بلکه با دیگران معاشرت می‌کند، از ماسک استفاده نمی‌کند و در جای شلوغ رفت و آمد و به ناگاه ده‌ها نفر را مبتلا می‌کند.

آقای روحانی گفت: متاسفانه خودمان امروز در توسعه و انتقال این بیماری نقش داریم و همین است که مسئولیت سنگینی را بر دوشمان می‌گذارد که به ویروس کمک نکنیم بلکه به مردم خودمان به ویژه افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای کمک کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت و درمان در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس افزود: باید به فاصله گذاری اجتماعی توجه کنیم و در تجمعات غیر ضرور حضور نیابیم و همچنین بر رعایت بهداشت فردی به ویژه شست و شوی دست‌ها و استفاده از ماسک تاکید شده است؛ استفاده از ماسک می‌تواند از ابتلا به این ویروس پیشگیری کند.

طرح الزام استفاده از ماسک تهیه می‌شود
رئیس جمهور گفت: طرح الزام استفاده از ماسک در مکان‌های ضروری تهیه و ابلاغ می‌شود.آقای روحانی با اشاره به تاثیر ماسک در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا افزود: براساس مصوبه امروز برای یک یا دو هفته آینده الزام ماسک در جا‌هایی که ضرورت دارد طرحش آماده شود و در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب برسد و ابلاغ شود.

رئیس جمهور گفت: تجربه ما در ماه پنجم مقابله با کرونا این است که فعالیت می‌تواند در حوزه‌های مختلف اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و معنوی آزاد باشد، اما دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید رعایت شود.

آقای روحانی افزود: بنابراین ما معتقد به تعطیلی کار‌ها نیستیم، زیرا این شدنی نیست و مردم هم نمی‌پذیرند و نه ضرورت دارد. پس ما با فعالیت موافق هستیم، ولی با تجمعات و تردد‌های غیرضروری موافق نیستیم.

وی اضافه کرد: تا امروز ما درگیر موج اول این بیماری هستیم در بعضی از استان‌ها موج اول این بیماری به پیک رسید و عبور کرد، اما بعضی از استان‌ها امروز گرفتار بیماری کرونا هستند.

رئیس جمهور گفت: موج اول بیماری کرونا ثابت نیست و در حال حرکت است و باید همه خودمان را آماده کنیم.