طرح انتقال آب خلیج فارس و محرومیت زدایی در نقاط بی آب فلات مرکزی ایران
طرح انتقال آب خلیج فارس و محرومیت زدایی در نقاط بی آب فلات مرکزی ایران

یک استاد دانشگاه طرح انتقال آب خلیج فارس را طرحی خوب و سبب رفع محرومیت زدایی، ایجاد اشتغال و امنیت پایدار، رونق تولید و پیشگیری از آسیب های اجتماعی توصیف کرد و گفت: نگاه های خاص سیاسی و عدم نظارت بر هزینه ها می تواند مشکلاتی در روند اجرا ایجاد کند.

به گزاش یوپنا بیژن شمس، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهان، پیرامون طرح انتقال آب خلیج فارس به مرکز کشور، با اشاره به طرح های قبلی برای تأمین آب اصفهان، گفت: پیش از این قرار بود قسمتی از آب حاصل از بارندگی های استان خوزستان و آبی که در سد شهید عباسپور انباشته می شود، به استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد منتقل شود که البته این طرح حدود ۲۰ سال است که با مشکلات متعددی روبرو است.

وی افزود: در اجرای طرح ها باید اولویت ها در نظر گرفته شود و طرح انتقال آب خلیج فارس که قرار است تا آب به شرق و مرکز ایران و استان کرمان و بخشی از استان یزد و بخشی از استان اصفهان انتقال داده شود، فی نفسه طرح خوبی است و در شرایط امروز کشور که ما نیاز به پویایی و رونق تولید و اشتغال داریم، می تواند مشکلات اشتغال زایی و حواشی آن را حل کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در ادامه اظهار داشت: محرومیت زدایی از مناطق مختلفی که مشکلات آب کشاورزی دارند، می تواند از ایجاد شغل های کاذب و آسیب های اجتماعی ناشی از آن جلوگیری کند و حتی می تواند سبب رفع برخی از معضلات امنیتی در بعضی مناطق شود.

شمس با بیان اینکه این طرح ها می توانست بسیار زودتر از این ها اجرا شوند و هم اکنون هم هنوز به بهره برداری نرسیده اند، ابراز کرد: کارشناسان ایرانی مجری این طرح هستند که می تواند اشتغال زایی خوبی را ایجاد کند و با توجه به محرومیت زدایی به خصوص در شرق کشور، این طرح را به فال نیک می گیریم.

وی نگاه سیاسی در اجرای طرح ها و انگیزه های خاص انتخاباتی در برهه های مختلف را عامل عدم اجری صحیح طرح ها در زمان مقرر و بر اجرای خارج از برنامه دانست و بیان کرد: گاهی اجرای بخش های مختلف طرح ها در بودجه ها اولویت بندی های متفاوتی پیدا می کند و باید مراقب باشیم تا طرح های محرومیت زدایی و عدالت طلبانه که می توانند امنیت پایدار را در نقاط مختلف کشور رقم بزنند، دستخوش نگاه های سیاسی خاص نشوند.

مدرس دانشگاه با بیان اینکه همه مسئولان باید بر اساس اولویت ها برای اجرای این طرح ها همکاری و همیاری کنند، اظهار کرد: تغییرات در تصمیم مردم بومی مناطق برای عدم مهاجرت به کلان شهرها و ایجاد اشتغال پایدار و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و امنیتی، موارد مهمی هستد که باید در برنامه های مهم کشور لحاظ شوند و مورد حمایت همه جانبه قرار گیرند.

شمس با اشاره به ضرورت مدیریت هزینه ها و نظارت کامل بر هزینه کردها در اجرای طرح ها، تصریح کرد: یکی از موارد مغفول در اجرای طرح های ملی، عدم نظارت ارگان ها و مسئولان مختلف در این طرح ها است و اگر این کار به خوبی صورت گیرد و از اختلاس ها جلوگیری شود، از لحاظ بودجه مشکلی نخواهیم داشت.

وی با یادآوری شور بودن آب خلیج فارس، خاطرنشان کرد: قاعدتاً اولویت موارد مصرف این آب، باید در کشاورزی و صنعت باشد، هرچند می توان در صورت ضرورت، از آب شیرین کن برای موارد دیگر نظیر تأمین آب شرب هم استفاده کرد.