تغییر رویکرد گذشته نگر به آینده نگر برای بهبود کیفیت آموزش عالی در دوران پساکرونا
تغییر رویکرد گذشته نگر به آینده نگر برای بهبود کیفیت آموزش عالی در دوران پساکرونا

مدیرکل نظارت و ارزیابی دانشگاه پیام نور: وضعیت دانشگاه در مقایسه با بسیاری از دانشگاه های کشور در دوران پساکرونا رضایت بخش و امیدوارکننده می باشد.

به گزارش یوپنا دکتر مجید ضماهنی مدیرکل دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه پیام نور در پانزدهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های دانشگاهی که به میزبانی دانشگاه کردستان و با حضور مدیران و مسئولان عالی حوزه نظارت و ارزیابی وزارت عتف و دانشگاه های سراسر کشور اظهار داشت: فرصت ها و تهدید های نو ظهور آموزش در شرایط کرونا، تصمیم گیری هوشمند، سریع و منعطف لازمه‌ی بهبود و تضمین کیفیت در دوره پساکرونا می باشد.

عضو شورای دانشگاه پیام نور ادامه داد: چالش افت کیفیت محصول موانع زیرساختی، سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه ها می باشد و با توجه به زمینه های قبلی و بستر آموزش های ترکیبی قابل قبول در دانشگاه پیام نور طی سالهای گذشته، در مجموع چالش های آموزشی این دانشگاه طی ماه های اخیر در پایین ترین سطح قلمداد می کنیم.

دکتر ضماهنی با اشاره به تقویت فرهنگ خودنظارتی و خودارزیابی در میان اعضای هیئت علمی و کارکنان اداری دانشگاه پیام نور گفت: وضعیت دانشگاه در مقایسه با بسیاری از دانشگاه های کشور در دوران پساکرونا رضایت بخش و امیدوارکننده دانست.

مدیرکل دفتر ناتک دانشگاه پیام نور در پایان با اشاره به تغییرات مدیریتی جدید در سطح دانشگاه ابراز امیدواری نمود که رویکرد سازنده و همدلانه مسئولان جدید به حوزه نظارت و ارزیابی و مشورت پذیری هر چه بیشتر و اعتماد آنها به مدیران پرتلاش، متعهد و حرفه ای این دفتر در سراسر کشور، زمینه ها و فرصت های جدیدی را برای اعتلای روزافزون دانشگاه پیام نور و رفع مشکلات و کاستی ها فراهم نماید.

استاد تمام روانشناسی دانشگاه پیام نور در پانزدهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های دانشگاهی که به میزبانی دانشگاه کردستان و به صورت الکترونیکی برگزار شد، چالش اثربخشی نظارت و ارزیابی در آموزش عالی کشور را بسیار جدی و قابل تامل متولیان امر و مدیران ارشد وزارت عتف دانست.

دکتر احمد علیپور رئیس هیئت مدیره انجمن روانشناسی سلامت ایران با اشاره به مصادیق ساختاری ناتک چند دانشگاه کشور و مقایسه تطبیقی آنها با ده دانشگاه برتر جهان، ارزیابی و نظارت را صرفاً محدود به شرح وظایف یک حوزه یا قلمرو خاص در نظام های دانشگاهی ندانسته و آن را وظیفه ذاتی و ماهیتی تمامی ارکان مدیریتی، آموزشی و پژوهشی آموزش عالی برشمرد.

استاد نمونه کشوری دانشگاه پیام نور در خاتمه راهکار برون رفت از وضعیت کنونی و بهبود عملکرد ناتک دانشگاه های کشور را در گرو بازنگری اساسی در نقش و کارکرد اصلی آموزش عالی و کیفیت بخشی به حوزه پژوهش دانست.