سردار حاجی‌زاده: ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» ماهواره ایرانی را امسال به فضا می‌برد
سردار حاجی‌زاده: ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» ماهواره ایرانی را امسال به فضا می‌برد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه ما در حوزه فضایی اخیراً توانستیم به لطف الهی ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ را پرتاب کنیم که این ماهواره بر سوخت جامد است، گفت: در سال جاری اولین ماهواره را با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ در مدار قرار خواهیم داد.

به گزارش یوپنا به نقل از خبرگزاری تسنیم، ‌جمعی از اساتید سطوح عالی و دروس خارج فقه حوزه علمیه قم و مشهد از نمایشگاه توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه بازدید و با سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران دیدار و گفت‌وگو کردند.

سردار حاجی‌زاده در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید حسن طهرانی مقدم گفت: ما توفیق داشتیم از سال ۶۰ در محضر شهدای بزرگی مثل شهید طهرانی مقدم و سایر دوستان باشیم. در آن دوران، شهید طهرانی مقدم در مجالس مختلف مطرح می‌کرد و حسرت می خورد که ای کاش ما در واقعه کربلا بودیم و امام حسین(ع) را یاری می کردیم و در ادامه می‌گفت البته اگر سلاح خوب هم می داشتیم می توانستیم امام زمان(ع) را بهتر یاری کنیم.

وی افزود: این عطش و حرارت از آن ‌روز در بین نیروهای هوافضا و موشکی شعله ور شد . شهید بزرگوار بارها تکرار می‌کرد که ما باید بتوانیم با اجراکردن تدابیر ولی‌فقیه خود از ایشان حمایت کنیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه ما در آن دوران سلاح هایی مانند توپ ۱۳۰ داشتیم که ۲۷ کیلومتر برد داشت و وقتی می خواستیم مکان‌هایی در ۳۰ کیلومتری منهدم کنیم به درستی قادر نبودیم، تصریح کرد: به همین دلیل، شهر بغداد که به فاصله ۱۰۵ کیلومتری از مرزهای ما قرار داشت را نمی توانستیم تهدید کنیم. اما، این حرکت در زمان جنگ و دوران بعد از جنگ نیز ادامه پیدا کرد به طوری که امروز مجموعه نیروی هوافضا و بخش‌های مختلف سپاه به‌ویژه حوزه‌های موشکی و پهپادی تبدیل به یک قدرت شده است.

وی ادامه داد: امروز در حوزه هواپیمای بدون سرنشین و پهپادها در تراز جهانی هستیم و دستاوردهای ما حرکت‌هایی را که ارتش های بزرگ و قدرتمند دنیا ده‌ها سال قبل از ما شروع به کار کرده‌اند را به چالش کشیده است ؛ بسیاری از دستاوردها نیز وجود دارد که روز حادثه اگر لازم باشد بیرون می‌آید مانند اصابت دشمن در فاصله یک هزار و ۵۰ کیلومتری که البته این‌ها تصادفی نبوده و مرهون عمل به تعالیم اسلام، قرآن و از معجزات الهی است.

سردار حاجی زاده در ادامه با بیان اینکه در حوزه موشکی از تراز جهانی جلو افتاده‌ایم، گفت: خبر موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته که در مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم گفته شد و قادر است در جو و بیرون از جو مانور داشته باشد متعلق به خیلی وقت پیش است ولی در واقع امروز رسانه ای شده است و در این دستاورد یک جهش نسلی اتفاق افتاده است و تا ده‌ها سال دشمن نمی‌تواند به توانمندی مقابله با این موشک برسد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه به حوزه پدافند اشاره کرد و گفت: ما در برهه‌ای در حسرت یک سامانه پدافندی برد کوتاه بودیم به طوری که رژیم بعث عراق در جنگ هشت ساله برای تحقیر ما با هواپیماهای باری به آسمان کشور ما می‌آمدند و زباله‌های پادگانی از جمله فایل، کمد، مبل، تیرآهن و… را به پایین می‌ریختند.

وی افزود: امروز با لطف خداوند در حوزه پدافند از موشکی و پهپادی گسترش بیشتری داشته‌ایم، به طوری که انواع رادارها در حوزه‌ها، فرکانس‌ها، ارتفاع‌ها و بردهای مختلف و همچنین سامانه‌های پدافندی ارتفاع پائین، سامانه‌های برد متوسط تا برد بلند همگی بومی و ساخت داخلی هستند.

سردار حاجی‌زاده در پایان با بیان اینکه ما در حوزه فضایی اخیراً توانستیم به لطف الهی ماهواره بر قائم ۱۰۰ را پرتاب کنیم که این ماهواره بر سوخت جامد است ، گفت: در سال جاری اولین ماهواره را با ماهواره بر قائم ۱۰۰ در مدار قرار خواهیم داد