تعیین نمره ارزشیابی دانشجو توسط استادان/ صددرصد آزمون‌ها در بستر فضای مجازی و غیر حضوری برگزار می شود
تعیین نمره ارزشیابی دانشجو توسط استادان/ صددرصد آزمون‌ها در بستر فضای مجازی و غیر حضوری برگزار می شود

معاون آموزش دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه تمام مراحل ارزشیابی و امتحانات دانشگاه پیام نور بر عهده استادان است، تاکید کرد: این نخستین ترمی است که صددرصد آزمون‌ها در بستر فضای مجازی و غیر حضوری برگزار شد.

به گزارش یوپنا دکتر مرتضی محسنی گفت: ارزشیابی فعالیت دانشجو در طول ترم، برگزاری امتحانات به صورت مجازی، نحوه آزمون تستی یا تشریحی و تعیین نمره برای ارزشیابی دانشجو در کلاس‌های حضوری یا مجازی را استاد تعیین می‌کند.

وی با اشاره به نظام یکنواخت و سراسری آموزشی، ارزشیابی و سنجش دانشگاه پیام نور که بستر برگزاری ۳۰ دوره امتحانات متمرکز و حضوری در این دانشگاه را فراهم کرده است گفت: با توجه به شرایط کرونایی این نیم سال دانشگاه پیام نور نخستین دانشگاهی بود که تصمیم گرفت امتحانات و ارزشیابی دانشجویان را در بستر امکانات الکترونیک به صورت غیر حضوری برگزار کند و این را اعلام کردیم.

وی با تأکید بر اینکه همه امتحانات پیام نور به صورت الکترونیکی و از تاریخ ۱۸ خرداد تا ۲۰ تیر برگزار می‌شود گفت: متناسب با این آموزش و سنجش مجازی تمهیداتی اتخاذ کردیم که سایر موارد مرتبط مثل برگزاری جلسات دفاع از پیشنهاد (پروپوزال) هم از طریق الکترونیکی برگزار شود.

وی با اشاره به سابقه برگزاری آزمون‌های الکترونیک در دانشگاه پیام نور گفت: ما در طول ترم‌های قبل از ۳ میلیون نفر آزمون گرفتیم که ۲۰ درصد آن الکترونیکی بود، اما این نخستین ترمی است که صددرصد آزمون‌ها را در بستر فضای مجازی و غیر حضوری برگزار می‌کنیم.

آقای محسنی در خصوص بستر برگزاری آزمون‌های مجازی نیز افزود:​ با توجه به اینکه امکانات دانشگاه پیام نور در استان ها، مختلف است بر اساس امکانات آموزش الکترونیک هر استان روش‌های مختلفی پیش بینی شده است، برخی استان‌ها بر روی سامانه «ال ام اس» و برخی روی سامانه متمرکز آزمون و برخی دیگر در بستر نرم افزاری روی تلفن همراه آزمون را برگزار می‌کنند.

معاون آموزش دانشگاه پیام نور در خصوص نحوه اطلاع رسانی شیوه برگزاری امتحانات به دانشجویان گفت: طی شیوه نامه‌ای که در نیمه اردیبهشت به واحد‌های دانشگاهی ابلاغ شد همه استان‌ها باید تا یکم خرداد شیوه ارزشیابی شان را اعلام می‌کردند که این کار صورت گرفت و نحوه برگزاری آزمون از طریق واحد‌های دانشگاهی، پرتال‌های استانی و شبکه‌های اجتماعی به دانشجویان اطلاع رسانی شده است.

آقای محسنی افزود: دانشجویانی که به هر طریق از نحوه برگزاری امتحانات مطلع نشده اند می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاع رسانی اداره کل روابط عمومی دانشگاه به نشانی www.lmsmap.pnu.ac.ir به صورت کامل اطلاعات امتحانی را دریافت کنند.

وی با اشاره به سختی‌های آموزش مجازی برای دانشجویان گفت: انواع کار‌هایی که می‌شد جهت کمک به حال دانشجویان انجام داد از جمله دسترسی منابع آموزشی، کلاس‌ها و ارزشیابی‌هایی را متناسب با شرایط کلاسی صورت گرفت و همه استادان سعی کردند تمام دروس را در آموزش‌های مجازی پوشش دهند و با توجه به اینکه امتحانات را خود استادان برگزار می‌کنند طبیعی است که در چارچوب مطالب آموزش داده شده امتحان گرفته می‌شود تا مشکلی برای کسی پیش نیاید.