آمادگی دانشگاه پیام نور برای همکاری با دانشگاه قدیس یوسف لبنان
آمادگی دانشگاه پیام نور برای همکاری با دانشگاه قدیس یوسف لبنان

رایزنی فرهنگی ایران در لبنان از همکاری علمی دانشگاه پیام نور با دانشگاه قدیس یوسف این کشور خبر داد.

این موضوع در دیدار عباس خامه یار رایزن فرهنگی ایران در لبنان و سلیم دکاش رئیس دانشگاه قدیس یوسف در محل این دانشگاه مطرح شد.

به گزارش یوپنا ، در این دیدار خامه یار دانشگاه قدیس یوسف را یکی از دانشگاههای موفق لبنان دانست که حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر از دانشجویان و شخصیت های فرهنگی ایران از جمله مرحوم دکتر صادق آینه وند مؤرخ سرشناس کشورمان دانش آموخته آن بوده اند.

وی با اشاره به توافقنامه های گذشته این دانشگاه با برخی دانشگاههای کشورمان، آمادگی رایزنی فرهنگی را برای فعال سازی و به جریان انداختن آنها اعلام و خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر علمی موفقیت های چشمگیری در چهار دهه گذشته داشته و همین امر یکی از عوامل اساسی دشمنی غرب با کشورمان بوده است.

خامه یار درخصوص آموزش زبان فارسی گفت: در حال حاضر دهها دانشگاه جهان و دانشکده های شرق شناسی و دپارتمان های زبان فارسی نیز در حال تدریس است ، شاید رقابت هایی نیز در این زمینه با برخی کشورها وجود داشته باشد اما زبان فارسی همچنان پیشتاز و روبه گسترش فوق العاده ای است؛ لذا ما خواستار همکاری و آمادگی کامل جهت راه اندازی بخش فارسی و اعزام استاد و همکاری بیشتر با دانشگاه با سابقه شما در این زمینه هستیم .

وی افزود: کتابخانه دانشگاه قدیس یوسف یکی از مراکز غنی و معروف لبنان بوده و ما تمایل داریم تا بخشی را به زبان و ادبیات فارسی در آن اختصاص دهیم و آمادگی تأمین تمام کتاب های مرجع، اصیل و ارزشمند مورد نیاز در این تخصص را برای کتابخانه شما داریم.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین به موضوع ایجاد اتاق ایران در دانشگاه قدیس یوسف اشاره کرد و گفت: تبادل استاد به ویژه میان دانشگاه شما و دانشگاه ادیان نقش مهمی در تبادل تجربیات دوجانبه خواهد داشت و پژوهش های بسیار مهمی در خصوص مسیحیت از سوی دانشگاه ادیان انجام یافته که می تواند برای دانشگاه شما نیز مفید باشد.

در ادامه سلیم دکاش نیز گفت که دانشجویان ایرانی همیشه از با استعدادترین دانشجویان این دانشگاه بوده اند.

رئیس دانشگاه قدیس یوسف با ابراز خرسندی از پیشنهاد همکاری های دانشگاهی بین ایران و این دانشگاه گفت: ما آمادگی ایجاد بخش ویژه برای زبان فارسی را درکتابخانه داریم و همچنین خواهان معرفی کتابخانه های دیجیتالی ایران در سایت دانشگاه خود هستیم تا در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد و با کمال میل در این زمینه با شما همکاری خواهیم کرد، همچنین می توانیم مدرک رسمی گذراندن دوره های زبان فارسی را نیز برای فارسی آموزان با همکاری دانشگاه های ایران صادر کنیم.

دکاش گفت: ما می توانیم فعلا در شرایط کرونایی تدریس از راه دور را نیز در برنامه های مشترک خود داشته باشیم.

خامه یار در پاسخ به وی گفت: دانشگاه پیام نور پیشتاز آموزش مجازی در منطقه بوده و سال ها تجربه در این زمینه را دارد و می توان در چارچوب تفاهم نامه ای کار را آغاز کرد.

رئیس دانشگاه قدیس یوسف در خصوص فعال سازی توافقنامه های مشترک یاد آور شد: در خصوص رشته های پزشکی توافقنامه هایی داریم که با توجه به اختلاف روش های تدریس و محتوای آن که به طور کامل با ایران تفاوت دارد باید کار تخصصی انجام شود. اما در خصوص پژوهش های علم‍ی می توانیم همکاری خوبی داشته باشیم.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین درباره انتشار مجلات علمی مشترک خاطر نشان کرد: می توان زمینه همکاری مشترک پژوهشگران را فراهم کنیم و نشست های علمی،فرهنگی و هنری موفقی را در فضای مجازی برگزار کنیم.