علائم سرطان مغز استخوان را بشناسید + درمان
علائم سرطان مغز استخوان را بشناسید + درمان

سرطان مغز استخوان اغلب در افرادی بروز پیدا می کند که تحت درمان‌های رادیوتراپی و شیمی درمانی برای سایر بیماری‌ها باشند.

به گزارش یوپنا  همانطور که می دانید سرطان انواع و اقسام گوناگونی دارد که ممکن است در هر نقطه ای از بدن خودنمایی کند، اما یکی از انواع سرطان هایی که افراد به آن مبتلا می شوند، سرطان استخوان و مغز استخوان است که قصد داریم شما را با انواع، علائم و علت بروز سرطان مغز استخوان آشنا کنیم.

سرطان استخوان چیست؟

سرطان استخوان یا تومور استخوان به رشد ناهنجار بافت استخوانی اشاره دارد که در اثر پیشرفت این سرطان ، استخوان با بافتی جایگزین می‌شود که ممکن است به اندازه آن محکم نبوده و نتیجه آن ممکن است شکسته شدن استخوان باشد.

جالب است بدانید؛ اکثر تومور‌های استخوانی غیر سرطانی هستند و به این تومور‌ها خوش خیم می‌گویند و از طرفی به تومور‌های سرطانی، تومور‌های بدخیم گفته می‌شود. تومور‌های خوش خیم معمولاً کشنده نیستند. سلول‌های تومور‌های بدخیم استخوان ممکن است از طریق جریانخون یا سیستم لنفاتیک منتشر شده و به نواحی دیگر بدن بروند.

زمانی که در استخوانی از بدن تومور رشد می‌کند ممکن است منشا این تومور از خود استخوان باشد یا ممکن است منشا آن از بافت دیگری بوده، ولی به علت رشد سلول ها، تومور به استخوان رسیده باشد. اگر منشا تومور خود استخوان باشد به آن تومور اولیه استخوان می‌گویند.

شایعترین تومور‌های اولیه خوش خیم استخوانی

کیست استخوانی

استئوکندروم

تومور ژانت سل

انکندروم

دیسپلازی فیبرو

شایعترین تومور‌های اولیه بدخیم استخوانی

میلوم مولتیپل

استئوسارکوم

سارکوم یوینگ

کندرو سارکوم

بررسی علت بروز سرطان مغز استخوان

این نمونه از سرطان‌ها اغلب در افرادی اتفاق می‌افتد که تحت درمان‌های رادیوتراپی و شیمی درمانی برای سایر بیماری‌ها باشند. بزرگسالان مبتلا به بیماری پاژه (یک وضعیت غیر سرطانی که با تولید سلول‌های استخوانی جدید، غیرطبیعی مشخص می‌شود) در معرض افزایش خطر سرطان استخوان قرار دارند. علت سرطان مغز استخوان در برخی موارد مربوط به عوامل ارثی است.

سرطان مغز استخوان چه علائمی دارد؟

از علائم سرطان مغز استخوان در کودکان و بزرگسالان درد در استخوان مبتلا به سرطان است. تورم موضعی در یک ناحیه از بدن نیز از علائم سرطان مغز استخوان در کودکان و بزرگسالان است. سرطان استخوان ممکن است استخوان را ضعیف کرده و موجب شکستگی آن شود. خستگی و ضعف شدید و یا کاهش وزن ناگهانی از علائم سرطان استخوان محسوب می‌شود. برخی دیگر از علائم سرطان استخوان عبارتند از نازک شدن جدار استخوان و خوردگی استخوان، کم خونی، براق شدن پوست سطح تومور زمانی که سلول‌های سرطانی به احشاء داخلی بدن تهاجم می‌کنند، ممکن است علائم سرطان استخوان مربوط به آن احشاء هم تظاهر پیدا کنند. مثلا وقتی سرطان استخوان به ریه انتشار پیدا می‌کند ممکن است بیمار دچار مشکلات تنفسی شود.

انواع سرطان مغز استخوان

سرطان مغز استخوان براساس نوع سلول‌های آسیب‌دیده دسته‌بندی می‌شود.

۱. مولتیپل میلوما

مولتیپل میلوما نوعی از سرطان است که در پلاسماسل‌ها روی می‌دهد. پلاسماسل‌ها در مغز استخوان ساخته می‌شوند.

۲. لوکمیا

لوکمیا سرطان‌های گلبول سفید هستند. گاهی‌اوقات این نوع سرطان‌ها می‌توانند در انواع گلبول‌ها آغاز شوند.

لوکمیا‌های حاد سرطان‌هایی با رشد سریع و لوکمیا‌های مزمن سرطان‌هایی با رشد آهسته هستند.

انواع لوکمیا

چندین نوع مختلف لوکمیا وجود دارد:

لوسمی حاد لنفاوی (ALL): این نوع لوکمیا در کودکان بیشتر از بزرگسالان شایع است.

لوسمی حاد مغز استخوان (AML): این نوع لوکمیا در بزرگسالان شایع‌تر است، اما در کودکان هم ممکن است توسعه یابد.

لوسمی مزمن لنفاوی (CLL): این نوع لوکمیا در لنفوسیت‌ها (نوعی گلبول سفید) دیده می‌شود و در بزرگسالان شایع‌تر است.

لوسمی مزمن مغز استخوان (CML): این نوع لوکمیا کمیاب است. در مغز استخوان آغاز می‌شود و به خون و سایر بافت‌های بدن گسترش می‌یابد.

لوسمی مزمن میلومونوسیتیک (CMML): این نوع لوکمیا در آن دسته از سلول‌های مغز استخوان یافت می‌شود که دیگر گلبول‌ها را می‌سازند. عمدتا بزرگسالان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

لوسمی اطفال: لوسمی اطفال شایع‌ترین نوع سرطان است که کودکان و نوجوانان را دچار می‌کند. بیشتر موارد لوسمی اطفال ALL یا AML هستند.

۳. لنفوم‌ها

لنفوم‌ها سلول‌های سرطانی در سیستم لنفاوی هستند. این نوع سرطان‌ها می‌توانند در بسیاری از جا‌های بدن، ازجمله در مغز استخوان روی بدهند.

انواع لنفوم

دو نوع اصلی لنفوم وجود دارد:

لنفوم غیرهوچکین

نوعی لنفوم که روی لنفوسیت‌ها تأثیر می‌گذارد. این سرطان‌ها می‌توانند در هر جای بدن توسعه یابند و بسیاری از انواع مختلف لنفوسیت‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهند.

لنفوم هوچکین

لنفوم هوچکین هم نوعی از سرطان است که روی لنفوسیت‌ها تأثیر می‌گذارد. تفاوت اصلی بین لنفوم هوچکین و غیرهوچکین، وجود نوع مخصوصی از سلول غیرطبیعی به نام سلول رید اشتنبرگ است.