نقض برجام بسادگی ممکن نیست
نقض برجام بسادگی ممکن نیست

‘مایکل توکاس’ رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران با بیان اینکه نقض برجام بسادگی ممکن نیست، گفت: بسیاری از بانک های اروپایی دوباره کارشان را با بانک های ایرانی از سرگرفته اند و وضعیت نسبت به شش ماه گذشته به مراتب بهتر شده است.

‘مایکل توکاس’ رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران با بیان اینکه نقض برجام بسادگی ممکن نیست، گفت: بسیاری از بانک های اروپایی دوباره کارشان را با بانک های ایرانی از سرگرفته اند و وضعیت نسبت به شش ماه گذشته به مراتب بهتر شده است.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، رییس اتاق بازرگانی آلمان و ایران اظهار داشت: هیچ کس نمی داند که برنامه این آقا چیست؟ البته او پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اشاره ای به ایران نکرده است و اگر به برنامه یکصد روز اول ریاست جمهوری اش نگاه کنید هیچ اسمی از ایران به چشم نمی خورد.
توکاس در همین حال بیان داشت که پیروزی آقای ترامپ سبب اتحاد بیشتر کشورهای اروپایی شده و آنها را بر آن داشته است تا به فکر اتکای هرچه بیشتر به خودشان بیفتند.
وی بیان داشت: اروپایی ها درصدد تقویت قوای نظامی شان برآمده اند، چون دریافته اند که در طولانی مدت نمی توانند به آمریکا متکی باشند.
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: جریان ایران هم همینطور است. همانطور که می دانید بیانیه ای که بروکسل چندی پیش منتشر کرد حاکی از آن است که اتحادیه اروپا خواهان پایبندی به توافق هسته ای وین است.
وی با بیان اینکه مواضع دولت روسیه در قبال توافق هسته ای تغییری نخواهد کرد، افزود: فکر نمی کنم که مواضع خصمانه آقای ترامپ علیه ایران در چین هم خریدار داشته باشد. من انتظار دارم پس از آنکه آقای ترامپ با اتحادیه اروپا و آقای پوتین گفت وگو کرد، متوجه شود که تقابل با توافق هسته ای وین کار عاقلانه ای نیست چون این توافق به نفع همه طرف ها از جمله خود آمریکا خواهد بود.
توکاس در پاسخ به این سئوال که چنانچه دونالد ترامپ توافق هسته ای را نقض کند، اروپایی ها چه واکنشی را نشان خواهند داد گفت: من به بیانیه اتحادیه اروپا ایمان دارم. آنها می خواهند که به توافق پایبند باشند.
وی ادامه داد: اگر شما توافق را با دقت بخوانید، درخواهید یافت که نقض آن به سادگی میسر نیست، بلکه پروسه ای چند ماهه بلکه چند ساله است. اما در کل من نمی توانم متصور شوم که دولت جدید آمریکا علاقه ای داشته باشد که در ایران تنش ایجاد کند، چون آنها به اندازه کافی در افغانستان، عراق و سوریه اشتغال فکر دارند.
وی در ادامه و در پاسخ به این سئوال که حجم کنونی مبادلات تجاری ایران و اروپا را چگونه ارزیابی می کند گفت: داده های آماری نشان می دهد که حجم مبادلات تجاری میان ایران و کشورهای اروپایی طی ماه های ژانویه تا آگوست افزایش خوبی را تجربه کرده است.
توکاس افزود: حجم مبادلات تجاری میان ایران وآلمان در این مدت ۱۸ درصد افزایش داشته است که به نظر من این میزان تا اواخر سال جاری ۳۰ درصد رشد خواهد داشت.
وی بیان داشت: البته مدتی طول می کشد تا مبادلات تجاری در آمار ظاهر شود؛ اما در کل من نسبت گسترش روابط تجاری با ایران خوش بین هستم.
این فعال اقتصادی بیان داشت: حاشیه هایی که در مورد ایران در اروپا وجود داشت اکنون جای خود را به واقعیت ها و حقایق داده و اکنون مقداری زمان می برد تا تاثیرات مثبت برجام خودش را نشان دهد.
توکاس ابراز امیدواری کرد که ظرف ۱۲ ماه آینده تحولات چشم گیری در عرصه روابط تجاری و سرمایه گذاری در ایران رخ خواهد داد.
وی در ادامه با بیان اینکه «علاقه مندی وسیعی از سوی شرکت های اروپایی برای ازسرگیری روابط تجاری با ایران وجود دارد» افزود: تا جایی که به نظرم همتایان ما در ایران از تعدد سفر هیئت های تجاری به ایران خسته شده اند.
توکاس افزود: اما به نظر من این نشانه ی خوبی است که شرکت ها نسبت به بازار ایران ابراز علاقه می کنند. بسیاری از آنها کارشان را آغاز کرده اند و اکنون کار ارگان هایی مانند اتاق بازرگانی این است که این علاقه ها را هدایت کنند و به سمت معاملات تجاری در ایران سوق دهد.
وی در پاسخ به این سئوال که شرکت های اروپایی با چه چالش ها و موانعی برای تجارت با ایران مواجه هستند، گفت: البته شرایط در کشورهای مختلف متفاوت است. همانطور که می دانید در روابط تجاری آلمان، اتریش و سوئیس با ایران تحولات مثبتی صورت گرفته است. بسیاری از بانک ها دوباره کارشان را با بانک های ایرانی، نه تنها شعبه های اروپایی بانک های ایران، بلکه شعبه های اصلی بانک ها در ایران، از سر گرفته اند، اگر چه شرایط در انگلیس و فرانسه تا حدودی متفاوت است. این مساله به خاطر این است که نظام بانکی آنها متفاوت است.
توکاس گفت: اما روی هم رفته، ماهی نیست که بانک های اروپایی به ما مراجعه نکنند. آنها خواهان ارتباط با بانک های ایرانی هستند. ما نیز متعاقبا از آنها حمایت می کنیم، به آنها مشورت می دهیم و به سئوالاتشان پاسخ می دهیم.
این کارشناس اقتصادی خاطر نشان ساخت: البته بانک مرکزی ایران هم به بانک های داخل ایران فشار می آورد تا به تعهداتشان در چارچوب شفاف سازی و پولشویی عمل کنند. من آگاه هستیم که چقدر در این زمینه تلاش می شود. بنابراین به طور کلی اوضاع بانکی نسبت به شش ماه گذشته به مراتب بهتر شده است.
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی آلمان و ایران در پایان خاطر نشان ساخت: من از تمام دوستان ایرانی ام می خواهم که مقدار بیشتری تامل کنند. برخی از کشورهای اروپایی واقعا تلاش می کنند تا برجام با موفقیت انجام شود.