تنظیم صادرات از مهم‌ترین اقدامات اقتصادی
تنظیم صادرات از مهم‌ترین اقدامات اقتصادی

یکی از مهم‌ترین اقدامات اقتصادی در جهت افزایش صادرات، تنظیم بازار مربوط به آن، تولید کالای با کیفیت و حضور در بازارهای منطقه ای است. جمشید عدالتیان کارشناس اقتصادی  گفت: در یازده ماهه اول سال ۸۴ برای اولین بار کفه ترازوی صادرات نسبت به واردات سنگین بوده به طوری که شاهد کاهش واردات بوده‌ایم و […]

یکی از مهم‌ترین اقدامات اقتصادی در جهت افزایش صادرات، تنظیم بازار مربوط به آن، تولید کالای با کیفیت و حضور در بازارهای منطقه ای است.

جمشید عدالتیان کارشناس اقتصادی  گفت: در یازده ماهه اول سال ۸۴ برای اولین بار کفه ترازوی صادرات نسبت به واردات سنگین بوده به طوری که شاهد کاهش واردات بوده‌ایم و این امر خیلی هم خوب نیست.
وی افزود: حجم تجارت خارجی کشور همچنان مشکلاتی در بخش واردات و صادرات و نیز مسائل بانکی دارد که باید برطرف شود.
عدالتیان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه اقتصادی کشور تنظیم صادرات است به این معنا که باید تولیداتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب در دست داشته باشیم تا قابل عرضه در بازار جهانی شود اما قبل از آن باید از شانس‌های موجود نیز استفاده کنیم.
وی روابط ایران با کشور روسیه را یکی از شانس‌ها و برگ برنده دانست و اظهار داشت: می‌توانیم محصولات خود را به این کشور نیز صادر کنیم و به واسطه آن حجم صاردات را افزایش و روند آن را گسترش دهیم.
عدالتیان عنوان کرد: باید در خاورمیانه یک طرحی اجرایی شود تا بحران موجود در آن از بین برود زیرا ما بیشتر صادرات را در منطقه خاورمیانه انجام می‌دهیم.
وی افزود: امیدواریم افراط‌گری‌های موجود در میان ساکنان خاورمیانه برداشته شود تا صادرات ایران بیش از گذشته رونق پیدا کند.
عدالتیان تصریح کرد: ناامنی کشورهای همسایه و کشورهای موجود در خاورمیانه می‌تواند بر روی صادرات ایران تأثیرات چشمگیری بگذارد و در صورت برقراری صلح و آرامش ما در سوریه و عراق بازارهای خفته بسیاری را مجددا فعال خواهیم کرد.
وی تأکید کرد: باید برنامه‌ریزی برای صادرات در کشور صورت بگیرد تا بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها جبران شود به طور کلی تولیدات داخلی افزایش نداشته و افزایش صادرات نیز مربوط به مواد خام  است.
عدالتیان خاطرنشان کرد: افزایش سطح صادرات فعلی مربوط به محصولات نفتی، پتروشیمی و گازی کشور است و چنین صادراتی اصلا مناسب نیست و می‌تواند به اقتصاد کشور آسیب وارد کند.
***لزوم افزایش توان تولیدی در عرصه اقتصاد
بهنام ملکی کارشناس اقتصادی گفت: کشور در حوزه تجارت مورد بی‌مهری تجارت جهانی قرار گرفته و همچنین در حوزه تولیدات مدرن و صنعتی مزیت نسبی و مطلق ندارد.

وی تصریح کرد:همچنین کالای تولیدی به دلیل نبود کیفیت توان رقابت با تولیدات اروپایی و چینی را ندارد.

کارشناس اقتصادی افزود:برای حضور در بازارهای جهانی باید برنامه ریزی اصولی صورت گیرد تا با تجارت هدفمند روابط خود را با کشورهای منطقه توسعه دهیم.

این کارشناس اقتصادی همچنین تاکید کرد: باید فناوری و تکنولوژی نوین را وارد کشور کرده تا در راستای آن تولیدات کشور را افزایش دهیم چرا که این امر منجر به افزایش تعاملات تجاری گردد.

ملکی تصریح کرد: از عمده موانع موجود در تجارت جهانی نبود عضویت در WTO است بایستی از تولید و صادرات دانش‌بنیان حمایت‌های منطقی در تجارت اقتصادی ایران به عمل آید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران