سهم سلامت روان از طرح تحول سلامت تنها یک درصد است/ اضطراب و افسردگی سرماخوردگی روانشناسی
سهم سلامت روان از طرح تحول سلامت تنها یک درصد است/ اضطراب و افسردگی سرماخوردگی روانشناسی

با این که بعد روانی در سلامت جسمانی افراد جامعه موثر است، اما سهم سلامت روان از طرح تحول نظام سلامت تنها یک درصد است و این موضوع هشداری برای برنامه ریزان تلقی می شود. گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا؛ ژیلا آهنگرزاده:  محمد ابراهیم مداحی؛ معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، درباره لزوم نام […]

با این که بعد روانی در سلامت جسمانی افراد جامعه موثر است، اما سهم سلامت روان از طرح تحول نظام سلامت تنها یک درصد است و این موضوع هشداری برای برنامه ریزان تلقی می شود.

گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا؛ ژیلا آهنگرزاده:  محمد ابراهیم مداحی؛ معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، درباره لزوم نام گذاری روز «روانشناس و مشاور» در تقویم رسمی کشور، گفت: وجه تسمیه انتخاب ۹ اردیبهشت به عنوان روز «روانشناس و مشاور» به سالگرد ابلاغ تاسیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مربوط می شود که خود بنده در مجلس پنجم به عنوان نماینده جزو بنیانگذاران آن بودم و بعد از آن دکتر اللهیاری نیز برای تاسیس آن کمک کردند.

معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، ادامه داد: موضوع دیگر این که در تقویم رسمی کشور برای قدردانی از تمام کارگزاران و صنف هایی که به مردم خدمت می کنند روزی در نظر گرفته شده است و فکر می کنیم که جای روز «روانشناس و مشاور» در تقویم رسمی کشور خالی بود.

وی تصریح کرد: از طرفی با انتخاب روز «روانشناس و مشاور»، تمام روانشناسان و مشاوران که در ۵۲ حوزه روانشناسی به ارائه خدمت مشغول هستند، سالی یک بار، بدون تشریفات دور هم جمع می شوند و علاوه بر اعلام موجودیت به تبادل نظر خواهند پرداخت.

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، خاطر نشان کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به منظور همگرایی آحاد روانشناسان و مشاوران و حفظ حقوق صنفی آن ها تشکیل شده است، بنابراین خوب است تا سالانه کنگره ای ملی برای برنامه های روانشناسان و مشاوران داشته باشیم تا دغدغه ها و چالش ها مطرح شود و مسئولان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گزارشی از عملکرد یک ساله خود به جامعه روانشناسان و مشاوران کشور بدهند تا هر سال خود را رصد کنیم.

وی گفت: آسیب های روانی و اجتماعی در جامعه به دلایل مختلف رنگ لذت و آرامش را از زندگی مردم می گیرد و در این دوران که اضطراب و افسردگی سرماخوردگی روانشناسی تلقی می شود نیاز به این است تا اطلاع رسانی به مردم صورت بگیرد تا برای حل مشکلات روح و روان خود اهمیت قائل شده و به متخصصان صلاحیت دار مراجعه کنند.

وی افزود: امروز در دنیا ۲۰ درصد سلامت به علت جسمانی برمی گردد و ۸۰ درصد به مولفه های اجتماعی، روانی و معنوی مربوط است. 

مداحی، تصریح کرد: انسان موجودی تک بعدی و صرفاجسمانی نیست بلکه موجودی است که ابعاد روانی، اجتماعی و معنوی نیز دارد، بنابراین نیازها و بیماری های او باید در این حوزه ها هم پی گیری شود.

وی با ابراز تاسف از اختصاص تنها یک درصد از بودجه طرح تحول نظام سلامت برای سلامت روان، گفت: ۵ هزار میلیارد برای طرح تحول سلامت گذاشته می شود، اما تنها یک درصد آن برای سلامت روان که سهم زیادی در ابتلاء به مشکلات جسمانی افراد دارد گذاشته می شود.

مداحی، خاطر نشان کرد: این موضوع برای برنامه ریزان هشدار تلقی می شود و اگر سلامت جامعه برای آن ها مهم است باید سهم سلامت روان نه تنها کمتر از سلامت جسم نباشد بلکه از آن نیز بیشتر باشد.

انتهای پیام