اروگوئه خواهان واردات نفت خام از ایران است
اروگوئه خواهان واردات نفت خام از ایران است

به گزارش یوپنا به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه (ششم اردیبهشت ماه) در دیداررائول سندیک، معاون رئیس جمهوری و رئیس مجلسهای سنا و نمایندگان اروگوئه گفت: دفاع ایران از دستاوردهای صلح آمیز هسته ای الگویی را پایه ریزی کرد که دیگر نتوانند در مقابل دیگر کشورها برای دسترسی […]

به گزارش یوپنا به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه (ششم اردیبهشت ماه) در دیداررائول سندیک، معاون رئیس جمهوری و رئیس مجلسهای سنا و نمایندگان اروگوئه گفت: دفاع ایران از دستاوردهای صلح آمیز هسته ای الگویی را پایه ریزی کرد که دیگر نتوانند در مقابل دیگر کشورها برای دسترسی به این حق مسلم مانع تراشی کنند.

وی با اشاره به روند مذاکرات هسته ای، درباره اجرای تعهدهای طرف مقابل گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران بر این اساس بوده که از حقوق ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای دفاع کند و نگذارد که با استفاده از اهرم فشار این حق را از ما بگیرند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با حمایت از گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشور اروگوئه تصریح کرد: شناخت تجار ایران و اروگوئه از دستاوردها و زمینه های تجارت متقابل می تواند به تسهیل این روابط کمک کند و دسترسی به بازارهای یکدیگر را امکانپذیر سازد، هر چند که این روابط از قبل میان دو کشور وجود داشته است.

لاریجانی در پایان با اشاره به بحرانهای موجود در خاورمیانه که اثرات آن دامنگیر کشورهای اروپایی هم شده است، خاطرنشان کرد: همه کشورهای جهان باید از ظرفیت های بین المللی خود برای بازگرداندن امنیت به این کشورها استفاده کنند تا بتوان جلوی معضل تروریسم و در پی آن گسترش مهاجرت به دیگر کشورها بویژه اروپا را گرفت.
سندیک: باید از روند دموکراسی در کشورها حمایت کرد

معاون رئیس جمهوری اروگوئه اظهار کرد: ایران و اروگوئه در منطقه بحران خیزی قرار دارند اما نوع بحران در این دو منطقه متفاوت است.
وی تصریح کرد: خاورمیانه درگیر گروه های تروریستی است و در منطقه ما یک نوع بحران اقتصادی شکل گرفته که بدون شک سیاست مشخصی پشت سر این قضیه وجود دارد زیرا ما در اوایل قرن ۲۱ تا چندین سال قبل با فروش محصولات کشاورزی و دامپروری توانسته بودیم به استقلال رسیده و در جایگاه اقتصادی مناسبی قرار گیریم اما با کاهش شدید قیمت محصولات کشاورزی در چند سال اخیر این جایگاه را از دست دادیم.

رئیس مجلسین اروگوئه تصریح کرد: ما باید از روند دموکراسی در کشورها حمایت کنیم و با تقویت قانون و با مشروعیت بخشی برای دولت و زمامداران کشورهایمان، از ایجاد هرج و مرج جلوگیری کنیم تا ملت هایمان در رفاه و آسایش زندگی کنند.

سندیک ضمن تبریک به ایران به دلیل توافق هسته ای یادآور شد: ایران توانست با اقتدار بحرانها و تحریمها را پشت سر بگذارد و از حقوق مسلم ملت خود دفاع کند و این دستاورد با آن دلیل بود که کشور ایران وابستگی خود به نفت را کاهش داده بود.

معاون رئیس جمهور اروگوئه در پایان خواستار تبادل نفت خام با محصولات کشاورزی و دامپروری اروگوئه و توسعه روابط تجاری با ایران شد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت